Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hvordan går det an å ha mer i pantelån på en bil enn det bilen er verdt da? Eller er utlegg noe annet?

Vanligvis så overtar en gjelda hvis en kjøper en bil med pant i. Det er ikke noe rettferdig eller logisk system der...

Må aldri finne på å skrive salgsmelding ihvertfall.

Overtar man gjelda? Trodde bare man risikerte å miste bilen, ikke overta hele gjelda...

Skrevet

Hmm, jo, jeg lurer på om ikke du har rett. Det gir ingen mening at man skulle ha ansvar for andres gjeld utover at bilen tilhører banken.. så..

I praksis så vil de nok gå på selger først, og hvis de ikke får ut noen penger så tar de bilen eller ny eier må evt betale ut gjelda. Hvis den da er over bilens verdi så sliter man jo... Jeg vet ikke hvordan dette funker, så jeg melder pass :)

Skrevet

Har sjekket litt rundt og det firmaet som har tatt pant i bilen for ca 2,9 mill NOK driver med utleie av fast eiendom. Som jeg klarer å se er ikke personen som eier bilen medeier eller lignende i dette firmaet. Firmaet har en relativ lav omsetning, under 1 mill NOK i året så hvordan eier av bilen har klart å pådra seg så mye gjeld til dette firmaet er uforståelig. Men jeg hadde styrt langt unna denne bilen...

Skrevet

Et firma kan også ha en "flåtepant"

dvs. at om en har lånt 5 mill for å kjøpe f.eks 10 biler så står alle bilene oppført med 5mill i gjeld. Dersom det samme firmaet også har kjøpt en eller flere eiendomer så kan også denne gjelden stå i "flåte panten"

Men uansett hva som er grunnen til panten på en bil, få alltid selger til å ordne opp og slette panten i bilen før overtagelse eller så får du et problem uansett hvordan du vrir og vrenger på det!

Har selv kjøpt bil med heftelser (vel vitende om det) og det sletter seg ikke selv for å si det sånn;)

Skrevet

Hold deg langt unna denne bilen, frem til heftelsene er borte vekk...

Husk at man trenger ikke skrive noe som helst kontrakt for å ha en rettslig bindende avtale - mao kan selger hevde at du er ny eier av bilen - noe som igjen ikke vil være vanskelig å tro på for evt retten, ettersom bilen er i dine hender, og han kan vise til at han har fått penger av deg...

Finn deg en annen e32 :)

Skrevet

Eneste som kan skje at kreditorene kan hente inn bilen...

Skrevet

hmm, da har det blitt sånn at jeg bare plukker og kjøper deler av bilen, og selger hugger den da jeg har tatt det jeg vil ha..

• 1 month later...
Skrevet

Virker som noen har litt mer peiling enn meg på pant så jeg spør bare litt her.

Hva betyr dette:

27.11.2008

UTLEGG

NOK

49 919,50

20.01.2009

UTLEGG

NOK

216 569,02

24.03.2009

UTLEGG

NOK

24 356,08

Videre står det:

Gjelder person/foretak: NORSK SMÅBEDRIFT SENTER AS Org.nr 982 334 128 (dette er visst konkurs såvidt jeg har forstått...)

Utlegg til fordel for SKATT ØST Org.nr 991 733 043

Bilen det gjelder står til salgs for 69.000.- Ble litt usikker på dette nå... :?

Skrevet

Det hender også at de ikke følger opp med å redusere/oppdatere panten mens eier av kjøretøyet betaler ned.

Har vært borti at det har vært heftelser på 70k, men at det egentlig bare var 35.000,-.

Skrevet
Det hender også at de ikke følger opp med å redusere/oppdatere panten mens eier av kjøretøyet betaler ned.

Har vært borti at det har vært heftelser på 70k, men at det egentlig bare var 35.000,-.

Når man tar opp lån for å kjøpe en bil vil den totale lånesummen stå som pant i bilen helt til lånet er nedbetalt.

Skrevet

du får avskrevet panten gratis på en så billig bil. har en kompiss som kjøpte e30 til 7000..6 mnd seinere så han at han hadde 200000 i heftelser på bilen, så han ringte ett eller annet tlfnr til de som driver med dette og fikk det gratis avskrevet pga at de ikke var interessert i å ta inn en så billig bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...