MonsterE46 Skrevet Februar 28, 2009 Skrevet Februar 28, 2009 Hei. Bare lurte på hvilke olje bilen min ska ha? Bilen er en 318i E46 1999mod. Er det halvsyntetisk olje den ska ha? Jeg burde egentlig vite det, men det er ikke jeg som pleier å ta meg av dette på denne bilen. På forhånd takk
Lars89 Skrevet Februar 28, 2009 Skrevet Februar 28, 2009 Castrool anbefaler disse oljene til din bil: SLX Professional Powerflow BMW LL04 SLX Professional Longtec 0W-30 SLX Professional Longtec 0W-40 EDGE Sport 0W-40 EDGE 5W-30 EDGE 0W-30 Tror alle er helsyntetiske...
MonsterE46 Skrevet Februar 28, 2009 Forfatter Skrevet Februar 28, 2009 Så eg kan velge en av disse? spiller ingen rolle kas eg tar? Ska ned å kjøpe olje straks så bare skulle viste ka eg ska ha:P
Lars89 Skrevet Februar 28, 2009 Skrevet Februar 28, 2009 Kan velge hvilken du vil ja... EDGE er dyrest... Kan også bruke hvilken som helst olje som er godkjent for BMW LL04 (står på flaska).
bad_ip Skrevet Februar 28, 2009 Skrevet Februar 28, 2009 Jeg kjører med castrol 0w-40 sport edge... mener jeg betalte ca 1200-1400 kr for 8 liter + filter.
MonsterE46 Skrevet Februar 28, 2009 Forfatter Skrevet Februar 28, 2009 oki tusen takk for svar.. men er det normalt at en 318i E46 1999mod ska bruke så mye olje? jeg syntes min bruker en del, føler den bruker mer en normalt.. det er vel en m42 motor eller noe. Tror dere at den lekker då eller kan det være en annen årsak? jeg tenkte på at det kanskje kunne være lite kjølevann, men da ville vel bilen vist at den ble varmere enn normalt og det gjør den ikke..og det er ikke oljeflekker etter den.. så bare lurte om dere kanskje hadde noe tanke om ka det kunne være?
Lars89 Skrevet Februar 28, 2009 Skrevet Februar 28, 2009 Er M43 i tidlige E46 316i/318i Hva er høyt oljeforbruk? Hvor langt har bilen gått? Min lakk litt olje i simringen på veiva og jeg har vært borti et par som lekker MYE i pakninga til oljefilterhuset. Ville tatt en skikkelig motorvask og sjekka hvor det evt.lekker etter et par dager
MonsterE46 Skrevet Februar 28, 2009 Forfatter Skrevet Februar 28, 2009 bilen er gått 130k, den fikk en del olje for ikke så alt for lenge siden.. og jeg syntes at det har minket mer enn hva jeg anser som normalt siden sist jeg kjekket.. jeg har ikke fått noe rødtlys men har fått gult i blant.. jeg er veldig varsom med å kjekke den å lar den stå i ro nå når jeg syntes oljen forsvinner så fort.. jeg så i motorrommet og da syntes jeg at det var en del olje nede på den skli/bunn platen på bunnen. Så jeg ska bare ta å vaske det vekk å følge med på det og se om jeg finner noe.? ska ta å få sett på det i morgen:)
E46Johnny Skrevet Februar 28, 2009 Skrevet Februar 28, 2009 Min 2000 mod E46 318i er kjørt 175000 og bruker rundt 1 liter på 10000 km. Et problem har hvert at oringen og pakningen på oljefilterhuset lekker, olje trykk bryteren er også en kjent plass for lekasje, men siden din ikke etterlater olje flekker kan det være ventil tettinger/styringer og/eller stempel fjærer. Se om du ser olje i plata under motoren denne rommer en del olje før det begynner å vise under bilen.
MonsterE46 Skrevet Februar 28, 2009 Forfatter Skrevet Februar 28, 2009 har lagt merke til olje nede i bunnen av motorrommet ja.. ska ta en ekstra titt i morgen.. men er det ikke vanskelig å se kor det kommer fra? Vet du akkurat kor det kan komme fra når det legger seg helt i bunnen?
E46Johnny Skrevet Februar 28, 2009 Skrevet Februar 28, 2009 har lagt merke til olje nede i bunnen av motorrommet ja.. ska ta en ekstra titt i morgen.. men er det ikke vanskelig å se kor det kommer fra? Vet du akkurat kor det kan komme fra når det legger seg helt i bunnen? På min kunne du se olje i front av motoren ved reimhjulene og at det var dammer med olje i beskyttelseplata ved forkant av motoren. Før jeg ble sikker på hva det var forsvant det nesten 1 liter olje i uka men da var det også ordentlige lekasje merker under bilen etter at bunnplata var fylt opp. Husk å bytte oljetrykk bryter med det samme da den er lett å komme til når oljefilterhuset er demontert og at den som sagt er en ekstra kilde til lekasje., tror den kosta under 200kr.
MonsterE46 Skrevet Mars 1, 2009 Forfatter Skrevet Mars 1, 2009 sjekket bilen i dag og ser at den mister bare olje hele tiden.. minker hver eneste dag.. selv om bilen ikke har blitt kjørt.. tok en titt i motorommet og så at det lakk olje. Tok ett bilde slik at dere kunne se hvor det kom fra ikke det beste bilde, men men.. tegnet inn en rødsirkel for hvor jeg så det kom ut olje sånn ca. ble ikke så bra, men det er under det røret så går der. vet dere hva jeg må bytte her? er det foringer og slikt? er det dyrt?
E46Johnny Skrevet Mars 1, 2009 Skrevet Mars 1, 2009 Det ser ut til å være ved oljefilterhuset det ja. Delene er ikke så dyre men det tar et par timer å gjøre jobben.
MonsterE46 Skrevet Mars 1, 2009 Forfatter Skrevet Mars 1, 2009 så du tror eg må bytte hele oljefilterhuset? det var liksom inni mellom der jeg så tydelig at det kom ut olje.. har du en anelse kor eg får kjøpe oljefilter hus til noe lunne grei pris?
E46Johnny Skrevet Mars 1, 2009 Skrevet Mars 1, 2009 Nei du trenger ikke bytte hele huset. Det sitter en stor O ring/gummitetting og noen pakninger inni der. O ringen/gummitettingen blir hard og tetter dårlig, på min var O ringen knaldhard. Husk å bytte olje trykk bryter med det samme, da den som sakt er lett å bytte når oljefilterhuset er demontert, og er en annen kilde til lekasje i samme området.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå