krofarn Skrevet Mars 10, 2009 Skrevet Mars 10, 2009 Hei, hvor lang tid har en forhandler på å reparere en feil på en bærbar pc. Jeg leverte den inn den 29. januar. Jeg ringte i dag til forhandleren de sier at de ikke kan finne pcen på deres systemer. Hvordan rettigheter har jeg som forbruker? ps. jeg har kvitering på at dem har mottatt den. noen som vet? BTW pcen er rundet 2 år nu i mars. Kostet ny 14 tusen.
Haug530D Skrevet Mars 10, 2009 Skrevet Mars 10, 2009 Hva har dette med Annet bil & Motorprat å gjøre?
-Anders- Skrevet Mars 10, 2009 Skrevet Mars 10, 2009 Legg inn spm på f eks diskusjon.no Eller så kan du bruke OT tråden vi har her. "tulletråden" Men høres uasett ut som du ikke trenger å engste deg. Du har jo kvitto for innlevert maskin. Henvis til den.
viplash Skrevet Mars 10, 2009 Skrevet Mars 10, 2009 2 til 3 uker skal en reperasjon ta. i værste fall opp til 1 mnd. har du kvittering på innlevert maskin, og de ikke kan finne maskinene din, så har du krav på ny maskini samme prisklasse.
krofarn Skrevet Mars 10, 2009 Forfatter Skrevet Mars 10, 2009 værstefall en måned? har venta snart 2 måneder nå
viplash Skrevet Mars 10, 2009 Skrevet Mars 10, 2009 Da går du ned ditt igjen, planter kvitteringen i bordet (ta kopi først så du har fler), så forlanger du og få vite noe. og si du ikke går noen sted før du har et konkret svar på maskinen din. om ikke blir forbruker rådet neste.
wagon Skrevet Mars 10, 2009 Skrevet Mars 10, 2009 Du kan jo dra til butikken å klage, men er faktisk ikke noen fast bestemt max tid for en slik reparasjon. Men begynner å bli på tide å få vite hva som skjer med maskinen eller prøve å kreve en ny, tilsvarende modell. Du har ikke krav på en til samme pris, men tilsvarende den du hadde (minimum). Ordner det seg ikke med å snakke med selger, be om å få snakke med butikksjef å si du er lei av ventetiden å krever ny vare. Spør etter nummer til hovedkontor, de liker sjelden at klager havner der. Det hjelper nok litt på
viplash Skrevet Mars 10, 2009 Skrevet Mars 10, 2009 wagon: Som kunde har han faktisk rettigheter til og forlange ny pc om hans maskin er kommet bort under reparasjon. Da blir det pc i samme prisklasse som det han ga. Jeg har jobbet med det her, og vært utsatt for det samme selv. Og ut i fra de lover som gjelder skal en tilbakemelding og et produkt vare gitt til kunde innen rimelighetens tid. Det vil si maksimalt 1 mnd etter innlevering.
wagon Skrevet Mars 10, 2009 Skrevet Mars 10, 2009 wagon: Som kunde har han faktisk rettigheter til og forlange ny pc om hans maskin er kommet bort under reparasjon. Da blir det pc i samme prisklasse som det han ga. Jeg har jobbet med det her, og vært utsatt for det samme selv. Og ut i fra de lover som gjelder skal en tilbakemelding og et produkt vare gitt til kunde innen rimelighetens tid. Det vil si maksimalt 1 mnd etter innlevering. Har også jobbet med dette og vet hvordan det fungerer Rimelighetens tid er ikke max 1 mnd, det er feil. Og tar service for lang tid eller varen forsvinner kan du prøve å kreve ny vare, men butikken kan faktisk velge det som er rimeligst for butikken så lenge du får hva du har krav på. I dette tilfelle en ny tilsvarende vare. Er noen som gir etter eller ikke vet, så er lov å prøve seg. Men uansett, dette var ment som gode tips til krofarn.
krofarn Skrevet Mars 10, 2009 Forfatter Skrevet Mars 10, 2009 så dere mener at det er rimelig at jeg skal kreve ny vare når det nesten har gått 2 måneder
wagon Skrevet Mars 10, 2009 Skrevet Mars 10, 2009 Prøve hvertfall 2mnd er lenge, og bør gå bra. Bør ta 2-3 uker som viplash skrev.
-Anders- Skrevet Mars 10, 2009 Skrevet Mars 10, 2009 Sakset fra forbrukerkjøpsloven: Hva har du krav på hvis varen har en mangel? Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. Selgeren kan bare kreve å få reparere varen hvis det er umulig å fremskaffe en ny (for eksempel at varen ikke lenger produseres), eller at det vil medføre en urimelig kostnad å fremskaffe en ny. Dette betyr at varer som er kostbare og som faller mye i verdi ikke kan kreves omlevert (for eksempel biler og motorsykler). Masseproduserte varer som finnes på lager vil det som regel være kurant å kreve omlevert (for eksempel mobiltelefoner). Unntak gjelder hvis reparasjon kan skje "uten nevneverdig ulempe" for kjøper (for eksempel retting i løpet av et par dager) og reparasjonen gjør at varen blir så god som ny (for eksempel sko som blir sterkere enn før). I slike tilfeller skal det lite til før selgers kostnader anses urimelige (for eksempel hvis innkjøpspris for ny vare er 3 ganger høyere enn reparasjonskostnadene). Uavhengig av om selgeren skaffer en ny vare eller retter mangelen kan du kreve at dette gjøres kostnadsfritt, det vil si at du får dekket alle omkostningene du har hatt for å få mangelen utbedret. Les også mer her... Link her
Anbefalte innlegg