Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Spm 1: Hvis fx fjærer og støtdempere er utslitt, fx feil på EU kontroll: Da er det vel like greit å senke bilen først som sist, det som må byttes for å senke bilen er vel nettopp fjærer og dempere, er dette riktig?

Spm 2: Jeg har nivåregulering på bilen min visstnok. Vil dette skape vanskeligheter for et senke-prosjekt?

Spm 3: Hva i alle dager er nivåregulering godt for? Regulere nivået, jaha, men hvorfor? Og hvordan virker det? Det har noe med demperen å gjøre ikke sant?

Skrevet

Jeg har nettopp knukket en fjær forran på bilen, og bytter til senkefjærer likegodt. Eibach senkefjører med 30mm senking koster rundt 1300 spenn for to, mens standardfjærer koster 1100 kroner stykket.

Siden jeg har nivåregulering bak, så trenger jeg bare nye fjører forran, og så er det å stikke innom på BMW å få de til å jekke den litt bak ved hjelp av computeren.

Sånn som jeg har forstått det, så er nivåreguleringen slik at kjørehøyden skal holde seg konstant uansett vekt baki...dette er justert ved en kompressor som fyller luft i en luftbelg som fungerer som demper. Disse er overraskende lett å skifte fant jeg ut. :) mye enklere enn det arbeidet som ligger forran meg med de fjærene som må skiftes forran. :S

Skrevet

Vel, det er verdt å merke seg at det er STOR forskjell på nivåreguleringene på E34, som trådstarter har, og din E39. E34 har ikke luftbelger som din bil.

Skrevet
Vel, det er verdt å merke seg at det er STOR forskjell på nivåreguleringene på E34, som trådstarter har, og din E39. E34 har ikke luftbelger som din bil.

Det stemmer, men prinsippet med senke høyden samme. Senk på e34 har jeg forstått gjøres via hendel bak ved regulator og servobeholderen.

Skrevet

Aha, så det er til å kompensere for tung last. Alt man kan lære på bimmers.no :)

Nivåregulering er noe en har både foran og bak eller hva? Reguleres nivået med støtdemperne?

På bilen min kan en se at hjulene ligger mer oppi hjulbrønnen på bakhjulene. Et par cm eller noe sånt. Dempere foran ble byttet for 1 år siden, betyr det at demperne bak er blitt dårligere og ikke holder nivået? Har dette noe med nivåregulering å gjøre? Eller skal det være sånn? Er en touring det her forresten.

Skrevet

På e34 touring er nivåreguleringen bare bak. Disse demperne er svindyre. Ca 6600kr pr.stk så har du nivåregulerte slike dempere er du jo heldig. Om demperen begynner bli dårlig blir det oftsest svetting fra de. Om du søker litt her på bimmers skal det ligge noen tråder på bl.a hvordan enn justere høyden på disse.

Skrevet

Det stemmer, men prinsippet med senke høyden samme. Senk på e34 har jeg forstått gjøres via hendel bak ved regulator og servobeholderen.

E34 kan ikke senkes ved hjelp av diagnoseinstrumentet så vidt jeg vet. Det har vært endel tråder på dette emnet.

Et kjapt søk:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=7 ... regulering

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=2 ... regulering

Skrevet

E34 kan ikke senkes ved hjelp av diagnoseinstrumentet så vidt jeg vet. Det har vært endel tråder på dette emnet.

Et kjapt søk:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=7 ... regulering

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=2 ... regulering

Men at den kunne senkes ved diagnoseinstrumente skrev jeg heller ikke, muligheten til senke nivå bak er like mulig på e34 som på e39, var det som var mitt poeng.

Skrevet

Svindyre dempere... hikst, høres ikke bra ut. Går det an å leve livet uten nivåregulering, bare blende av systemet og sette på senkefjærer og dempere bak?

Skrevet
Svindyre dempere... hikst, høres ikke bra ut. Går det an å leve livet uten nivåregulering, bare blende av systemet og sette på senkefjærer og dempere bak?
Jo det går an men hørt det kan i noen tillfeller by på noen utfordringer (feilmeldinger i dashbordet... ).
Skrevet

Hm, må finne ut om jeg kan heve bilen litt bak før jeg gjør noe drastisk. Kanskje alt er som det skal være. Et tøft liv hvis du skal ha BMW og ta alle sorgene på forskudd :)

Takk for svar. Nå vet jeg hva nivåregulering er og hvorfor. Litt lurere blir en hele tiden.

Skrevet

hei, det er ikke noe problem og bytte til senkedempere/fjærer bare du finner midtstillingen på den som regulerer høyden, den som går på stabstage og tar den av, og blokerer den som går til dempere. Da vil servooljen bare gå i ring og ikke ut til demperen. eneste som kan skje etterhvert er at servopumpa havarere, for det er den som leverer til nivåen, vist den ikke står akkurat i midtstilling. Men noen feilmeldinger får du ikke vist du gjør det riktig. Har forresten liggende to dempere vist demperene dine blir dårlig. da får du en sån surkle, suse lyd ved dumper/akselrasjon noen ganger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...