tomasb Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 Har lagt merke til at nå er 98 bensin blitt billigere enn 95. På Bryne igår: 95 bensin - 10.15 pr liter, og 98 - 9.25,- Synest det er heilt grei pris det Hvorfor er 98 bensinen plutselig den billigste?
Tronstad Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 jeg tipper en feil på din lokale bensin stasjon ! er ihvertfall ikke sånn her på østlandet ! hhee
wabby Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 Jøss, det har jeg aldri sett før.. De må nok ha gjort en feil vil jeg tro.
tomasb Skrevet Mars 9, 2009 Forfatter Skrevet Mars 9, 2009 Tror ikkje det er feil. Har sett det på fleire stasjoner.... 98 er ca 1,- billigere enn 95.
Tronstad Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 det gir jo ingen mening over hodet da, det er en høyere oktan løsning i 98 vs 95, så er overhodet ingen grunn til at den skal være billigere, men mye rart som skjer i norges land så mulig de har finni på noe "smart" igjen..
EirikL Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 Her i Trondheim ligger 98 konsekvent 31 øre over 95 pr liter. Jeg synes det er verdt det, for motoren min går mye penere og gir bedre respons med 98
TheUltimateDrivingMachine Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 Kan noen kort forklare forskjellen på 95 og 98?
Janka7 Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 Kan noen kort forklare forskjellen på 95 og 98? Selvfølgelig Kopiert fra wikipedia: Oktantall er en betegnelse som brukes om evnen bensin har til å tåle komprimering før den selvantenner. Jo mindre komprimering bensinen tåler før den selvantenner, jo lavere oktantall har den. (Og jo mer bensinen kan komprimeres før den antenner, jo mer kraft kan der hentes ut av eksplosjonen.) Dersom bensinen i en motor selvantenner på grunn av komprimeringen, og før den blir antent av tennpluggene, oppstår det som kalles motorbank eller tenningsbank. Opprinnelig kommer begrepet fra hvor stor andel av bensinen som er oktan, og hvor stor del som består av andre hydrokarboner. Man kunne regne med at den gamle standarden, 87 oktan, inneholdt 87% oktan og 13% andre hydrokarboner. Siden har oktantallet kommet til å bli brukt som en beskrivelse av hvor mye komprimering bensinen tåler, uavhengig av hvor stort innhold den har av oktan. 95 oktan bensin betyr i dag lite annet enn at det er en veske som tåler like mye komprimering som om den bestod av 95% oktan før den selvantenner. Ved bruk av kjemikalier er det derfor også mulig å lage bensin som har oktantall over 100. Til å heve oktantallet brukes ofte en blyforbindelse, tetraethyl bly. Denne er nå forbudt å bruke i Norge i bensin for alminnelig salg, men brukes i industrien, blant annet i flybensin. Definisjon Oktantall defineres av stoffene n-heptan og iso-oktan (2,2,4 trimetylpentan). N-heptan har pr definisjon oktantall 0, iso-oktan har pr. definisjon oktantall 100. En blanding mellom disse stoffene er lineær, en blanding av 5% n-heptan og 95% iso-oktan har oktantall 95. Når oktantallet skal måles lages det en referanseløsning av n-heptan og iso-oktan. Denne sammenliknes så med blandingen som skal måles. Dersom bensinen måles til 95 oktan har den de samme egenskapene til å motstå selvantenning som en blanding bestående av 5% n-heptan og 95% iso-oktan. Var det forståelig?
MotorViagra Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 Kan noen kort forklare forskjellen på 95 og 98? Enkelt.. 95/ blyfri er ca 95% rein bensin + ett eller annet annet 98/ blyfri er ca 98% rein bensin + ett eller annet annet Høyere oktan vil si lettere anntent bensin og bilen kan/vil gå bedre.
Janka7 Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 Sånn som jeg forsto det, er 95 tilsvarende antenning som 95% bensin, men ikke nødvendigis de forholdene nå lenger.
Snusfenrik Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 Infoside på nett om M54 motoren til bmw(som jeg har).. "The engine is able to adjust automatically to all fuel grades between 87 and 98 octane." "Please note that the engine's maximum output is only achieved when running on 98 octane premium fuel." http://www.usautoparts.net/bmw/engines/m54.htm hmm.. kanskje det er litt poeng i 98 da? who knows..
Chris_325iM Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 Kan noen kort forklare forskjellen på 95 og 98? Enkelt.. 95/ blyfri er ca 95% rein bensin + ett eller annet annet 98/ blyfri er ca 98% rein bensin + ett eller annet annet Høyere oktan vil si lettere anntent bensin og bilen kan/vil gå bedre. åssen er det med 102 oktan da? 100% rein bensin - ett eller annet?
Janka7 Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 Ja, de fleste jeg vet om som finner glede i kjøringen, bruker 98
Snusfenrik Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 Satt og lese noe greier når jeg jobbet på et drivstoff depot at oktan tallet ikke hadde noe gjøre med prosenten. Tror det sto noe sånt på nett en plass og..skal se om jeg finner.. EDIT: Fant noe av det jeg leste, men det hadde med flybensin å gjøre... .. sakser også dette fra en annen side om 87 oktan: "Eighty-seven-octane gasoline is gasoline that contains 87-percent octane and 13-percent heptane (or some other combination of fuels that has the same performance of the 87/13 combination of octane/heptane)"
MotorViagra Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 Kan noen kort forklare forskjellen på 95 og 98? Enkelt.. 95/ blyfri er ca 95% rein bensin + ett eller annet annet 98/ blyfri er ca 98% rein bensin + ett eller annet annet Høyere oktan vil si lettere anntent bensin og bilen kan/vil gå bedre. åssen er det med 102 oktan da? 100% rein bensin - ett eller annet? Hehe..... si det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå