Gå til innhold

For høy Co-verdi på E30 318is. *Problem løst!*

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ser at boksen på toppen av LMM er forskjellig fra den eldre typen. Kan hende at den er for hermetisk lukket til å åpne. Hvis den gamle skal kasseser, så kan du øve med den :-)

RS

Oljeskift utføres regelmessig etter serviceintervall:)

Denne LMM`en er nok av den mekaniske typen med fjærbelastet spjeld ja.

Skal demontere plastdekslet på den LMM`en som viste seg å være fra E36 for å se om jeg finner denne fjæra som nevnes her. Går ut i fra at disse er nogenlunde likt oppbygd.

Her skal nok øves litt ja, hehe :D

EDIT: skal tro om den skruen jeg viser til i første innlegget kan være for stramming/slakking av fjæra?

Skrevet

Nå har jeg plukka av plastdekslet og diskutert litt med resten av gjengen i verkstedet.

Meget dårlig bilde, men vi TROR at den skruen som er ringet inn på bildet har med co-verdiene og gjøre da den i utgangspunktet er plombert. Skruen har 18 hele omdreininger mellom ytterpunktene i justeringsmulighetene, og står i forbindelse med den blå saken inni LMM`en.

Pilene på bildet illustrere en eventuell stramming/slakking av selve fjæra.

Virker som jeg bør prøve å justere fjæra 2 hakk for så og se om co-verdiene synker grunnet mindre bensintilførsel, før jeg eventuelt begynner å skru på den skruen.

ve5o5scs5ntxja8f3aa6.jpg

Skrevet

Da er problemet løst og bilen EU-godkjent! :D

Strammet fjæra 5 hakk, og kom på en co-verdi på 0,21%

Tusen takk for hjelpende innspill her folkens :)

Skrevet
er ikke den skruen et potmeter? som avgjør motstanden op LMM?

Det er godt mulig ja. Jeg har hvertfall ikke rørt skruen på den LMM`en som står på nå.

Hvilken eksakt funksjon har denne skruen da? Den er i utgangspunktet "plombert". Er ikke så god på sånn finelektronikk.

Skrevet

Det er godt mulig ja. Jeg har hvertfall ikke rørt skruen på den LMM`en som står på nå.

Hvilken eksakt funksjon har denne skruen da? Den er i utgangspunktet "plombert". Er ikke så god på sånn finelektronikk.

i følge autodata så er den til justering av co..

Skrevet
i følge autodata så er den til justering av co..

Det var det jeg trodde i utgangspunktet også, finjustering vel og merke.

Skrevet

Jeg vil tro skruen finjusterer CO.

LMM har 2 følere;

- Spjell-åpning

- Luft temperatur

Skruen vil da enten påvirke den ene føleren, eller den andre. Jeg tror du kan endre på motstanderen til spjeldføleren med denne justeringsskruen for å finjustere CO.

CO må justeres til hva som skal være normalt og 0,2% kan være litt lite eller?

RS

Skrevet

Mulig broderen har en bredbåndslambda på et av sine prosjekter. Skal høre med ham, så får vi se om vi evt. forsker litt videre på dette.

Har skrudd 2 knepp tilbake på LMM nå, så da ligger jeg på en mellomting mellom original innstilling og den som måtte til for å få ned co-verdiene.

Skal måle forbruket etter en tank med bensin for å se om forbruket har gått litt ned i forhold til tidligere. Da jeg brukte den LMM`en som ga co-verdien 7.6% brukte den en del mere enn hva som visstnok er normalt i følge andre is-eiere jeg har snakket med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...