Solås Skrevet Mars 22, 2009 Skrevet Mars 22, 2009 Dette skjedde med min E36 i går. Merket det ble kaldt inni bilen og skjønte ikke det,stoppa og da så jeg bilen lakk vann. Åpna maneret og der bobla å kokte det fra ekspansjonstanken. alts kjølevannet. Alt dette pga toppakinga røyk og det bobler ut i kjølevannet og det forsvinner vann og det koker.
its`me Skrevet Mars 22, 2009 Forfatter Skrevet Mars 22, 2009 Solås skrev: Dette skjedde med min E36 i går. Merket det ble kaldt inni bilen og skjønte ikke det,stoppa og da så jeg bilen lakk vann. Åpna maneret og der bobla å kokte det fra ekspansjonstanken. alts kjølevannet. Alt dette pga toppakinga røyk og det bobler ut i kjølevannet og det forsvinner vann og det koker. off håper for alldel at ikke min toppakning e gåen :( da får han som lånte den kjøpe hele bilen for må selge den uansett pga huskjøp. kommer det mye røyk fra eksosen di da eller ?
Fliid Skrevet Mars 22, 2009 Skrevet Mars 22, 2009 http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=109881 Dere er begge i vannpumpe klubben!
Ballder Skrevet Mars 22, 2009 Skrevet Mars 22, 2009 Ta av påfyllings lokket når den er avkjølt/kald (for og unngå at vannet flommer ut) og start bilen og gi litt gass. (1500 rpm. +-) Da skal det sprute en vannstråle rett under åpningen på tanken. Gjør det ikke det, så er pumpen kaputt med 110% sikkerhet.
its`me Skrevet Mars 23, 2009 Forfatter Skrevet Mars 23, 2009 ingen sprut der nei . så håper det er vann pumpen. var ute å skulle skru den av no men, er det den store mutteren som ligger rett bak visten som skal skrues av ? ? var inforsatans trangt der da. . . . å når jeg fikk nøkkelen sånn halveis innpå å skrudde (med klokken) så gikk bare hele hjulet rundt . . . gjør jeg noe feil ? ? ?
Olelink Skrevet Mars 23, 2009 Skrevet Mars 23, 2009 Ta av dekslet rundt vifta, skru av de fire små skruene forran på vifta, ta av vifta, ta av viftereima, skru av de fire skruene som holder vannpumpa, lirk ut vannpumpa, om du har plastikk impeller og den har gått til h******* så ta forsiktig ut alle plastdelene. Så kommer det du snakker om, du må skru viskosekoblinga av pumpa, her lurer jeg på om det kanskje er links gjenger. Sett viskosekoblinga på pumpa igjen, sett den nye pakningen på den nye pumpa, sett inn den nye pumpa og skru den fast osv. Når du skal sette på reima bender du bare reimhjulet på selvstrammeren med ett stort skrujern eller no. Håper dette hjalp
its`me Skrevet Mars 23, 2009 Forfatter Skrevet Mars 23, 2009 skal prøve oppskriften din. trodde man måtte løsne den store mutteren før man skrudde løs vann pumpen. men hvis jeg skrur av de skruene på viften som du snakker om skrur jeg ikke bare av selve bladene på viften ?å ikke senter altså. . .?
Olelink Skrevet Mars 23, 2009 Skrevet Mars 23, 2009 its`me skrev: skal prøve oppskriften din. trodde man måtte løsne den store mutteren før man skrudde løs vann pumpen. men hvis jeg skrur av de skruene på viften som du snakker om skrur jeg ikke bare av selve bladene på viften ?å ikke senter altså. . .? Jo bare bladene. Men det har holdt til å få ut pumpa hver gang jeg har skiftet vannpumpe ja.
its`me Skrevet Mars 23, 2009 Forfatter Skrevet Mars 23, 2009 off skal ikke være lett dette her . . har skrudd av di skruene merket med rødt. men får ikke løs viften sitter som støpt. er det vannpumpen som er merket med grønt? å hvordan får eg løsnet reimen ? ?
Olelink Skrevet Mars 23, 2009 Skrevet Mars 23, 2009 Ja, vannpumpa er det med grønt. Da må du ta i litt mer Reima kommer du til mye lettere etter du har tatt av vifta Du setter ett skrujern eller no mellom noen av reimhjulene og bender ned strammeren. Om du tar tak i reima og trekker i den ser du hvilket hjul som beveger seg og hvilken vei det hjulet må bendes
its`me Skrevet Mars 23, 2009 Forfatter Skrevet Mars 23, 2009 ok eg tok litt i men ville ikke ta for mye for virket som den satt bom fast å var redd for å knekke noe. . . . men hvis det bare e å trekke av så får eg prøve på det i morgen når solen e oppe igjenn. ok e det di fire skruene som sitter på utsiden av vannpumpen som må av så kan eg se om den e gåen ? mye spørsmål her men takk for at du tar deg tid så forresten at det ene hjulet bevegde seg når eg prøvde å løsne mutteren før i dag så da skal eg nok få av reimen
Ballder Skrevet Mars 23, 2009 Skrevet Mars 23, 2009 Links gjenger på den mutteren til vifta, så du skrudde rett vei ihvertfall. Ta en kraftig skrutrekker eller lignende som du kan bruke til og holde igjen vannpumpen med. Sett den innimellom en av di 4 skruene og akselen som mutteren du skal løsne sitter på. Har aldri gått feil det for meg det der.
Olelink Skrevet Mars 23, 2009 Skrevet Mars 23, 2009 its`me skrev: så forresten at det ene hjulet bevegde seg når eg prøvde å løsne mutteren før i dag så da skal eg nok få av reimen jepp da har du nok funnet strammehjulet
its`me Skrevet Mars 24, 2009 Forfatter Skrevet Mars 24, 2009 så langt men ikke lengre. . . skal den brune bolten dele/skrues fra hverandre der som pilen står ? å ser bilde nr 2 ut som rett måte å gjøre det på? satt skrujernet mellom skruene sånn eg ikke hjulet går rundt når eg bruker skiftenøkkelen. den sitter jo som bare pokker skru jernet e bøyd å knekt etter flere forsøk. . . . . .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå