Gå til innhold

Automatkasse oppfører seg rart - E39

wabby
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

syns at girkassa mi i det siste har oppført seg noe rart. Trudde det var kald olje i starten men nå vet jeg ikke.

Det som er at det hender til tider at den bruker lang tid på å gire fra 2 til 3 og evt 4 til 5. Går høy på turtall uten å reagere.

Setter jeg den i steptronic så går det fint å ta det manuelt uten problemer.

Forslag til hva det kan være og evt hva som kan gjøres for å fikse det?

Har tenkt en oljeskift, men vet ikke om det kan hjelpe.

Vet at diffen fikk ny olje i 2004, men ikke funnet noe på papirene ang kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du bør prøve, er å nullstille girkassen, koble fra batteriet i ca en halvtime. Da reseter du "kjøremønstret" og hvis det er en bug i softwaren til kassen, vil også denne blir slettet.!

Men oljen bør du uansett skifte.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyser ABS lampa da den girer merkelig?

Min hadde samme symptomer. Da tor jeg ut abs-sensorene, renset de, og satte de på plass igjen. Da ble problemet borte.

ABS lampa lyser ja, en føler som nettopp ble byttet er noe løs mistenker jeg. ABS lurrer på pedalen hele tiden når lampa er slokt. Når ABS lampa kommer så girer er girkassa noe rar.

Kan girkassa resettes via CarSoft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg garantere deg at det hjelper og få ordnet den abs føleren. Det funka for meg, og er ett godt kjent fenomen. Ikke vurder og gjør noe annet før du har fiksa det, spør du meg! Min føler var bare møkkete og begynte å lyse. Da girete bilen veldig seint og rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner tråden til Wabby litt;

Er det noen sammenheng mellom at bremsekloss-lampen (gul sirkel med stiplede streker på hver side) og gir-lampen (gult tannhjul med utropstegn) begynner å lyse nesten samtidig?

Bremselampen begynte i sted, og vel fremme på jobb stopper jeg bilen og starter igjen, og da lyser lampen med tannhjulet på også...

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googlet litt for deg, de anbefalte å ta en "transmission reset".

Do this procedure first

step 1. put the car in accessory mode

step 2. puch the gaspedal all the way down (so it is pushing in the button) for 25 seconds

step 3. push the brake and turn on the car.

Also check your battery

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Accessery mode"??? Er det det samme som når tenningen står på slik at det lyser i instrumentene?

Hakket før de kinner om jeg ikke tar helt feil ja.

Gi tilbakemelding på det når du har testet. Ser ut som flere har dette problemet (eller tilsvarende)og da er det kjekt med feedback. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet det nå på min bil og nå girte den faktisk fra 2 til 3 gir ved 3000 rpm. Men skal kjøre litt lengre for å si noe mer om det.

Kan hende det som er nevnt over sletter i allefall kjøremønsteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor prøver du ikke mitt råd?

Leser du på andre forum, så ser du klart att ditt problem VELDIG ofte er pga abs-sensor..

Men, selvsagt kan du prøve å resete kassa osv, men det er nok ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet det nå på min bil og nå girte den faktisk fra 2 til 3 gir ved 3000 rpm. Men skal kjøre litt lengre for å si noe mer om det.

Kan hende det som er nevnt over sletter i allefall kjøremønsteret.

Kom over dette når jeg søkte etter mer info om dette:

http://www.bimmerfest.com/forums/showpost.php?p=3497187&postcount=162

Kort sagt, det du gjør er å lure kassa til å tro du kjører aggresivt. Dermed vil kassa legge inn "sports-mode" allerede før du har begynt å kjøre, og du vil oppleve bilen annerledes. Men girkasse styreenheten lagrer aldri de adaptive innstillingene, så kassa vil være tilbake til det normale neste gang du starter.

Hvorfor bilen din plutselig girer fortere fra 2. til 3. etter at du gjorde dette virker jo litt merkelig, siden "sport-mode" skal holde lengre på girene. Men jeg sliter med det samme fra 4. til 5., og der er problemet litt til og fra så kan hende det var tilfeldig hos deg.

Det er jo også mange som mener at du resetter kassa ved å ta strømmen en stund. Den metoden vet jeg ikke no om, men kan jo hende man kan ha en "bug" i programvaren som da blir slettet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...