Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lyst til å kjøpe kromma 20 toms på min 325, men har hørt det sliter mye på oppheng o.l. å kjøre med typ 19 el 20 toms felger, er det noe i dette?

Skrevet

Har kjørt med 20" på min bil ,så helt jævlig ut etter min mening.. Ikke spes morro å kjøre med heller, subbet hele tiden overalt.

Det kan vel slite på hjullager om det er feil innpress, bremsene vil bli litt dårligere også.

Ville isåfall prøve 19", ser bedre ut. Eller 18" ser mer enn stort nok ut det, etter min mening.

le7i673yfvf0dpag0zt8.jpg

Skrevet
Lyst til å kjøpe kromma 20 toms på min 325, men har hørt det sliter mye på oppheng o.l. å kjøre med typ 19 el 20 toms felger, er det noe i dette?

Ja, det er noe i det. Men hvor mye mer det sliter vet jeg ikke. Mye gummi flekser en del og tar opp en del av bevegelsene/belastningene. Med lav profil og stivere dekk, så vidreføres kreftene til andre deler av bilen. Det er logisk hvis du tenker etter hva som skjer ...

Felgbredde, innpress har også innvirkning.

Det betyr ikke at det er noe alternativ å kjøre på 15". Overlat det til bestemor, så får vi heller akseptere å bytte noen slitedeler litt oftere.

Skrevet

Det kommer vel an på hvilket understell du har ellers...

Min bil er iallefall såpass stiv jeg ikke merker mye forskjell mellom f.eks 16" og 18", selv om 18" er mye stivere egentlig..

Ellers så er det mye grommere med brede felger enn store felger :twisted:

Skrevet

dropp tanken på 20" blingbling.. ser helt jevli ut.

17-18" felger er perfekt på e36 ikke større ikke mindre(evt på vintern)

Lavprofil dekk er jo på en måte mer skadelig får bilen, hvis man har et stivt understell i tilegg så har man ikke så mye og ta støyten med..

Men det handler som regler bare å bruke huet når man kjører.

Skrevet

... blinging hørte til tiden før finanskrisen i USA. Nå har de ikke råd til å blinge mer, så nå er det ut. Dessuten ser og føltes det helt jævli ut på BMW.

Skrevet

20" blir alt for stort, men for alt jeg veit kan det jo hende du har en styling som "kler" det :roll:

Forøvrig må jeg nok si det slik at størrelsen på felgen ikke gjør at det sliter mer dekk, men bredden har noe å si med mindre du kjøper justerbare nedre bærearmer så du får justert camber mer.. Dessuten har jo ET (innpress) "alt" å si ..

Hjullager er en myte jeg sålangt kan avkrefte.. Har nå kjørt 7000 km på gamle hjullager med ET0 og foreløbig er det ingen ulyder..Men hvem vet, det kan jo begynne i morgen for den saks skyld..

Skrevet

når det gjelder lager så kan ikke jg si at jg merker no mere slistasje. har kjørt med 19" på sommeren og 17" på vinter. bruk huet og ikke kjør i alle høla du ser så går det greit:) mine har holdt i 60000 km med senkesett og coilover som er ganske stivt:)

Skrevet

M3n min har jo 20" som jeg regner med har stått på siden bilen var ny.

Vet at det er bytta ett hjullager for en stund siden. Bilen har gått 67k km.

Det er helt totalt unødvendig å påpeke at 20" kromma felger

på en 325 blir stygt, det sier seg selv.

Skrevet
Hjullager er en myte jeg sålangt kan avkrefte.. Har nå kjørt 7000 km på gamle hjullager med ET0 og foreløbig er det ingen ulyder..Men hvem vet, det kan jo begynne i morgen for den saks skyld..

Det er ingen myte. Det er Isaac Newton. Mer vekt gir større belastning. Selv ikke BMWer kan oppheve fysikkens lover. Som du forstår så handler dette om vekt, ikke om felgstørrelse. Dessverre er det slik at større felger i de fleste tilfeller betyr høyere vekt, og de færreste av oss velger å putte et par månedslønner i smidde felger, så derfor triller vi rundt med tunge støpegodsfelger.

Da jeg satte på mine 20" begynte det umiddelbart å ule venstre fremre hjullager, som var det eneste som ikke var bytta. På med 16" igjen så var det stille. 20", umiddelbar uling. Det var altså allerede slitt, men forskjellen på de to hjulene var så store at det måtte byttes lenge før jeg hadde merket det med 16".

For kuler og foringer sin del så blir det også der større belastning på grunn av større uavfjæret vekt og mindre innebygget fjæring i dekket. Om forskjellen er 12.000 eller 15.000km aner jeg ikke, og det vil de færreste av oss uansett merke noe av.

Det sier seg dessuten selv at kjøreegenskapene i 99% av tilfellene blir dårligere pga. mer uavfjæret vekt. Hjulene får ikke den samme bakkekontakten og man får mer belastning på bremsene.

Jeg veide det ene fremhjulet mitt her om dagen, 8.5x20" med 245/40-20" dekk (ja, dette er den samme profilen en 3/5er ville hatt i 18", altså STORT...), og vekta stoppet på 27kg. Det er mye...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...