Gå til innhold

E39 vibrasjoner etter støtdemperbytte [Løst]


sondre
 Share

Anbefalte innlegg

Har akkurat byttet støtdempere foran (utført av en bmw mekaniker) og nå har det oppstått vibrasjoner som jeg ikke kan si jeg har merket før.

Spesielt i 80-100 (også i andre hastigheter) og forsiktig+ trykk på bremsen for å justere farten da vibrerer det skikkelig, merker det godt i rattet og.

Har tenkt på at bremseskivene kan ha slått seg, men synes det var litt plutselig mtp. jeg ikke har merket noe før, heller ikke vært i noen situasjoner som skulle fremprovosere dette.

Noen som har noen ide om hva som kan ha skjedd, kan det være en sammenheng med støtdemperbytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det du skriver så tyder det på ubalanse i bremseskivene. Denne ubalansen kan skyldes varmgang i skivene, som igjen kan skyldes at klossene ikke slipper fra skivene når du slipper bremsepedalen.

Når man bytter dempere er det vanlig å demontere kaliprene for å lette arbeidet og minske faren for skade på skjerm og bremseslange. Før man monterer er det vanlig å sjekke at stemplene i kaliprene går lett frem og tilbake. Det er også vanlig å sjekke gliderne som sørger for at klossene sentrerer seg over skiven går hel lett.

Dersom noen av disse går tregt kan det føre til at klossene "henger på" og da kan det føre til varmgang og skjeve skiver.

Spør den som byttet demperne om han / hun har noen ide om hvorfor du har risting i rattet ved bremsing....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig så er det en foring eller kule som har fått det under demperbytte.

Blitt beveget på måter det ikke har beveget seg ved vanlig bruk, og derfor blitt litt slakk muligens.

Mye kuler og foringer på e39, og er veldig følsomme over slitne detaljer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill, har avtalt med mekanikeren en prøvekjøring på mandag.

Må legge til at jeg prøvde igjen i går og det er kun ved hastighet på ca 100 og trykk på brems jeg har greid å provosere frem vibrasjonene, kan hvis jeg er veldig var kansje merke noe i lavere hastigheter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Nå har ting, etter å ha blitt utsatt i lang tid, skjedd.

Makanikeren/teknisk leder på verkstedet prøvekjørte bilen og var ganske sikker på at det var kast i skivene foran som forårsaket vibrasjonenene i rattet, spesielt ettersom vibrasjonene ble tydeligere etter hvert som skivene ble varmere.

Har nå fått byttet begge skivene foran og siden de ble byttet av samme verksted for halvannet år siden mente de at det var en garanti sak :P

Så nå er bilen blitt en drøm å bremse med i forhold til hva den var...

Dessverre fikk jeg beskjed om at venstre bakfelg hadde fått seg en smell og ikke lenger var helt rund :cry: Noen som vet om hvor jeg kan få rettet felgen i området Asker, Bærum og Oslo til en grei pris?

Edit: skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...