Yeah_dude Skrevet Mars 25, 2009 Skrevet Mars 25, 2009 Har hørt en million ganger at det bare er lov å sote bak B-stolpen, så slapp av, jeg skal ikke spørre om det. Jeg vil sote bare bakruta, og få det til å bli så proft som mulig. 1. Hvordan oppgis graden av soting, er det vanlig å operere med %? 2. Hvor mye soting er lovlig på bakruta? Finnes det en grense? Jeg har hørt at du må kunne se f.eks blålys gjennom bakruta, men om jeg soter ruta maksimalt bak, hvordan lar dette seg gjøre? 3. Hvor mye soting anbefaler dere? Skal være så svart som mulig, men jeg vil kunne se gjennom ruta uten problemer. Etter hvert vil jeg også sote bakrutene på siden i tilsvarende mengde. 4. Når du går til et verksted/glassmester og ber de om å gjøre det, hvordan gjør de det? Bruker de film? Finnes det andre måter å gjøre det på? 5. Hvis jeg kjøper film på f.eks Torshov og gjør det selv, er det umulig å få det fint, slik at det holder over lang tid også? Det er en fin bil, så jeg vil ikke ødelegge med å montere noe som blir jalla. Har sett mange "verdenskart" før og det er jo ikke akkurat fint. Det er en svart bmw 5, så tenker at soting er et must, men trenger tips til å få dette til best mulig, og hvor mye jeg må regne med å legge ut i første omgang (bare for bakruta).
GiljeN Skrevet Mars 25, 2009 Skrevet Mars 25, 2009 bakruta er veldig vanskeligt pga den er så stor samt buet..vanskeligt å komme til osv.samt filmen du kjøper ikke er stor nokk så du må ta det i 2omganger.. ville nokk levert inn å tipper en 2000kr for det GIljeN
BreitBau Skrevet Mars 25, 2009 Skrevet Mars 25, 2009 Helt enig med GiljeN.. Bakruter er U-MULIG å få fint med torshov/biltema film.. Ruta di kuver nemlig to veier.. Både horisontalt og vertikalt.. Og det gjør til at du må strekke filmen på enkelte plasser, ellers at man må bruke flere deler og overlappe.. Det blir uansett ikke fint.. Et annet problem er at man får problemer med varmestripene.. Personlig har jeg sett svært få biler der jeg likte soting på bakruta.. Gardin er i min mening mye penere..
Yeah_dude Skrevet Mars 25, 2009 Forfatter Skrevet Mars 25, 2009 Dyrt... men når det blir gjort proft så på en måte smelter de det til ruta så det ikke løsner eller får småskader? Er vel vanlig å ha 5 års garanti på en slik jobb? Når du soter selv med film så setter du vel bare på som et klistremerke, og det er lett at det begynner å løsne? Slik jeg har forstått det da... Men må nesten spørre... er det noen som med 100% sikkerhet kan si at å sote sideruter foran er ulovlig samme hvor lite? Jeg har hørt begge deler, både at det er helt ulovlig og at man kan sote en viss prosent (f.eks så ser jeg mange varebiler til bedrifter som har soting foran, og jeg tviler på at de kjører rundt ulovlig? er jo også biler som er levert sånn standard, så da må det jo være lov med en viss prosent soting) Vil ikke ta noen sjangser så må vite av noen som er 110% sikre! BreidBau: link til noen gardiner som er fine?
BreitBau Skrevet Mars 25, 2009 Skrevet Mars 25, 2009 ALL film på fremruter er ulovlig.. Hvorfor? Fordi du lett skal kunne knuse ruta når du kjører i vannet, eller at dykkeren/redningspersonell lett skal kunne knuse ruta inn til deg.. Frontruta har laminering i seg, så denne kan du nemlig ikke knuse.. Har du derimot fabrikktonede ruter, da er det lov, men på disse sitter filmen inni glasset.. Og ja, jeg er helt sikker..
BreitBau Skrevet Mars 25, 2009 Skrevet Mars 25, 2009 Slenger på denne fra Kjøretøyforskriften §31.1.3 3. Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom. Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves. Kanter som fører eller passasjerer kan komme i kontakt med skal være slik utført eller beskyttet at unødig fare unngås.
Yeah_dude Skrevet Mars 25, 2009 Forfatter Skrevet Mars 25, 2009 Curse... Så eneste alternativ er å fysisk bytte hele ruta om jeg skal ha soting foran? Hvor mye koster det å kjøpe en ferdigsota rute? Går det an å bytte ruta selv, vanskelig?
S.Bjørkås Skrevet Mars 25, 2009 Skrevet Mars 25, 2009 ruta kan mann helt greit bytte selv. ruta er vel dyr tar jeg ikke feil.
Yeah_dude Skrevet Mars 25, 2009 Forfatter Skrevet Mars 25, 2009 Vet at en fronrute koster 8000 eller no? Hvor mye koster siderutene da?
BreitBau Skrevet Mars 25, 2009 Skrevet Mars 25, 2009 Hmm.. Hva slags bil har du da? E36 så ser jeg at de koster fattige 1250 per rute..
BreitBau Skrevet Mars 25, 2009 Skrevet Mars 25, 2009 Ett annet spørsmål er jo om det finnes til din bil..
BreitBau Skrevet Mars 25, 2009 Skrevet Mars 25, 2009 Nei, det er de originale.. Og til E36 kan du vel velge mellom klare, og grønntonede..
E.H.D Skrevet Mars 25, 2009 Skrevet Mars 25, 2009 Personlig har jeg sett svært få biler der jeg likte soting på bakruta.. Gardin er i min mening mye penere.. Det fineste er jo orginalt mørke ruter + solgardin, slik som jeg har.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå