Gå til innhold

BMW E30 Warsteiner jordebil turbo+videoklipp

Anbefalte innlegg

Skrevet
Fint du tar ansvar og bruker bilen med den fæle stylinga på jordet, så er vi kvitt enda noen fangere og sideskjørt fra Satans Stylingfabrikk AS

Enig, men skjørta kan han spare synes nå jeg!

Skrevet

Endelig har du fått lagt ut noen bilder av grom bilen. Artig bil å kjøre, men litt tung på rattet... :oops: Funker greit med 100% sperre.

Ja denna kan ikke vært mye brukt på veien da jeg ikke hadde den villeste anelse om at detta fantes på nes.. jeg bor på nes:P
Godt gjort å se det ut ifra de bildene der. Bor kanskje i nærheten?
Skrevet

Har nok levd et hardt liv denne... Så helt grei ut til jeg så siste bildet...

Sinssykt med rust :shock:

• 1 month later...
  • 1 month later...
  • 4 months later...
Skrevet

"Jordebil" er vel kanskje et bredt uttrykk... Den blir bare brukt på jordet (i hvert fall hvis purken spør), men bare om vinteren på oppkjørt bane på jordet. Så det blir litt mer som en glatt og kort versjon av Rudskogen etc. Banen er minst like fin å kjøre på som resten av veiene i Nes. 8)

Bilen kan ha blitt sett på en og annen bensinstasjon i området, men da jeg har nok av andre biler som går mye verre blir det ikke lange turene. Dette er bilen jeg har det morro med og gjør prosjekter med. Bor forresten på den siden av Fenstad som er nærmest Vormsund for deg som var derfra.

Litt om det som faktisk er gjort med bilen siden jeg kjøpte den:

For fire år siden ble bilen kjøpt av en jeg kjenner sånn halvveis på Vormsund, ca. 10km unna fra. Da var bilen gul (orginalt grå), rusten, uten styling, uten skilter og brukt litt som jordebil fra før av. Så dere som tror jeg har tatt en bil i perfekt stand og kastet den ut på jordet kan ta en roligpille.

Første prosjekt ble å få på stylingen som fulgte med. Stylingen var i latterlig dårlig stand, så det ble mye pussing og arbeid for å få de fine. Siden jeg uansett måtte lakkere stylingen, tenkte jeg at jeg like godt kunne lakke bilen svart. Nissen som var med er fremdeles ganske bestemt på at man BØR HA maske når man lakkerer. Nesa og lungene er sikkert fremdeles fulle av maling, hehe. Så etter første vinteren bestemte jeg meg for å få til noe mer morro. Det ble handlet inn litt målere til bilen, og raka rør fra Torshov. Det ble litt arbeid for å få alt til å passe, men med litt fikling ble lyden og effekten mye bedre. :wink: Samtidig ble bilen ribbet innvendig, noe som lettet bilen med ca. 70kg. Og jeg har montert nytt og større luftfilter, og batteriet har blitt flyttet til bagasjen. På bildene ser dere et egetprodusert stag - jeg har også montert en bak. Det ble forsåvidt også første og siste gang vi noen gang prøvde å åpne takluka, også kjent som en ikke god idé!

Men mye vil ha mer, og jeg "trenger" alltid mer effekt, selv om det er en jordebil. Fra før av hadde jeg oppgradert motoren i min 200SX betraktelig, så jeg hadde en orginalturbo liggende (Garret T28). Til turboen ville jeg også ha en stor, frontmontert intercooler. Den ble handlet inn hos KSR og montert av meg selv samtidig som turboen. Etter å ha forhørt seg litt med folk som har hakket mer peil bestemte jeg meg for at turbo MÅ inn! Dette var visstnok ikke så vanskelig som først fryktet. Da jeg uansett måtte av med panseret for å komme til lettere, kunne jeg jo like godt også lakkere den på nytt. Det resulterte i Warteiner lakkeringen, som dere har sett bilder av. Samtidig som dette prosjektet holdt på fant jeg også et par dekk med rallypigg på dynga, så nå er det rallypigg på dekkene foran og vanlige vinterdekk bak. Helt kurant for drifting på vinterbanen, og en like god oppfinnelse som servostyringen selv, om jeg kan si det slik. :lol: Turboprosjektet tok litt lenger tid enn planlagt, så jeg trengte noe annet å henge fingrene i. Planen var å dra eksosen rett ut fra turboen og ut gjennom framskjermen, slik den er i dag. Kappet nesten halve girstanga også, så den er nesten som en ekte shortshift. Imidlertidig testet jeg bilen uten eksosanlegg i det hele tatt, og det er den sykeste lyden jeg noen gang har hørt! EM og VM i dragracing er ikke i nærheten engang... Turboen ble etter hvert ferdig montert og testet. Under de første testkjøringene lakk det olje ned fra turboen og på eksosen. Har noen videoklipp liggende av at motorrommet tar fyr, som har skjedd tre ganger. Har jo også mye bilder og videoklipp fra tidligere, men orker ikke begynne med det engang. Turbotrykket er på 0,9bar. Har hørt at maks 0,5 er anbefalt, men virker som om det går helt greit.

Diverse rørganger og annet morro er funnet på dynga (Esvald for de som er kjent), så prosjektet har ikke kostet meg noe særlig. Totalkostnad inkludert innkjøp av bilen anslås til ca. 10000kr. Delene er jo så klart verdt mer, men det hadde jeg tross alt fra før av.

Og for de av dere som har beundret den fine klapsen på vingen, som gir bra downforce: Det er nederste dekselet fra at badekar jeg fant på dynga, kappet, bøyd og målt så den passer (ca. 20cm høy, haha) - og deretter skrudd fast. Fargen passet overaskende bra, så den er ikke engang lakkert. :D

De av dere som likte stagene bedre kan more dere med at de stammer fra et gammelt treningsapparat jeg også fant på dynga. :twisted:

Skrevet

Jeg kan jo like godt legge ut linker noen noen videoklipp jeg la ut på Youtube:

- fra da bilen var svart, før det meste av modifiseringer.

- fra en liten test tur siste gangen det begynte å brenne i motorrommet.

Kvaliteten er ikke all verdens, men var alt jeg fant i farten. Uredigerte filmer. Det ligger også noen andre videoer av et par av de andre bilene hvis dere klikker dere inn på "More from:" saken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...