Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Ja, jeg har søkt men finner ikke helt hva jeg er ute etter.

Jeg fikk plutselig lampe for manglende bremsebelegg på min 520i 2000 (e39).

Noen sier det kan ha noe med bremsevæskenivået å gjøre, men har ikke disse bilene en egen lampe for dette? (står det i manualen)

Er det forskjell på bremsebelegg og bremseklosser? Er det mest sansynlig at jeg bare må bytte foran, i og med at de slites mest?

Grunnen til at jeg stusser sånn, er at jeg kjøpte bilen for tre måneder siden, og har kjørt med den 7000km. Dagen før jeg overtok den hadde den vært inne og nettopp skiftet bremser. Jeg vet bremser er et svakt punkt på disse tunge bilene, men jeg kjører godt og planlagt, og bremser i grunn ikke så veldig mye. Har jo ikke eid noe særlig til biler før heller, så vet ikke hvor lenge de skal holde.

Kan det ha vært montert uorgnale bremseskiver/klosser som ikke er optimalisert for sensoren? (dumt spørsmål kanskje?)

Leste et sted her at jeg skulle la tenninga stå på i 30 sekunder, skru av og skru på igjen for å nullstille sensoren. Kan sensoren ha gitt utslag ved en "tilfeldighet" og bare trenger å nullstille seg igjen? Folk snakka også om å ta ut minuspolen til batteriet i 30 min for å nullstille sensorer.

Om det så skulle være slik at jeg trenger å bytte belegg/klosser, hvordan finner jeg ut hvilke hjul det gjelder? Er det vanskelig/risikabelt å gjøre det selv? Har en kamerat som er mekaniker, som jeg faktisk har hjulpet med å skifte bremser på hans bil. Hvis jeg skulle synes det være greit å stikke innom et lokalt verksted for å ordne dette, er det dyrt? Hvor mye koster delene egentlig?

Mange dumme spørsmål på en gang her, men kjenner jeg dere rett, får jeg 1.klasses hjelp. Takk!

Hawk

Skrevet

Mulig ledningen til bremseklossene har løsnet og går mot jord da vil lampa lyse. Eller gnisset hull i isolasjonen på ledningene.

Skrevet

Mest sannsynlig så trenger du å bytte klosser/bremsebelegg. Hvis det nylig ble bytta bremser, så er det ikke sannsynlig at det ble gjort kun foran slik at klossene bak nå må byttes.

Du kan også sjekke om det er litt slitekant bak. Hvis den er større en foran, så tyder det på at bremsene bak er eldre.

Du kan også prøve å se på kalipperen, om du ser hvor mye belegg som er igjen på skiva. Se om det er forskjell på foran og bak.

Du har en sensor venstre side foran og høyre side bak.

Jeg bytta nettopp bremser og sensorer på E46. Det var litt mer tungvint å bytte bak pga kontakten satt under et deksel under bilen.

Sensoren sitter på selve bremseklossen. Når klossen slites ned, så slites en plastikk-klump (sensoren) ned og ledningen blir brudt, og lyset begynner å lyse. I teorien kan du kortslutte denne ledningen (tvinne de sammen), da kan du nullstille lampa ved å skru tenninga på nivå en eller to før du starter bilen.

Jeg gjorde det i sta. Tok ganske mange forsøk før lampa slukket, så vet ikke helt hva som er rette oppskriften.

Skrevet

Okei. Var og sjekket i sted, kan vel bekrefte at i allefall bremseskiven bak var litt mer rusten og hadde slitt seg litt mer. Bremsebeleggene så vel kanskje også eldre ut, men jeg synes ikke de så så slitt ut, så ut til å være mye igjen.

Kan jeg f.eks. kortslutte sensoren bak og sjekke om lampa slutter å lyse, for å bekrefte at det er sensoren bak som hyler?

Og tenningshakk? har jeg rett her:

1:Radio, og diverse fungerer.

2: Kjørestilling. Klimaanlegg fungerer (uten restvarme), og om motoren ikke går, så lyser en del lys for oljetrykk og div.

3:startmotoren går, kan ikke ha nøkkelen i dette hakket, du må holde den der.

Skrevet

Det er vanskelig å kortslutte sensoren uten å ødelegge den. Kan hende du ser "feil" på belegget, at det bare ser ut som at det ikke er slitt...

Du kan ta en diagnose og lese av feilkodene. Det vil fortelle deg hvilken sensor som er ødelagt. Men det koster egentlig mer enn å bytte to sensorer da.

Skrevet

Riktig oppskrift for å resette bremsebelegg lampa er å sette tenninga på hakk 2 i ca 30sek (til den slukker).

Gjorde dette idag på min da jeg byttet alle klossene og begge sensorene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...