Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et tilsvarende sett som det nederste, bare fra Sykes-Pickavant. Er iallefall veldig fornøyd! Men disse egner seg kun for stempel som skal skrues inn. F.eks på biler med integrert brems og håndbrekk.. (mitsubishi, honda etc)

På biler hvor stempelet skal presses inn(bmw) har jeg ikke prøvd noe slikt verktøy. Om det har sittet fast slik at det ikke glir inn med håndkraft har jeg brukt en stor vannpumpetang. Men dette er gjerne ikke så bra om man har litt jålete calipere..

Skrevet

Forstår ikke hvorfor alle foreslår vannpumpetang. Blir det ikke ujevnt trykk på stempelet slik at det kjiler seg fast da? Har brukt skrutvinge, men det funker like bra med to plankebiter.

Stempelet siger inn til et visst punkt, og der sitter det bom fast. Mangler 1-3mm for at skiva skal gå fritt. Trenger vel et skikkelig verktøy hvis jeg skal gjøre det enkelt.

Hvorfor funker ikke den typen som skrur rundt samtidig, til bmw? Det gjør vel ikke noe at det går rundt samtidig så lenge den presser stempelet inn?

Skrevet

Hva er en vannpumpe tang? Jeg har forsovet brukt en rørtang på hvert av stemplene. Har ikke kjiilt seg fast de gangene jeg har brukt det. Men er sikkert bedre å bruke ett lignende sett som bilde 1, hvor stemplene blir presset inn likt.

Skrevet

3mm Flattjern og tvinge. Alu jern er ikke å anbefale.

Skal man bytte klosser osv. på en bil som er drift og ikke har ett nedplukket bremsesystem, så kan man droppe flattjern. Presser da med tvinge mens calipter er montert, før man demonterer. Får da presset tilbake det som er nødvendig og får ett javnt og fint press.

For og være litt i det kritiske hjørnet, så forstår jeg ikke hvorfor folk venter med å presse til ting skal sammen igjen... Tungvint spør du meg.. Hvis gliderene er rustet fast, så forstår jeg det.. Men det er ikke tilfelle for alle som bringer dette spm opp i forumet, ingen får meg til å tro det..

Skrevet

Har det som er avbildet øverst. Har fungert greit til nå. Men lurer på om ikke nr. 2 er litt bedre enn nr. 1. De "vingene" på nr. 1 gir litt etter når en strammer til. På nr. 2 vil skruen presse direkte mot stempelet.

Skrevet
3mm Flattjern og tvinge. Alu jern er ikke å anbefale.

Skal man bytte klosser osv. på en bil som er drift og ikke har ett nedplukket bremsesystem, så kan man droppe flattjern. Presser da med tvinge mens calipter er montert, før man demonterer. Får da presset tilbake det som er nødvendig og får ett javnt og fint press.

For og være litt i det kritiske hjørnet, så forstår jeg ikke hvorfor folk venter med å presse til ting skal sammen igjen... Tungvint spør du meg.. Hvis gliderene er rustet fast, så forstår jeg det.. Men det er ikke tilfelle for alle som bringer dette spm opp i forumet, ingen får meg til å tro det..

Jeg presset sammen før jeg tok av kalipperen, men da jeg monterte på skive og klosser, så var det tydeligvis for tight. Det er kanskje 1-2mm som mangler. Kan jeg bare bruke en sterk tvinge og bruke rå makt for å presse den inn? Den glir greit inn og ut bortsett fra det siste stykket altså.

Selve stempelet er nå jevnt med pakningen, men stikker 3mm lenger ut enn selve kalipperen, noe du ser når du presser ned pakningen.

Skrevet

Jøss, manglet litt av pressingen da. Press mer neste gang : ) Kloss ligger litt på, så har du byttet skive og klosser, så blir det thight. Men du kan bruke en tvinge ja, også prøve og presse stempel lenger inn, men vil det ikke lenger, så vil det ikke lenger.. hehe

Gummi pakningen har en flipp opp. Ved helt nedpresset stempel, så havner flaten på stempel litt nedenfor denne leppen.

Skrevet

Ok, da bør stempelet gå litt lenger inn da.

Skal prøve med en annen tvinge etterpå som kanskje gir litt mer trykk enn de ræva lengdejusterbare tvingene fra biltema til 30 kr med trehåndtak.

Er sår i håndflatene nå, holdt på i fire timer i går kveld med det pisset her. Hehe.

Skrevet
Hva er en vannpumpe tang? Jeg har forsovet brukt en rørtang på hvert av stemplene. Har ikke kjiilt seg fast de gangene jeg har brukt det. Men er sikkert bedre å bruke ett lignende sett som bilde 1, hvor stemplene blir presset inn likt.

Vannpumpetang.

h8hr76323wnycttcrfxl.jpg

Rørtang.

439du4uyky9e5afuywle.jpg

Håper det løste problemet ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...