Gå til innhold

E39 Koker,sirkulasjons svikt? Problem løst for de som undrer


Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, jeg laget en tråd om samme problem her om dagen, vi stod ute og luftet systemet 2 kvelder på rad, ingen skjønte en dritt... men det var bare så innihelvete vanskelig å få luftet, er en 318 i e46... men satt på vifta på full guffe, og trykket ut ALL lufta, og etter to tre minutter til så kom de siste boblene ut, og der kom varmen inni kupeen igjen, og prøblemet ble borte, byttet også termostat og mye rart pga for lite av luftingen... lykke til, og bare luft til all lufta er ute...

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

hadde samme på problem på min e36 325. skiftet termostat og vannpumpe, men dritten kokte enda, de visste seg at de var fylle toppen på ekspasjons tanken som var goen, denne ligger og slipper ut trykk på 2,5bar. visst denne er treig og vride rundt er den goen

pafzrviyx9rqcf81zuhg.jpg

Skrevet
hei, jeg laget en tråd om samme problem her om dagen, vi stod ute og luftet systemet 2 kvelder på rad, ingen skjønte en dritt... men det var bare så innihelvete vanskelig å få luftet, er en 318 i e46... men satt på vifta på full guffe, og trykket ut ALL lufta, og etter to tre minutter til så kom de siste boblene ut, og der kom varmen inni kupeen igjen, og prøblemet ble borte, byttet også termostat og mye rart pga for lite av luftingen... lykke til, og bare luft til all lufta er ute...

Takker for nok et tips. Holdt på med akkorat det i går, lufta til vi ble gale, kjørte varmeapparatet på full guffe hele tia, kobla tilogmed av slangene som går inn til den radiatoren til varmeregisteret under dashbordet for ¨å få ut all lufta.

Eneste som han kompisen min fåreslo var at vi i dag skulle sette den i en bakke med engang, for så å fylle rett nivå med kjøleveske også prøve å lufte ut dærifra, krysser fingrene for at det gir resultater:)

Holder dere oppdatert utover kvelden.

Skrevet

kan også prøve å lufte uten at bilen går. begynn å luft til motoren er normalt varm, eller vannet begynner å sirkulere, så kan du skru av og fortsette å lufte videre, så slipper du koking i hvertfall :) skal egentlig ikke ha noe for seg å stå i oppoverbakke. Bilen skal vel stå så rett som mulig... men mange som bruker den oppoverbakke metoden...

Skrevet

Er du heldig så er det bare en luftlomme som ikke har løsnet. Er du uheldig er toppakningen elle rtoppen gåen. Derfor ønsker jeg at du ter en kopresjonstest av alle sylindere. Det kan også som en annen her skriver at det er noen tull med troppen på ekspansjonstanken. BMW hadde et garantibytte på troppene for noen år siden pga en svakhet slik at det var for høyt trykk i kjølesystemet. vannet kan koke selv om temperaturen virker normal. Det har noe med hvor temp-føleren er plassert på motoren. Men kokingen du ser kan også bare være luft som presses ut.

Det er tenperaturen som er den viktigste. Er det god varme i varmeapparatet og temperaturen virker normal, så er det trygt å fortsette å lyfte. Sjekk om slanger som er høyt oppe om de har en bue slik at luft kan sette seg i slangene. Det er viktig å klemme på slangene i ei rettning. Ikke klemme på den ene siden og så klemme på motsatt side. Da presser man bare luften fram og tilbake.

Men ikke la lufteskruen stå åpen! Det vil bygge seg opp trykk da vannet utvider seg ved oppvarming og renne over. Man skal klemme på slangene og åpne skruen i omganger for å slippe ut luft. Er temperaturen riktig og varme i varmeapparatet, så kan du begynne å kjøre en tur eller to. Beveglese på bilen vil hjelpe!

Lykke til!

hei, jeg laget en tråd om samme problem her om dagen, vi stod ute og luftet systemet 2 kvelder på rad, ingen skjønte en dritt... men det var bare så innihelvete vanskelig å få luftet, er en 318 i e46... men satt på vifta på full guffe, og trykket ut ALL lufta, og etter to tre minutter til så kom de siste boblene ut, og der kom varmen inni kupeen igjen, og prøblemet ble borte, byttet også termostat og mye rart pga for lite av luftingen... lykke til, og bare luft til all lufta er ute...

Takker for nok et tips. Holdt på med akkorat det i går, lufta til vi ble gale, kjørte varmeapparatet på full guffe hele tia, kobla tilogmed av slangene som går inn til den radiatoren til varmeregisteret under dashbordet for ¨å få ut all lufta.

Eneste som han kompisen min fåreslo var at vi i dag skulle sette den i en bakke med engang, for så å fylle rett nivå med kjøleveske også prøve å lufte ut dærifra, krysser fingrene for at det gir resultater:)

Holder dere oppdatert utover kvelden.

Skrevet

hadde lignende problem med min 523, prøv å lufte på denne måten, det som funka for meg: sett på tenningen skru varmeapparat på maks varme, ikke start bilen, skru ut lufteskruene og fyll på ekspansjonstanken til det renner over ved lufteskruene. sett i lufteskruene og stram, sett på lokket på ekspansjonstanken og prøv.

jeg trodde og at min nye termostat var deffekt, men det viste seg å være en luftlomme som lå bak termostaten og hindret den i å åpne, ente med sprukket radiator. men alt ble i orden når jeg luftet på denne måten :) lykke til :wink:

Skrevet

Hei igjen=)

Nok engang takknemelig for alle tips folk kommer med, ser der tydeligvis er et stort problem med å få luftet enkelte typer Bmw skikkelig.

Har i dag bestillt sylindertrykk tester fra ebay.

Billigere å teste selv enn at et verksted skal feilsøke på akkorat det området i første omgang.

Satser på å få trykktestet for å se om det er en lekasje å oppdage.

Luftet bilen såpass mye i går at jeg ikke så noe vits i dag. Fikk beskjed at siden jeg fikk varme i varmeapparatet i går ved lufting så var det liten vits å prøve på nytt.

Bilen kokte som sagt når den stod plant, men ikke når den sto i en bakke, dvs at jeg hadde sirkulasjon. Også var det trykk hele veien når jeg luftet mens jeg sto parkert i bakken, men når jeg sto i garasjen så var det kun kjøleveske som kom og ingen luft etter en stund. Rart. Tyder på at det kommer luft inn fra en plass, eller noe sånnt...

Kan se farlig ut som om en potensiell røket toppakning:(

Regner med det tar en god stund før trykk testeren kommer i posten, så inntil vidre blir bilen avskiltet, koster med forsikring:P

Oppdateringer kommer=)

Skrevet

jeg sliter faktisk også med temperaturen på min 540. Har tatt komp.test og det var likt på alle sylindre så det ser nå bra ut. Men det er ikke vann i slangen med retur til radiator, dog er det trykk på den for den blir relativt hard når motoren går. Nåla i dash viser normal temperatur, men motoren gikk allikevel såpass varm at den trykte ut litt vann via troppen til ekspansjonstanken... Så problemet er nok knyttet til sirkulasjon av en eller annen grunn. Jeg har bestillt vannpumpe og termostat og så blir nå det byttet uansett. Blir spennende å se om det var "bortkastet".... dog synes jeg det er greit å ha det byttet uansett så vet jeg at det er iorden.

Skrevet

Har hatt samme problem riktignok på en gammel datsun men det var toppakning som var defekt, kom trykk i systemet PGA lekk fra sylinder til vannkanal.

Luftet som gale og kjørte uten termostat uten virkning.

Skrevet

hadde samme problem med min 520.

byttet termostat og temostat hus, men d ble ikke noe bedre, hadde den inne til sjekk. å da viste d seg at slangeklemmene ikke var ordentli skrudd fast

Skrevet

Har tatt litt tid før jeg fikk deler og har derfor ikke startet får nå..

Har idag demontert vannpumpe og termostat.

Vannpumpen ga meg ingen indikasjoner på å være dårlig, men jeg bytter nok uansett.

Tenkte jeg skulle teste termostaten så jeg kokte opp vann og la den nedi....selv etter flere minutter rikker den seg ikke. Så jeg tenkte at da var problemet funnet, men så la jeg nedi den nye og den rører heller ikke på seg .Vannet fosskoker, så det er vel nok varmt.

Så da blir vel spørsålet egentlig..: hvor godt skal man se at en termostat åpner? kan jeg ha fått en defekt termostat eller må den studeres med lupe for å se at den åpner?

jeg sliter faktisk også med temperaturen på min 540. Har tatt komp.test og det var likt på alle sylindre så det ser nå bra ut. Men det er ikke vann i slangen med retur til radiator, dog er det trykk på den for den blir relativt hard når motoren går. Nåla i dash viser normal temperatur, men motoren gikk allikevel såpass varm at den trykte ut litt vann via troppen til ekspansjonstanken... Så problemet er nok knyttet til sirkulasjon av en eller annen grunn. Jeg har bestillt vannpumpe og termostat og så blir nå det byttet uansett. Blir spennende å se om det var "bortkastet".... dog synes jeg det er greit å ha det byttet uansett så vet jeg at det er iorden.
Skrevet

Ikke godt å si det med termostaten, men i ogmed at andre her har gjort det samme og sett at termostaten åpner uten problemer, regner jeg med det ikke skal være særlig vanskelig å se dette..

Noen andre som vet? =)

Skrevet

vel....termostathuset har en ledning tilkoblet og jeg har tenkt at det var en temp.sensor, men etter litt googling ser det faktisk ut til at det er en elektrisk styrt termostat.

Så for alt jeg vet kan det hende at den kun åpner/lukker avhengig av en tilført spenning.

Noen som vet hvordan denne fungerer`?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...