Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

lånte vekk bilen min i helgen å når eg fikk den igjenn så har den begynt å koke :( kan stå lenge på tomgang uten at den korte men straks man kjører med den så begynner den å gå over på rødt på temp måleren. kommer kald luft i viften ,men når jeg "pumpet" på slangen som går inn i radiatoren så kom det varm luft inni bilen. kan dette være vann pumpen eller termostaten ???? tusen takk for alle svar

• Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

det kan nok være termostaten som har låst seg i lukket stilling, men det kan også være sirkulasjon, ville prøvd å bytte begge deler jeg :)

Blir alt bra, så kan du også se etter som radiator er full av drit, det var min, og det var med på å få motoren til å koke..

Skrevet

har aldri hatt lekasje på kjøle vesken å når jeg har sett etter ca hver 3 uke så har den stått litt under max mergke på kald motor. men tar vannpumpen pluttelig kvelden da ?? noen måte eg kan sjekke om det er gåen på uten å skru den av ?? takk for svar til dere begge

Skrevet

Hør med dem som lånte bilen hva dem har drevet med da.. ?

Luft kommer nok ikke inn av seg selv om det ikke er noen lekkasje el noen har åpnet lokket og kjørt e.l.

Skrevet

Ja, vannpumpa tar plutselig kveld. Du kunne prøvd å lufte den skikkelig men jeg har ikke så mye tro på at det løser problemet. Enkleste er nok å skifte vannpumpa, om den ikke skulle være gåen så er det fortsatt greit å skifte den, kanksje har du vannpumpe med plast impeller også og da bør den skiftes fortest mulig.

Hvis du starter bilen og lar den gå seg varm og radiatoren fortsatt er kald på høyre side er pumpa gåen.

Edit: tar utgangspunkt i kjøre rettning ved bruk av høyre og venstre ;)

Skrevet

nei han kompisen har jo seff "ikke" gjort noe spesielt

når eg sto foramd bilen så var radiatoren varm på høye side å lunken på venstre side men ble varmere jo mer eg "pumpet" med slangen. . . . noe stor jobb å skifte vannpumpen ? kan prøve å lufte den skikkelig etterpå ,men det står jo om hundre måter man skal lufte på her inpå forumet så får vell bare prøve en av metodene å se .

Skrevet

En vannpumpe koster typisk rett under 1000kr hos BMW/GS. Koed selger de for rett under 500kr.

Hvis du skal på verksted å gjøre jobben så bør du bytte termostaten sammtidig så slipper du tilbake hvis den også er dårlig. En termostat koster 3-400kr.

Vil tippe et verksted bruker 1,5-2 timer på jobben.

Skrevet
ok skal gjøre det :) noen som vet hva en vannpumpe koster å om det e mye arbeid ?

Er en grei jobb å skifte vannpumpe :)

Skift viftereim samtidig siden du må av med den alikevell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...