Djohannessen Skrevet Februar 25, 2009 Skrevet Februar 25, 2009 Hallo, er ny i bmw verden og har et par spørsmål til bmw ekspertene:) vurderer å hente en 316,318,320 E36 coupe til en billig penge å deretter bygge delvis eller fullstendig om til 325 eller m3. vil det være noen hindringer? tenker da på fester til motor/gir. og det elektriske. må man bytte hele ledningsnettet? har m3 noen forsterkninger i karosseri i forhold til en 316 for eksempel. takker for svar, Dan
Lars89 Skrevet Februar 25, 2009 Skrevet Februar 25, 2009 M3 har forsterkninger i innfesting til bakstilling og girkasse. Vil få problemer med vekt med ombygging fra firer til sekser hvis du skal godkjenne. Anbefaler sterkt å starte med 320i Må ha komplett motor med alt ved ombygging...
Djohannessen Skrevet Februar 25, 2009 Forfatter Skrevet Februar 25, 2009 akkurat! ja du sier noe der ang vekta, det tenkte jeg ikke på.. det får bli en 320 da=) takk skal du ha
Raymond Skrevet Februar 25, 2009 Skrevet Februar 25, 2009 er vell ikke bare motor som veier.. bremser og alt som må byttes? eller?
Larsinnj Skrevet Februar 25, 2009 Skrevet Februar 25, 2009 De krever vel at drivverk og bremser er skalert litt etter motoreffekten.
Breitling Skrevet Februar 25, 2009 Skrevet Februar 25, 2009 Motor/gir, speedo, kardang, bakstilling/diff, bremser rundt om, dempere/fjærer osv. Bakre travers må forsterkes, samme må girkasseoppheng. Bærebruer foran er vel anbefalt å bytte også har jeg hørt. Kjapt sammendrag
Raymond Skrevet Februar 25, 2009 Skrevet Februar 25, 2009 Ikke for å drepe gleden din men, tror når du har alt det dær forsterket så vil nokk vekta gå litt opp?
Breitling Skrevet Februar 25, 2009 Skrevet Februar 25, 2009 Ikke for å drepe gleden din men, tror når du har alt det dær forsterket så vil nokk vekta gå litt opp? Vekta vil øke litt ja, men ikke nok til å ikke få den godkjent, ihvertfall hvis utgangspunktet er en sekser. Men tror BT vil sette seg på bakbeina uansett når det gjelder ombygging. Har kommet noen nye regler som gjør godkjent ombygging meget vanskelig, har blitt diskutert i flere tråder i det siste. Går alltids an å prøve, men sørg før at du søker og har fått klarsignal til å bygge om før du begynner å skru på bilene.
Djohannessen Skrevet Februar 27, 2009 Forfatter Skrevet Februar 27, 2009 ahaa.. ja jeg får utforske litt før jeg setter igang. men de forterkingene som er i m3 chassiet, er de avtagbar å kan flyttes til 320 chassiet? eller er de sveist...
525i1991 Skrevet Februar 27, 2009 Skrevet Februar 27, 2009 slik går det når BMW Norge er så teit og ikke vil dele ut papirer:P
Djohannessen Skrevet Mars 3, 2009 Forfatter Skrevet Mars 3, 2009 Hei igjen! har invistert i 320i 92 modell:) kan noen svare på om 320 og 325 har samme driverk og bremser? girkassen er vel kraftigere på en 325 enn 320? har fått tak i en 325 motor og girkasse. kan noen vennligs også kjappt forklare dette med vanos? finner ikke ut av det... takk igjenn;)
Gjest Skrevet Mars 3, 2009 Skrevet Mars 3, 2009 for å bare svare, uten at jeg egt vet 100% om dette med vanos. vanos er vel en eller annen justerbar sak i kammen eller ventilene som gir bedre drag fra bunnen av og helt ut på turtallet.. hvertfall noe i den durer!: p
///M-sport Skrevet Mars 4, 2009 Skrevet Mars 4, 2009 vanos er kort fortalt variabel ventil tid, om du vil. man forskyver kamhjulet for å endre timingen på kammen. dette er for å ha optimal kam tider på høye og lave turtall. bedre økonomi og kjørbarhet. og effekt. så slipper du å ha en midt imellom timing som dekker litt av alt. sånn som på gamle biler . (fast kam hjul) dette er det mange biler som har. bare at de kaller dette noe annet. (toyota, renault, volvo) det er elektrisk styrt og kam hjulet blir forskyvet av oljetrykk som "sendes" inn i kamhjulet og vrir det i den posisjon den skal stå på det aktuelle tidspunkt. vanos er på en kam. dobbel vanos er på begge kammene.
Djohannessen Skrevet Mars 4, 2009 Forfatter Skrevet Mars 4, 2009 okey da lærte æ noe nytt:) men fortsatt ingen som vet det med bremsene/girkassen?
Breitling Skrevet Mars 4, 2009 Skrevet Mars 4, 2009 okey da lærte æ noe nytt:) men fortsatt ingen som vet det med bremsene/girkassen? Bremsene er lik fra 318iS til 328i, så der er det ingen problemer. Men diffrensial/kardang og drivakslinger er forskjellige fra 320 til 325. Går å bruke det, men er vel ikke optimalt (pga utveksling og belastning har jeg lært). Du spurte lenger opp i tråden om forsterkingene fra M3 går å flytte over. Når det gjelder forsterking på girkasse så er jeg litt usikker da jeg ikke vet om den er sveiset fast eller skrudd. Men forsterkninger på bakre travers må kjøpes nye, da skal sveises fast i karosseri. Du ser hvordan dette ser ut hvis du leser i tråden om min bil. Utbedret en såkalt Subframe disaster med bl. a disse forsterkingene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå