RamstadTech Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 I dag oppdaget jeg en lyd i bilen, allerede før jeg slo på tenningen. Omtrent bak klimaanleggpanelet (automatisk), var det en tikkelyd. Omtrent som en slik man vrir på for å måle hvor lenge maten skal stå i ovnen. Noen ideer om hva som kan være bak der som lager slik lyd?
hillmar Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 Det er vifta som drar luft inn over tempføleren bak de høyre rillene på klimapanelet... Du må bare ta det ut og rense vifta for støv. Skal se om jeg finner igjen diy'en Edit: http://www.bimmerboard.com/forums/posts/204985 der var den. Er til e38, men er så godt som likt... En til: http://www.bimmerboard.com/forums/posts/428942
wabby Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 Konstant tikk, eller bare noe som "jobber litt" i starten bak. Jeg har kappet opp hele AC kassa bak dashbordet, og det som skjer er at en del lemmer og luker åpner seg for å sende lufta riktig. Så det er helt riktig de lydene.
RamstadTech Skrevet Mars 10, 2009 Forfatter Skrevet Mars 10, 2009 Takk for svar. Lyden kan minne om en vifte med dårlig lager eller som et rele som har problem med å slå inn. Linken til DIY var bra, om det ikke er viften, så viser den i hvert fall hvordan jeg kommer til bak og får undersøkt. Jeg stusser bare litt på at disse viftene går allerede før tenningen blir slått på, de må jo dra noe krypstrøm. Lyden er forsvinner ikke når jeg starter bilen. Somme dager er den der, andre ikke.
hillmar Skrevet Mars 10, 2009 Skrevet Mars 10, 2009 Vifta starter når du åpner førerdøra, så det er helt normalt.
Hansh Skrevet Mars 10, 2009 Skrevet Mars 10, 2009 Tror vi alle har denne lyden, og har lurt på hvorfor..
tigern1984 Skrevet Mars 10, 2009 Skrevet Mars 10, 2009 Har akkurat samme lyden. Høres ut som en during hos meg. Den er der når jeg setter meg inn i bilen. Jeg forbannet meg på at jeg skulle finne ut hvor lenge den durte, og om den i det hele tatt sluttet, og jeg fant ut at det tok omtrent 15 minutter fra jeg tok av tenningen og ut nøkkelen til lyden stoppet...
Hansh Skrevet Mars 10, 2009 Skrevet Mars 10, 2009 Har akkurat samme lyden. Høres ut som en during hos meg. Den er der når jeg setter meg inn i bilen. Jeg forbannet meg på at jeg skulle finne ut hvor lenge den durte, og om den i det hele tatt sluttet, og jeg fant ut at det tok omtrent 15 minutter fra jeg tok av tenningen og ut nøkkelen til lyden stoppet... Det svaret kunne du funnet ved å søke på forumet, men om du hadde klart det på 15 min. er jeg ikke sikker på! Hva ble løsningen på problemet? Demontering og smøring?
tigern1984 Skrevet Mars 10, 2009 Skrevet Mars 10, 2009 Haha. Jah, men var ikke så aktiv her inne rett etter jeg hadde kjøpt bilen.. så i grunn så var det vel anvendt tid. Jeg fulgte Haynes manualen sin metode for å få ut aircon enheten, og fikk tatt av dekselet i front på et vis, brukte tang på noen klips som holdt innmaten fast. Så plugget jeg ut fire kabelklips og tok med meg greien inn og demonterte resten der. Blåste og tørket litt støv, (som det var nok av) og smørte med noe olje jeg hadde liggende... Gjorde susen det gitt...
Bjørner Skrevet Mars 10, 2009 Skrevet Mars 10, 2009 LOL har bestanding stussa over den viftelyde, her om dagen ble den bare skikkelig illsint, så den trenger vel en overhaling. Har jo surra og gått nån år og timer nu ja.
RamstadTech Skrevet Mars 10, 2009 Forfatter Skrevet Mars 10, 2009 Ut fra det dere sier så tror jeg det blir en demontering av klimapanelet for å smøre opp lagerene. Når viftene blir aktivert av at døren blir åpnet, forklarer det at lyden er der før jeg slår på tenningen. Takker forlkens.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå