pedro Skrevet Desember 20, 2011 Share Skrevet Desember 20, 2011 Virker som om hvis en ikke har turbo, nylakkert eller video i overskriften så er det ikke så stor respons. Men er jo enig med hva du sier er jo artigere å lese om også. Karroseriarbeid som rustsveising er ikke av det artigste en gjør. Men er jo det som legger hele grunnlaget. Så får bare gjøre det grundig nå mens jeg er igang. Slik at jeg slipper at rusta spretter fram et halvt år etter at bilen er nylakkert. Gikk igjennom tråden din å så over den igjen. Synes du har vært flink og at du står bra på(imotsetning til meg som ikke ble igjen på mekke dag i dag, men ble hjemme for å spille OG IKKE RYDDER I STUA SOM FRUENE I HUSET HAR BEORDRET). Er jo førstebilen din dette? og da må jo ting også læres. Mutterkløyving/boltsveising er ofte noe skikkelig hærk. Alternativer som vinkelsliper og dremel osv må også prøves hvis du kommer til og ikke skader noe og ikke minst varme. Kikker ofte innom Jarmunds M3 tråder også og ikke minst Vatn og Atlis da, men når jeg ser på hva Jarmund driver med mister jeg helt lysten på å skru selv. Er liksom litt utenomjordisk det der han driver med. Angrer såppas på at jeg solgte 86 320en min når jeg leser dette at jeg har prøvd å kjøpe den tilbake. Stå på Pål! Er ikke alle som har like mye skrivekløe som meg(alternativet mitt er nå å gå ned å rydde). Begynnt å tenke på farge da? P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pål Skrevet Desember 20, 2011 Forfatter Share Skrevet Desember 20, 2011 Au au, må høre på sjefen vettu, lønner seg alltid Ja er førstebilen, min har en annen bruksbil som er i daglig bruk. Er utdannet lastebilmekanikker men jobber ikke med det. Så skrur ikke til daglig, da er det gøy å skru litt på gobilen når en har tid og mulighet. Dremmel har jeg ikke tenkt på faktisk. Den jeg har til rådighet er en sånn biltema type, så derfor har jeg på en måte avskrevet den. Tror den er for spe men skal se om den kan brukes. Har tenkt på varme men har ikke noe for hånda, men hvis jeg ikke får det til snart nå så blir det varmet til det gløder og kanskje enda litt til Hadde håpet å berge navet så vinkelsliper drøyer jeg litt til. Farge? Det blir svart blank har allerede lakkert den to ganger i den fargen både i dørkarmer og utvendig pluss at all plasten er lakkert. Jarmund er jo rene magikeren og har verktøyet som trengs, da er det ufattelig hva en kan få til. Siden den mutteren til de grader slo seg vrang så før jeg ikke levert bærearmen til sandblåsing slik som jeg tenkte å gjøre i dag. Skal lever fjærbein og travers og litt småtteri til blåsing i morgen isteden, så har jeg bestilt nye muttre til toppen på fjærbeina, nye lager har jeg. Så trenger 51 mm dempere så er de klare. Trivelig med litt tilbakemeldinger, da vet man at noen følger med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pål Skrevet Desember 22, 2011 Forfatter Share Skrevet Desember 22, 2011 Nå skal jeg ut å banke mutter. Fikk byttet meislene og fikk tak i propanbrenner samtidig så nå må den vel gi seg.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pedro Skrevet Desember 22, 2011 Share Skrevet Desember 22, 2011 Kommer du til med en stor rørtang for å skru den ut? Hvis ikke er det bare å slå forsiktig og slå slik at kraften kommer riktig vei, mot venstre. Lykke til fortsatt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pål Skrevet Desember 22, 2011 Forfatter Share Skrevet Desember 22, 2011 Mutter-Pål 0-1 Mutteren var blitt så rundt i kantene at å få tak i den med tang var ikke lett, den beveget seg ikke selv om halve mutteren var meislet bort. Men nå endte den side dager i småbiter. Så nå er jeg fornøyd, og mutteren mutt og lei. Løsnet segringen til hjullageret og brant ut begge de små foringene med "Siverten". Har erfart at dette er lettest da det er så liten anleggsflate på bærearmene, med tanke på pressing. Går det også, er ikke det. Kan enten bruke tennvæske og sette fyr på de og la det ta sin tid. Eller bruke en form for gassbrenner, noe som er mye mer effektivt. Får prøve å låne meg en presesse en dag snart, så jeg får ut lageret og navet. Skrustikka var litt liten til å feste bærearmen så er ikke så lett å banke det ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pål Skrevet Januar 9, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 9, 2012 Har fått sandblåst travers og fjærbeina. Delene ble også grunnet med zinkgrunning etter sandblåsingen. Så har jeg malt de med industrilakk. (Samme som blir brukt på lastebilrammer og lignende) Støvring og lager ble montert. Bremseskjoldene ble også mattet ned og malt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pål Skrevet Januar 9, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 9, 2012 Skal trekkes til med moment når jeg får de på bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pål Skrevet Januar 11, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 11, 2012 Var nettopp å startet opp BMWen i kveld, den står vinterlagret. Så tenkte å kjøre den litt varm slik at den ikke står seg ihjel, så får den jo litt lading også. Startet den opp og den gikk fint, lot den stå på tomgang. Var å sjekket at alt gikk fint etter noe minutter og alt så greit ut. Så var jeg tilbake noen senere. Da står pila på temperaturmåleren helt over på høyresida og motoren koker La merke til vifta ikke gikk selv om motren var mer enn varm nok, undersøkte litt og viste seg at vifta snurret lett rundt på akslingen med varm motor. Så ser ut til at viskosekoblingen bør byttes. I tillegg så har vifta tatt i den ene kjølelsangen så den er nesten hull i. Håper at det gikk greit denne gangen er ikker mere enn ca 20 000 km siden toppakningen ble byttet, toppen planet, ventiler slipt osv. Så krysser fingrene, skikkelig kjipt at dette skjer . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Janthomas Skrevet Januar 11, 2012 Share Skrevet Januar 11, 2012 håpe det ikke har skjedd noe da.. kjedelig om det skulle skjedd noe etter så kort tid.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pål Skrevet Januar 11, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 11, 2012 Jepp håper det gikk bra med pakning og topp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pedro Skrevet Januar 11, 2012 Share Skrevet Januar 11, 2012 Ja. Viktig å passe på at disse lange aluplankene ikke går for varme. Bytter viskosekoblingen min på tegn til at den er dårlig. Holdt på i ti timer i dag med service og utskiftninger av "slitedeler" + at innsuget til slutt ble tatt av da jeg skal sende det til pulverlakkering i morgen. Byttet til forsterket metallvannpumpe og 92¤ termostat med metallhus på 3,2ern min i dag samt alle yttre pakninger, veivhusventilasjon og alle vakumslanger. Dritt hvis viskosekoblingen raser motoren til 2X månedslønnen min. Da er det bedre å være føre var. Heldigvis er veivhusventilasjonen på min B3 byttet ved annenhvert oljeskift av tidligere eier. Motoren er gullende ren invendig heldigvis. Kjipe er at jeg må bytte innsugspakninger og da er det venting på deler fra Buchloe som altid er forsinket og dyre. Hurra for ALPINA Burkard Bovensiepen GmbH + Co. KG Alpenstraße 35 - 37 86807 Buchloe Deutschland ALPINA Philosophie "Ich habe einen ganz einfachen Geschmack, ich nehme immer nur das Beste" (Oscar Wilde) Men jeg GLEDER meg til å høre lyden av muntre hester og ett gromt annlegg når innsuget kommer på igjen. Stå på Pål. Hiv ut noen bilder igjen. Fjærbeine ble jo fine. Skal få ta noen bilder jeg også. Pedro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pedro Skrevet Januar 11, 2012 Share Skrevet Januar 11, 2012 Ah så jeg savner ætrædven min. E36 er nedtur i forhold Virkelig sjelløst eller som naboen min som er E21 E28 entusiast pleier å si Det nærmeste BMW kom japsene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pål Skrevet Januar 12, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 12, 2012 Det kan jeg i grunn si meg enig med, sikkert fint som vinter bil Får vel bytte både viskosekobling og radiatorslange, så får jeg se om jeg bytter ut motoren denne sommeren. Eller om det blir et prosjekt for neste vinter. Er kanskje kjedelig å vente på deler, men det er vel en del av sjarmen med Alpina. Å ha noe som ikke er så fryktelig masse produsert. fikk ikke helt sammenhengen i alt du skrev, men det tror jeg ihvertfall at jeg forsto det . Skal legge ut litt bilder når jeg er ferdig med traversen. Selv om det ikke er så mye å ta bilder av. Har ikke noe fra selve sveisingen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pål Skrevet Januar 22, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 22, 2012 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pål Skrevet Januar 23, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 23, 2012 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå