Gå til innhold

Subwoofer i cab? Hvordan få best lyd i "kupe"?


Anbefalte innlegg

Hei! Har en E30 Cab jeg driver og ordner anlegg i.

Har koblet komplett frontsett med originale BMW-diskanter i dørene og ettermonterte Kenwood høyttalere ved føttene samt en Kenwood forsterker på disse, låter helt fint!

Har også tenkt å ha en 10" eller 12" sub i bagasjen, men hvordan burde denne monteres for å få mest lyd inn i "kupeen?"

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen expert på lyd å sånt, har heller ikke et spesielt bra "øre" for det..

Men både i min e36 cab og en kompis sin e30 cab, har vi montert sub enkelt å greit rett inni, jeg har elementet mot kupe'en, han har det vekk ifra.. men begge deler høres greit ut..

Men viss du er veldig kravstor til lyd, så får vi vente i spenning på råd! Så kan jeg gjøre det samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min er faring med lyden er at en får best resultat hvis elementet står vent bakover også med litt plass ved skiluken. dette på grunn av ved og sette basseren og slå mot en vegg med ca 50cm til veggen og la den slå tilbake virker det som om lyden er mye sterkere en det den egentlig er. ikke det att dette gjelder i alle biler men har lagt merke til i bimmer så er det sånn. for og ta ett eksempel så kan du ta en vanlig basser sette den inn mot en vegg og se effekten øke så mye som 6 db ved riktig plassering eks mot vegg. det er dette prinsippet som er brukt i bondpass kasser. en slik kasse er kun i bunn og grunn en bassrefleks kasse som slår mot en vegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i min bmw e30 cab er det et profft firma som har bygget anlegg i, 2x10 med en forsterker på hver basser. jeg skal bytte bak sete på bilen min om en uke eller 2 så kan jeg ta bilder så du ser hvordan dem har bygget det, men alt sammen er bygget bak baksete, har bare 2 forsterkere i bagasjen som er bygget ned i gulvet med neon lys i, meget bra bygg. spiller meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg var hos en bilstereoforhandler i trondheim og hørte om hva man skulle gjøre for å få med mulig bass i fram i en cab.

Han sa at man måtte bygge en såkalt "båndpass"kasse.

Det vil si at man bygger en kasse inn i en kasse på en måte, slik at elementet ligger inne i kassa, da får elementet et trykkammer. Ut ifra det hele går et bassrefleksrør inn til evt, skipose eller hva du har, fordi det er den eneste veien bassen kan gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...