JanneRX Skrevet Mars 19, 2009 Skrevet Mars 19, 2009 Hejsan. Har nyss köpt en 520i -92 (E34) och får mangel på EU kontroll på hög co 3,30 och lambda värde på ca 0,90. Har läst en del på forumet och anar att det kan vara lambda sonden som är kass. Kan tillägga att när bilen startas efter ha stått över natten så måste jag ge lite gas för att motorn ska gå igång, den går då ojämt och har en hård gång i ca 30 sek för att sen gå rent. När motorn är varm kan tomgången hänga sig runt 12-1300 efter körning en stund och sjunker sakta ner till ~800 och där ligger den stabilt. Bensin förbrukningen ligger runt 1,1-1,3. Hoppas ni har några goda råd på vad som är fel. Mvh Janne
JanneRX Skrevet Mars 19, 2009 Forfatter Skrevet Mars 19, 2009 02-sensor defekt, evt katalysator. Hoppas inte catten har tagit kvällen O2 sensorn, vart sitter den? Har kikat både på Koed och Realoem.com och finner den inte nånstans.
camxer Skrevet Mars 20, 2009 Skrevet Mars 20, 2009 Lambdaen befinner seg rett før kat sett fra motorsiden.
JanneRX Skrevet Mars 20, 2009 Forfatter Skrevet Mars 20, 2009 Aah, O2-sensor och lambda är alltså samma sak
kawaman Skrevet Mars 20, 2009 Skrevet Mars 20, 2009 Om du ikke har katalysator endrer det seg svært lite på avgassmåling,så tror heller det er lambdasonden
Hauso Skrevet Mars 20, 2009 Skrevet Mars 20, 2009 var samme problem på min bil. Det var bare å bytte lambdasonden, så var alt i orden. prøv å koble ut lambdan, slik at motoren går i nødmodus, om den går likt da, så er lambdaen ødelagt. Ville prøvd å få tak i en brukt en, fordi ny lambda er dyrt!
Stramvaier Skrevet Mars 20, 2009 Skrevet Mars 20, 2009 Oyy dette var høy Co ja. Jeg hadde Co på 0,38 på M3`n min når jeg var på EU. Litt forskjell. hehe
kawaman Skrevet Mars 20, 2009 Skrevet Mars 20, 2009 Ny lambdasonde koster rundt 1000.-kr på koed,sats heller på det enn en brukt
JanneRX Skrevet Mars 30, 2009 Forfatter Skrevet Mars 30, 2009 Satte dit en ny lambda från Koed på och märker ingen skillnad. Pratade med en Cosmo kompis nyss och han nämnde att O2 och Lambda kan vara samma sak men även att som på Cosmon sitter en O2 sensor på kall lufts sidan på insuget. Är O2 och Lambda samma fysiska del i detta tillfälle eller är det två olika delar? Sen nämnde han att det vara temp sensorn som ger fel signal och därav ger fetare blandning.. Temp mätaren inni bilen verkar fungera som den ska. Sen en detalj som jag har missat är på lilla färd datorn så står tempen på 50 grader konstant, kan det ha någon inverkan? Tomgången började vandra en del innan nya den lambdan kom på plats, det försvann till en viss grad men inte helt. Ska kolla tomgångs motorn i morgon och se om felet försvinner. Är glad för inputs
Glennski Skrevet Mars 30, 2009 Skrevet Mars 30, 2009 Jeg hadde også problemer på EU-kontroll med for høy CO Hadde vel 3.68, skulle være under 3.50 Første jeg gjorde før jeg kom på sjekk for andre gangen var å kjøre motoren god og varm, og så dro jeg ut gira på maks turtall, så jeg fikk blåst reint systemet. Kom på kontrollen og ble målt til 3.37
JanneRX Skrevet Mars 30, 2009 Forfatter Skrevet Mars 30, 2009 Har du gått fra Mazda til BMW du også Janne ? He he, Rx3:an och Cosmon säljer jag aldrig Bytte brukisen från 740 till Bmw, skön bil men lite små problemer hela tiden..
JanneRX Skrevet Mars 30, 2009 Forfatter Skrevet Mars 30, 2009 Det var del 20 som jag bytte, men vad är del 25? http://bmwfans.info/original/E34/tou/520i-M50/ECE/L/M/1992/09/mg-18/ill-18_0172/
JanneRX Skrevet Mars 31, 2009 Forfatter Skrevet Mars 31, 2009 Satte dit en ny lambda från Koed på och märker ingen skillnad. En liten rättning... Tyckte nog att motorn gick lite renare och mjukare, inte så ryckig som innan. Men tomgången ligger runt 800-1300 och vandrar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå