Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Det er sant. Den holder nok kanskje lappen i hånden din men vet ikke hva reglene sier om hva straffen er for og ha montert lasarjammer på bilen. Noen som vet?

Jeg snakka med en som fikk den beslaglagt, også mins jeg det

var rundt 6000,- i bot.

Ang politiscanner så er det lov å kun lytte, men ikke i bil.

Skrevet
Ang politiscanner så er det lov å kun lytte, men ikke i bil.

Care? :P du blir jo ikke tatt for det... hvis du blir stoppa og de finner scannern, så er du jo smart nok til å ha skrudd den av og si noe sånn som "åja den ja, glemt å rydde den ut av bilen"

hehe

Deep Dish: takk for linken :wink:

Skrevet

Joda, det er lov å ha det i bil.

MEN!

Den kan ikke brukes til å unnlate seg kontroll, altså er det på grensa å ha frekvensene til UP lagret.

Men blir du stoppet i en kontroll har du ikke akkurat brukt den til å unndra deg...

Frekvenser til trådløse telefoner er heller ikke lov å ha lagret.

Jeg har selv bilen full av radioer, samme hjemme.

En scanner får du som nevnt her fra ca. 600 kroner og oppover, en toveis-radio får du på eBay fra 55 USD og oppover, frakt inkludert.

Skrevet
Neivel, hvis du ikke kan bli tatt for det så. Det visste jeg ikke.

Jeg har riktig nok aldri blitt stoppa for noe sånt, men jeg ser bare ikke for meg at det er noe stort problem ettersom de ikke kan bevise at du har brukt det :P

Nå har jeg funnet masse sider som selger både laserjammere, laservarslere, politiscannere, og kommunikasjonsradioer... prøver å finne ut hva jeg skal kjøpe.

1. De radioene som er laget for kommunikasjon (trailere, campingturister etc), får man inn alle frekvenser på dem? Til f.eks politi. Er det scanner og radio i ett?

2. Funker virkelig laservarslere/laserjammer? En ting er jo at de kan varsle når de oppdager radar/laserkontroll, men varsler de i god nok tid til at du får bremsa ned? Er jo så utrolig driti ut å bruke flere tusen på noe sånt og så få noen tusen i bot for å kjøre for fort :roll:

Scampi: er det trygte å kjøpe slikt fra utlandet? Funker alt i Norge?

Skrevet

1. De radioene som er laget for kommunikasjon (trailere, campingturister etc), får man inn alle frekvenser på dem? Til f.eks politi. Er det scanner og radio i ett?

Dette varierer fra radio til radio.

De radioene som mange trailere og campingfolk har, heter CB aka. PR27.

Radioene går på rundt 27 mHz og kan ikke gå utenfor de båndene med samme antenneoppsett osv.

Anbefaler deg å kjøpe en ren scanner, det er lett med en kommunkasjonsradio å forville seg inn på bånd man ikke skal være på og dermed bli tatt for det. Men dersom du er veldig interessert, kan jeg hjelpe...huk tak i meg på PM.

Skrevet

Jeg ble stoppet av UP ved Larvik med scanner i lastebilen , eneste han sa var at "ja du vet vel om alle kontrollene vi har på E18 i dag du da" så flirte han og gikk

Skrevet

skal si det uten å ha lest for mye, en "scanner" som er avslått i en bil har ingenting å si. politiet kan ikke si noen ting. har du en scanner i lomma å går med den eks. i byen så er dette fullt lovlig... men setter du deg i bilen blir scanneren kalt "varslingsutstyr" som igjen er ULOVLIG. du blir straffet med bot på samme måte som en Radarvarsler. i tillegg blir utstyret beslaglagt.

Skrevet

Det er fullt lovlig å ha en scanner i bilen, her er et klipp jeg har hentet på nett....

Hei!

Jeg vurderer å gå til innkjøp av en radioscanner som kan lytte til bl.a. politiets frekvenser. Nå har jeg midlertidig hørt mye fram og tilbake ang. lovligheten ved bruk av slikt utstyr i bil, så jeg sender denne eposten til dere for å være på den sikre siden. Altså: kan jeg bruke en EØS-godkjent og CE-merked politiradio i bilen, dersom jeg ikke sender på politiets frekvenser? Jeg har ingen planer om å bruke utstyret til å hindre politiets arbeid.

Mange takk for hjelpen!

- Mvh Arne-Daniel S. Haldorsen

Richard Kristensen fra Hordaland politidistrikt ga meg svaret. Det er selvfølgelig flere faktorer som dukker opp, så for å få alt riktig legger jeg ut hele eposten hans her:

Hei

Du beskriver i din mail to problemstillinger, kanskje uten å vite det. Nr 1 - du bruker ordet skanner. En skanner som inneholder de frekvenser politiet bruker er lov å ha. Den kan også monteres i bil. Men selvsagt ikke brukes til kriminell virksomhet. Så problemstilling nr 2 - du sier at du ikke skal sende på våre frekvenser. Dersom den enheten du har tenkt å erverve inneholder en radiosender, er den helt klart ulovlig.

En skanner er en elektronisk sak som er bygget kun for å avlytte et utvalg frekvenser. En slik skanner er lovlig, men altså ikke dersom den innholder en sender. Da må man i så tilfelle ha konsesjon fra post- og teletilsynet, noe de selvsagt ikke vil gi på våre frekvenser.

En helt annen sak er at lytting på politiradio er “ut”. Jeg kan med hånden på hjerte si at du veldig fort vil bli lei. Dette fordi all taushetsbelagt informasjon enten blir formidlet på mobiltelefon eller kryptert radio (som ikke kan avlyttes). I løpet av få år vil politiet også gå over til nytt digitalt samband som er minst like avlyttingssikkert som GSM mobiltelefon. Da vil din investering uansett bli bortkastet.

Richard Kristensen

pob / leder samband

FAE - Felles Administrativ Enhet

SAL - Seksjon for Administrativ Logistikk

Hordaland politidistrikt

Skrevet

ja det er fullt lovlig å ha den i bil men IKKE å ha den på. det er 100% sikkert, har i flere år jobbet i pressen å vet hva jeg snakker om. Politiet ser mellom fingrene når det gjelder pressen og bruk av scanner i bil.... men du kan godt prøve å ha en påskrudd scanner i bil mens du blir stoppet av politiet....

Norge er et merkelig land... det startet med lov og selge, men ulovlig å bruke

nå er det lov å selge å bruke men IKKE i kjøretøy da det blir som varslingsutstyr (eks radarvarsler)

Skrevet

Tror du får lese posten over en gang til jeg gitt...

Nå har jeg midlertidig hørt mye fram og tilbake ang. lovligheten ved bruk av slikt utstyr i bil,

Den kan også monteres i bil. Men selvsagt ikke brukes til kriminell virksomhet.

Skrevet

når det gjelder samband (ikke scanner)

er alle lovlige "sendere" (samband) har en MAX på 0,5watt. Alt over det er lisenspålagt. Eks 5w Securitas/politiet.

ta eksempel en JAKTRADIO som ikke er lisenspålagt ! den har samme sendeeffekt som en walkitalki som koster 199kr fra Biltema.

Jeg har en 5w samband som jeg manuelt kan legge inn hvilken frikvens som ønsket eks politiet i rogaland 170.475

DENNE ER ULOVLIG pga jeg har da mulighet til å snakke på politiets sammband.

Men jeg bruker den som et toveis sammband å er da lovlig men i teorien må den også ha lisens.

Skrevet

Det at pressen bruker politiradio for å få noe og skrive om kommer under "kriminell handling" da benytter du deg av informasjon du tilegner deg ved og lytte på sambandet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...