Gå til innhold

Trenger hjelp til å forstå sirkulasjonen i m52 motorene


Stephan.s
 Share

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp til å finne ut hvordan sirkulasjonen på vannet går i m52 motorene.

Lurer på dette i kjølevannet av denne tråden: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=105522 hvor årsaken til kjøleproblemene i bilen er dårlig konstruksjon av radiatorene/ekspansjonstaken til disse motorene.

Derfor lurer jeg da på hvordan kjølevannet sirkulerer, da jeg tenker på å tilpasse en e34 530 radiator med ekstern ekspansjonstank til å passe i min 523.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar 8) Basissystemet skjønner jeg jo, men disse motorene har vel 2-delt system, har de ikke?

Har brukt mine gode egenskaper i paint til å tegne litt, slik jeg nå tror det er:

Er jo 3 rør inn på radiator, to nede, 1 oppe ved exp. tanken.

3lzbi8nz0hw8xuinwv61.jpg

Rød:Fra exp.tank/radiator til motor

Blå:Overflow fra blokk til exp.tank.

Grønn: Fra blokk til radiator når termostaten åpner.

Jeg er sikkert her på jordet her tror jeg, men er jo tross alt derfor jeg også laget tråden 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser riktig ut dette, kan jo også se når du gir litt gass at vannet kommer øverst i ekspansjons tanken.

Er jo ganske logisk også egentlig at man kjører det varme vannet oppover, da varme går oppover, i tilegg så er det jo ett sånn trykklokk, som gir etter ved så og så mange bar's overtrykk i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mine mistanker om at det var slikt. Er jo egentlig ganske logisk system. Men grunnen til at jeg da lurer er som sagt at jeg tenkte å bruke en e34 530v8 radiator. De er så godt som identiske med e39 540 radiatorene. Med ekstern ekspansjonstank o.l, men den "mangler" et nedre utløp for vann til blokka :?

Er en slik en, med overflow oppe til venstre, inn fra termostat nederst til høyre, og ett lite utløp til exp. tanken på v.side om jeg ikke husker feil.

Er dette da kanskje heller et mer eller mindre håpløst prosjekt?

image_18928_big.jpg

Edit: årsaken til å gjøre dette stuntet er ikke fordi jeg ikke har råd til å kjøpe ny org. radiator. Men fordi jeg ikke vil bruke såpass mye penger på en allerede stadfestet dårlig radiatorkonstruksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du mener som er så dårlig med Radiator konstruksjonen jeg da men.

På M54 motorene er det vel omvendt, altså ekspansjonstank på venstre side, så helt håpløst er det vel ikke dette, må vel ha noen andre slanger å sånn da men.

Men tror jeg ville gjort en dl andre ting enn dette først-

Satt på En Stewart High Performance vannpumpe, skiftet til Aluminium radiator, skiftet Viskose til Øst Europeisk type, termostat som åpner tidligere, etc....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du dragonlove, er ikke jeg som blingser nå da?

I.om at på GS sin delefil kan det se ut som den rød pila er til for å få rask varme inn i kupeen. Altså, når man starter opp bilen og vannet går smått ned i exp. tanken i som vist med den blå pila, og varmen fra exp. tanken går inn til varmeapparat da i bunn vist med den rød pila. Men da motor er varm og termostat åpner, snur sirkulasjonen og følger den lilla pila?

5n4ixc6b98zkfvlbv69q.jpg

edit:

Skjønner ikke helt hva du mener som er så dårlig med Radiator konstruksjonen jeg da men.

Direkte "dårlig" er den kanskje ikke, iom. at det er samme konstruksjon på e34. Men de har da tydligvis gjort en endring i generasjonsskifte mellom e34/e39 siden exp. tanken på e39 er oppført som kjent feil hos autopower, men ikke på e34 :?

Og etter å ha lest en del om dette de siste ukene, så kan det virke som det er en del som sliter med nettopp denne konstruksjonen av radiator+ "intern" ekspansjonstank.

edit2:

Men tror jeg ville gjort en dl andre ting enn dette først-

Satt på En Stewart High Performance vannpumpe, skiftet til Aluminium radiator, skiftet Viskose til Øst Europeisk type, termostat som åpner tidligere, etc....

Skjønner tankegangen, men problemer er feilsøkt rett og slett til å ikke kunne være annet enn lekasjen som drar inn falskluft ved for lavt vannnivå. Har brukt bilen ca 5 mil nå med den "nye" exp. tanken som lekker. Saken er at den ikke lekker så mye som den gamle, så den holder. Spm. er bare hvor lenge.

Ergo; derfor denne tråden 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første motoren gjør er vel å varme opp vannet som allerede er i blokka, for å få motoren fort driftsvarm, i tilegg så varmer den vel opp gasspjeld, i tilegg til at dette vannet sirkulerer i varme apparat registeret ja, når motoren er driftsvarm vil da termostaten åpne for å få full sirkulasjon i hele systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en episode i fjor, hvor nåla gikk mot rødt, heldigvis var det en bensinstasjon ca 100m unna så fikk svingt meg innpå der.

jeg stoppet da bilen og åpnet forsiktig på ekspansjons tanken for å få ut damp, men jeg må si jeg begynnte å lure litt da, ekspansjons tanken var full etter at motoren var kjølt ned,

fikk nå uansett bilen hjem til slutt og gikk løs på problemet dagen etterpå.

Demonterte da vannpumpe å termostat, vannpumpa var som ny og termostat tok jeg inn å kokte opp, den åpnet fint.

Monterte alt sammen og fikk på ny kjølevæske, det som var merkelig da var at det var omtrent tom med væske inni blokken mens det var fullt i ekspansjonstanken, så det må ha tydeligvis vært luft i systemet en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se ut som den rød pila er for kupeen.

Hvis man følger systemet på ETKen, så sirkulerer den internt i blokka/toppen samt varmeapparat.

Den tykke røde streken Er fra under exp. tanken og går inn i metallrør på blokka, og vidre til gasspjeld som du sier gjennom den tynne røde streken. For så å gjenta seg.

57lmdqt997qio8qxb8vs.gif

ap6vioqkgf7kxtz5pcp9.gif

Var dette systemet jeg ikke skjønte helt da jeg startet tråden. Og med en far som er mekaniker av gammelsorten, så visste ikke ha noe heller 8)

edit:

Monterte alt sammen og fikk på ny kjølevæske, det som var merkelig da var at det var omtrent tom med væske inni blokken mens det var fullt i ekspansjonstanken, så det må ha tydeligvis vært luft i systemet en plass.

Ja, den var denne årsaken du nevnte i tråden om mitt problem og som fikk meg til å tenke, og du hadde også rett. Jeg hadde samme feil, men saken var at den falskluften jeg fikk som havnet i systemet var fra exp. tanken.

Tror vi fylte på omtrent 10l kjølevæske etter å ha hatt systemet uten. Og det er kanskje ikke så værst mtp. at systemet tar 10.4l. Vi fikk luftet skikkelig ut denne gangen, og alt fungerer jo enda, men den lekker fortsatt. Så er som sagt bare ett spm. om tid før det gjentar seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli litt rusten på det jeg også, er utdannet bilmekaniker (Reperatør av tunge kjøretøy) men er en stund siden jeg har jobbet på bilverksted, er for tiden Cnc operatør.

Hadde det ikke vært for den store lønnsforskjellen så hadde jeg nok jobbet på bilverksted, selv om jeg foretrekker å skru på egen bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...