morteym Skrevet April 1, 2009 Skrevet April 1, 2009 Noen som kan forklare forskjellen? Med færre stempel så antar jeg at det er lettere å dosere bremsene, og at med flere stempel så trenger en mindre kraft på pedalen for gi samme bremseeffekt, slik at dette er kun en fordel ved ekstrem banekjøring og vil funke dårligere til vanlig kjøring i gata? Ser f.eks brembo har 380mm 4 stempel som er billigere enn 355mm 6 stempel. Sånn i teorien, hvordan vil forskjellen kunne oppleves på følelse og reell effekt? Og hvor mye tyngre er slike BBK sammenlignet med standard M3 E46/CSL bremser?
Ole@Automote Skrevet April 1, 2009 Skrevet April 1, 2009 Henger meg på her jeg også. trenger å vite mere om bremser
M3 Yngve Skrevet April 1, 2009 Skrevet April 1, 2009 Er det alu kal på CSL? Om det er det, er nok vekten noe lik. Jeg har org M3 bremser på min, så jeg vet ikke hvordan de med 4-6-8 funker i forhold. Tror ikke jeg hadde brukt masse penger på BBK, på den CSL din.
morteym Skrevet April 1, 2009 Forfatter Skrevet April 1, 2009 Nei? Hehe... nei, jeg bare drømmer, bedre å ta seg en skikkelig ferie vel? Det ser bare så utrolig rått ut. Jeg sto og fylte bensin på uno-x også stoppa det en relativt ny RS4 ved siden av. Jeg ble så misunnelig på de calipperene, de så jo mye råere ut
hagenisse Skrevet April 1, 2009 Skrevet April 1, 2009 Ang. stempel så gir flere et jevnere trykk på klossen - uten at jeg vet hva det skal være godt for. Mange BBK veier nok betydelig MINDRE enn orginale bremser. Selv med tunge orginale E46 M3-skiver, ender jeg på færre kilo enn orginalt med mine wilwood-kalipere. Men altså... med mindre du virkelig har et kjøleproblem på bane, så koster dessverre bremser mer enn det smaker..
morteym Skrevet April 1, 2009 Forfatter Skrevet April 1, 2009 hagenisse: Javel, jeg var overbevisst om at haken ved BBK var mer ufjæra vekt. Har du bilde eller? Tenkte at hvis jeg skal til USA senere i år så kanskje jeg hadde klart å få tak i noen et skikkelig rått kit til 20k fra Brembo eller AP Racing. Skal også en liten tur til england snart, men vet ikke om det er billig der. Når det gjelder effekt så er jeg klar over at standard bremser holder for meg i forhold til hva det koster for BBK. Mange sier man kommer langt med hardere klosser, racing bremsevæske og stålomspunnede bremseslanger.
R Andersen Skrevet April 2, 2009 Skrevet April 2, 2009 Mange sier man kommer langt med hardere klosser, racing bremsevæske og stålomspunnede bremseslanger. Ja, det gjør nok det. Jeg har kjørt med den kombinasjonen på et par biler nå, bortsett fra bremseslangene, og det har fungert bra for min del.
morteym Skrevet April 2, 2009 Forfatter Skrevet April 2, 2009 Jeg har alltid trodd at det er hovedsaklig skivene som fører til fading? Hvorfor hjelper bremsevæske som tåler høyere temp? Hvorfor blir egentlig bremsevæsken varm, kun pga trykk og friksjon i hydraulikksystemet? Trenger nye klosser foran på M3n nå, noe å anbefale? Har lest litt og skjønner litt mer etterhvert. Forskjellen på et skikkelig bane BBK og et for street er at de til bane tåler mye mer varme og kjøles raskere, men de må også være varme for å fungere optimalt. Altså bane og vei er litt motstridende. Interessant å vite fordi dyrt og stort er ikke nødvendigvis best i alle sammenhenger.
pål Skrevet April 2, 2009 Skrevet April 2, 2009 Bremsevæska som har høyere kokepungt, vil da ta lengre tid før den koker og skaper luftbobler i bremsesystemet. Bremsevæsken blir varm pga friksjon mellom kloss og skive, mulig den blir noe påvirket av trykk og friskjon i systemet også men vil tro det er minimalt i forhold. Fading er når bremse klossene er bremset så varme at bindemiddlet i klossene smelter og legger seg som en hinne mellom skive og kloss. Dermed forsvinner mye av friksjonen. Kan nogså få fading av at bremsevæska har kokt og du har masse luft i systemet, blir ofte en kombinasjon .
hagenisse Skrevet April 2, 2009 Skrevet April 2, 2009 Orginale kalipere er tunge. Mange ettermarkedsgreier er som å løfte isopor - veier ingenting. Forskjellen på et skikkelig bane BBK og et for street er at de til bane tåler mye mer varme og kjøles raskere, men de må også være varme for å fungere optimalt. Altså bane og vei er litt motstridende. Dette er jo ikke noe spesielt for et BBK å gjøre. Et BBK er jo bare bare at alt er stort. Dermed setter det også ofte krav både til felgsstørrelse og utforming. Jeg får f.eks ikke på de orginale felgene lenger, pga designet gjør at de tar i kaliperen. Større skiver gir bedre kjøling, men veier jo selvsagt mer enn mindre skiver. Klosser beregnet for banekjøring tåler mer varme, men kan kreve oppvarming og kan bråke og støve mye. Jeg skal kjøre med Carbotech XP8 klosser i år. Blir spennende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå