Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hejsan.

Har nyss köpt en 520i -92 (E34) och får mangel på EU kontroll på hög co 3,30 och lambda värde på ca 0,90.

Har läst en del på forumet och anar att det kan vara lambda sonden som är kass.

Kan tillägga att när bilen startas efter ha stått över natten så måste jag ge lite gas för att motorn ska gå igång, den går då ojämt och har en hård gång i ca 30 sek för att sen gå rent. När motorn är varm kan tomgången hänga sig runt 12-1300 efter körning en stund och sjunker sakta ner till ~800 och där ligger den stabilt. Bensin förbrukningen ligger runt 1,1-1,3.

Hoppas ni har några goda råd på vad som är fel.

Mvh Janne

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
02-sensor defekt, evt katalysator.

Hoppas inte catten har tagit kvällen :(

O2 sensorn, vart sitter den?

Har kikat både på Koed och Realoem.com och finner den inte nånstans.

Skrevet

var samme problem på min bil. Det var bare å bytte lambdasonden, så var alt i orden. prøv å koble ut lambdan, slik at motoren går i nødmodus, om den går likt da, så er lambdaen ødelagt. Ville prøvd å få tak i en brukt en, fordi ny lambda er dyrt!:P

  • 2 weeks later...
Skrevet

Satte dit en ny lambda från Koed på och märker ingen skillnad.

Pratade med en Cosmo kompis nyss och han nämnde att O2 och Lambda kan vara samma sak men även att som på Cosmon sitter en O2 sensor på kall lufts sidan på insuget.

Är O2 och Lambda samma fysiska del i detta tillfälle eller är det två olika delar?

Sen nämnde han att det vara temp sensorn som ger fel signal och därav ger fetare blandning.. Temp mätaren inni bilen verkar fungera som den ska.

Sen en detalj som jag har missat är på lilla färd datorn så står tempen på 50 grader konstant, kan det ha någon inverkan?

Tomgången började vandra en del innan nya den lambdan kom på plats, det försvann till en viss grad men inte helt. Ska kolla tomgångs motorn i morgon och se om felet försvinner.

Är glad för inputs :wink:

Skrevet

Jeg hadde også problemer på EU-kontroll med for høy CO

Hadde vel 3.68, skulle være under 3.50

Første jeg gjorde før jeg kom på sjekk for andre gangen var å kjøre motoren god og varm, og så dro jeg ut gira på maks turtall, så jeg fikk blåst reint systemet. Kom på kontrollen og ble målt til 3.37 :D

Skrevet
Har du gått fra Mazda til BMW du også Janne ?

He he, Rx3:an och Cosmon säljer jag aldrig :wink:

Bytte brukisen från 740 till Bmw, skön bil men lite små problemer hela tiden..

Skrevet
Satte dit en ny lambda från Koed på och märker ingen skillnad.

En liten rättning...

Tyckte nog att motorn gick lite renare och mjukare, inte så ryckig som innan.

Men tomgången ligger runt 800-1300 och vandrar :?::?:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...