Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå er heldigvis mitt lys vekke.. var nok det at eg lakk noe jævlig med olje..hehe.. tok meg en kjap tur opp på GSbildeler og så bytte en eg kjenner oring og foringer..

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
var på castrol oljekurs for en 2 uker siden. det som faktisk kan vere (iallefall) på nyere biler er rett og slett feil olje.

veldig mange nye biler SKAL ha en spesiell olje. det er viktig at dette holdes, spes på biler med vanos.!

Endelig en som har forstått det :D

Vet ikke hvor mangen ganger jeg har skrevet omtrent akkurat det samme her inne på forumet når folk har spurt om dette gule oljelyset.

Bytt til riktig olje på bilene Deres, bmw S K A L ha castrol olje!

Og ikke bare det, men den R E T T E castrololjen for "din" motor.

Sorry for capslock og mellomrom...

Skrevet

At en motor "skall" ha castrol olje er å overdrive en hel del.

Er selv bilmekaniker og har kjørt min E46 over 100 000km på Mobil-1 olje, uten noe problemer, faktisk ble et lite oljeforbruk redusert ved og bytte "fra" castrol 0w-30 som er anbefalt av BMW, til Mobil-1 0W-40. kjører nå som en prøve med Mobil 1 ESP Formula 5W-30. som ble anbefalt av folkene hos mobil på biler som er kjørt noen km. Min E46 har nå gått ca 177 000km.

Så lenge olja tilfredstiller bilprodusentens krav kan du bruke hvilket oljemerke du vill.

Men jeg vill settfølgelig anbefale å bruke den beste olja du har rådtil.

Skrevet

Olja kommer stort sett fra den samme tønna på vei til land fra sjøen/oljeørkenene :wink:

Så kommer motoroljeprodusenter og tar i mot litt olje, og klistrer på sine egne beholdere, og selger til egne priser :wink: Dyrest er best-prinsippet.

neida, ble satt litt på spissen.

Har kjøpt noen 10L kanner fra Felleskjøpet. Helsyntetisk 5w40 olje som tilfredsstiller kravene til BMW LL01 og en rekke andre bilprodusenter. Fyller dette på min, ingen problem. Hadde Mobil1 0w30 etter forrige oljeservice, (har nå selv byttet mellom intervallene) og eneste jeg merket etter å ha gått over til 5w40 var litt "behageligere" lydbilde ved kald motor.

Merk at én 10L kanne fra Felleskjøpet koster like mye som 6,5 liter med Mobil1/Castrol olje. Betalte ca 750 kr for kanna.

Og en ting til, merket at bilen brukte litt mer olje etter at den var på oljeservice da den ble fylt opp med Mobil1 0w30, (BMW LL04).

Før den oljen hadde bilen blitt påfylt med en litt annen Mobil1 olje, 5w30 troor jeg, -> BMW LL01. Det jeg vil frem til er at motoren min trives best med olje som tilfredstiller LL01 kravene, passer bra, siden dette er en 2000 modell. LL04 kom vell til M54 motorene og nyere.

Holder man seg unna olja på biltema går det greit :wink:

Skrevet
At en motor "skall" ha castrol olje er å overdrive en hel del.

Er selv bilmekaniker og har kjørt min E46 over 100 000km på Mobil-1 olje, uten noe problemer, faktisk ble et lite oljeforbruk redusert ved og bytte "fra" castrol 0w-30 som er anbefalt av BMW, til Mobil-1 0W-40. kjører nå som en prøve med Mobil 1 ESP Formula 5W-30. som ble anbefalt av folkene hos mobil på biler som er kjørt noen km. Min E46 har nå gått ca 177 000km.

Så lenge olja tilfredstiller bilprodusentens krav kan du bruke hvilket oljemerke du vill.

Men jeg vill settfølgelig anbefale å bruke den beste olja du har rådtil.

SKAL ikke ha castrol olje. hehe. men den skal ha en spesiell olje som du nettop sier. den SKAL tilfredstille bilens krav til olje.

Var vell det som kom frem om du leser posten min litt bedre;)

Skrevet
Hvilken olje skal det være på en e39 525iA/2001?

Og en e36 320i/1997?

Hvor finner man ut av slikt(tabell eller noe)?

:?:

På castrol.no finner du smøretabeller på de fleste biler. både motor,gir,differ og servo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...