handsome Skrevet April 5, 2009 Share Skrevet April 5, 2009 Hei! Var i Sverige i går og kjøpte ny bil, som skulle brukes som banebil etterhvert.. Og betalte da ikke all verdens for bilen, 22000 svk. Ringte til tollregion øst på fredag og spurte hvordan jeg skulle gå frem, og da sa han fyren jeg snakket med at: "Ettersom du er fra Buskerud, kan du bare kjøre igjennom tollen, og dra til Tollregionen for Buskerud, som er i Drammen selv, og ordne moms der." Når jeg kom frem til Ørje som vi kjørte igjennom, så satt jeg i andre tanker, jeg satt og tenkte mer på dumper og dårlig vei akkurat rundt toll stasjonen, og tenkte ikke over de skiltene over veien ( hadde kjørt bil fra klokken 08.30, og klokken var 23.00) så var også litt sliten.. Men hadde jo ikke tenkt til å kjøre innom tollen allikevel, ettersom han fyren i tlf sa jeg bare skulle ordne det selv i Drammen. Og der stod det jo så klart tollere, og tok meg inn. Fikk beskjed om å parkere bilen, bli med inn på stasjonen der og skrive på papirer og bla bla bla.. Alle mulig lekser og greier han skulle forteller, han hadde jobba der i 30 år og tatt flere biler her enn hva som fantes på norske veier, bla bla bla.. Iallefall.. Denna fyren var strengt tatt JÆVLIG frekk.. Jeg sa med en gang han stoppet meg. "Jeg la ikke merke til skiltene, satt i andre tanker, og konsentrerte meg om dumpene i veien, ettersom jeg ikke ville ødlegge bilen.." Så pekte han bort på de skiltene og sa "Ser du de skiltene nå?!" Han var spydig hele veien, og jeg ble litt nervøs faktisk.. Fikk ikke lov å vente på at en kompis skulle snu og komme tilbake for å ta ut alt av bilen og greier, hadde bare å kjappe meg.. Iallefall da, når vi kom inn, så skulle han begynne og skrive masse papirer og dritt, bilen ble beslaglagt, jeg ble anmeldt og får bot og alt det dritet.. Men før han hadde skrivi noen papirer, så prøvde jeg å si en gang til "Unnskyld, men så ikke de skiltene i det hele tatt, satt i andre tanker, kan vi tolle inn bilen nå?" "NEI! Har drivi med detta i 30 år, og har ikke myndighet til det" Jævla firekanta idiot Så sa han det at, det var ikke sikkert jeg fikk tilbake bilen min At den ble "makulert".. Snakket med 3 politimenn på vei hjem, og alle mente at hvis jeg velger og gjøre opp for meg, samt at jeg har blitt feilinformert, så kan ikke de bare "ta" bilen min.. Eller så må de betale meg tilbake det jeg ga for den.. Er det noen andre som har vært borti samme tilfelle før? Noen som vet hvordan jeg skal gå frem nå? Noen som kan noe om dette, jurist, advokat etc? Håper på masse svar, for jeg gir faen ikke e30en min til den norske staten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GiljeN Skrevet April 5, 2009 Share Skrevet April 5, 2009 fyfaen så sjipt :S har det seg slik at det totalt ulovligt å være norsk å kjøre svensk bil over grensa ? :S Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terje325i Skrevet April 5, 2009 Share Skrevet April 5, 2009 har tollerne lov til det der da? Dei har vel ikke så mye myndighet vel? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simpel Skrevet April 5, 2009 Share Skrevet April 5, 2009 Tollere er noen psykopatiske nazijævler stort sett, noen hederlige unntak på Svinesund faktisk. Heller ei søster på horehus enn en bror i Tollvesenet. Men du kjørte bilen over grensa på svenske skilter? Det er veldig strengt det der, utenlandske skilt på norske veier hvis du ikke er registrert bosatt i dette Utlandet selv. Men hva mente de med at du skulle "kjøre gjennom tollen", at du skulle kjøre rett forbi eller at du skulle "gjennom" kontrollstasjonen? Du har ikke kjørt bilen på norske veier siden du ble stoppet på grensa. Jeg kjørte over Svinesund engang med tyskregistrert bil, jeg bodde i Tyskland da. Men fjolsene på folkeregisteret hadde surra, så det stod at jeg bodde i Norge på Tollvesenet sin pc og derfor sa de at bilen ville bli beslaglagt HVIS JEG PRØVDE Å KJØRE VIDERE INN I NORGE. Skulle tro det var lik praksis på Ørje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet April 5, 2009 Share Skrevet April 5, 2009 Regner med at du hadde den på henger? ja tollvesenet har all verdens myndighet til å beslaglegge bilen din, og den tolltjenestemannen som feilinformerte deg er det heller ikke stor hjelp i, det er du og bare du som er ansvarlig for å sette deg inn i gjeldende tollregler, har jobbet litt sammen med tollen på Svinesund og biler som blir tatt ved forsøk på innføring uten og betale avgift blir beslaglagt og solgt til fordel for statskassen, beklager men sånn er det når man ikke har gjort leksa si Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
paaab Skrevet April 5, 2009 Share Skrevet April 5, 2009 Var det ikke en svenske som nevnte noe om at Norge var den siste sovjetstat?? Han tolleren det er snakk om kunne faktisk valgt å informere deg om regelverket, bedt deg ordne opp i saken og hente bilen senere. Men når de oppfører seg slik så er det jo ikke rart at de ligger lavt i kurs. Men, det skal være sagt at jeg har blitt positivt overrasket de siste gangene jeg har hatt med tollere å gjøre. Bank i bordet.... Men det er gjerne fordi man venter det verste? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet April 5, 2009 Share Skrevet April 5, 2009 Var det ikke en svenske som nevnte noe om at Norge var den siste sovjetstat??Han tolleren det er snakk om kunne faktisk valgt å informere deg om regelverket, bedt deg ordne opp i saken og hente bilen senere. Nå er tollerne ansatt for å gjøre en oppgave. Oppgaven er å ha en viss kontroll over hva som føres inn i landet, samt å handle om det føres noe inn i landet i strid med regelverket. Selv om det i trådstarters tilfelle kan virke som en litt firkantet håndheving fra kontrolørers side, er sannsynligheten stor for at alle som blir tatt føler det samme; Tror han på alle som sier at de "ikke visste at det var sånn", "så ikke skiltet" eller lignende, forsvinner poenget med å ha tollen der i utgangspunktet. Generelt er det din plikt å sette den inn i gjeldende regler på området. Du kan selvsagt håpe på litt "good will", men du kan ikke kreve det; Da hadde det heller ikke blitt kalt "good will". Hva svensker mener er egentlig ikke så veldig viktig i saken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerchris Skrevet April 5, 2009 Share Skrevet April 5, 2009 Regner med at du hadde den på henger? ja tollvesenet har all verdens myndighet til å beslaglegge bilen din, og den tolltjenestemannen som feilinformerte deg er det heller ikke stor hjelp i, det er du og bare du som er ansvarlig for å sette deg inn i gjeldende tollregler, har jobbet litt sammen med tollen på Svinesund og biler som blir tatt ved forsøk på innføring uten og betale avgift blir beslaglagt og solgt til fordel for statskassen, beklager men sånn er det når man ikke har gjort leksa si Gjort leksa si? Det er jo akkurat det han har gjort. Når man ringer en tolltjenestemann og spør så regner man vel med å få riktig svar. Merker at du ha jobbet litt sammen med tollen. Den nazi-måten å være på er jammen smittsom. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet April 5, 2009 Share Skrevet April 5, 2009 Det finnes sikker 1000 sider på nett hvor man kan finne regler for import, folk som blir tatt fordi de "trodde" eller ikke visste synes jeg IKKE synd på, det er bare og gå inn på toll og avgift sine sider så finner man ut hva som må gjøres, å hvis du vil slenge med lepp så kan du gi meg tid og sted så kan du få si det direkte til meg din drittunge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerchris Skrevet April 5, 2009 Share Skrevet April 5, 2009 Offameien så sinna... Må vel tåle at folk sier meningen sin uten at du skal true med det ene og det andre... Jeg mener at han har gjort jobben sin siden han ringer en tollbetjent og spør om en ting. Det at han feier forbi tollstasjonen uten og stoppe er jo seff dumt,men han gjør jo bare som han har fått beskjed om. Det er jo det samme om han leser ang reglene på nett eller om han ringer ett tollkontor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet April 5, 2009 Share Skrevet April 5, 2009 Trodde det var slik at kun hvis det ikke var bemanning på grensestasjonen når man krysser at man kunne oppsøke tolllkontoret i etterkant, senest 2 dager etter innføring? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EirikL Skrevet April 5, 2009 Share Skrevet April 5, 2009 Bimmerchris, det der var rett og slett å stemple deg selv som en uvitende snørrunge. Trådstarter får dessverre ingen sympati fra meg heller. Folk må da kunne gjøre seg kjent med tollreglene selv. Det er bare latskap å ikke gidde å lese teksten i slike tilfeller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet April 5, 2009 Share Skrevet April 5, 2009 Trodde det var slik at kun hvis det ikke var bemanning på grensestasjonen når man krysser at man kunne oppsøke tolllkontoret i etterkant, senest 2 dager etter innføring? Egentlig skal man velge en betjent tollstasjon, der man blir gitt 1-3 dagers frist til å melde seg for sitt lokale tollkontor. Det som er lærdommen fra denne konkrete situasjonen, er at dersom man selv på forhånd innhenter informasjon om hva riktig framgangsmåte er - men får gal informasjon, har man selv det fulle ansvaret hvis informasjonen ikke var riktig. Dette prinsippet er en gjenganger flere steder i norsk lovgiving - selv om det ikke ser ut til å gjelde stortingspolitikere som forhører seg om pensjonsregler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet April 5, 2009 Share Skrevet April 5, 2009 Offameien så sinna... Må vel tåle at folk sier meningen sin uten at du skal true med det ene og det andre... Jeg mener at han har gjort jobben sin siden han ringer en tollbetjent og spør om en ting. Det at han feier forbi tollstasjonen uten og stoppe er jo seff dumt,men han gjør jo bare som han har fått beskjed om. Det er jo det samme om han leser ang reglene på nett eller om han ringer ett tollkontor. Når du sikter til at jeg oppfører meg som en nazist så blir jeg irritert ja, å når du yttrer din mening om andre mennesker så må du tåle og høre hva som kan skje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Inline six Skrevet April 5, 2009 Share Skrevet April 5, 2009 Var det ikke en svenske som nevnte noe om at Norge var den siste sovjetstat??Han tolleren det er snakk om kunne faktisk valgt å informere deg om regelverket, bedt deg ordne opp i saken og hente bilen senere. Nå er tollerne ansatt for å gjøre en oppgave. Oppgaven er å ha en viss kontroll over hva som føres inn i landet, samt å handle om det føres noe inn i landet i strid med regelverket. Selv om det i trådstarters tilfelle kan virke som en litt firkantet håndheving fra kontrolørers side, er sannsynligheten stor for at alle som blir tatt føler det samme; Tror han på alle som sier at de "ikke visste at det var sånn", "så ikke skiltet" eller lignende, forsvinner poenget med å ha tollen der i utgangspunktet. Generelt er det din plikt å sette den inn i gjeldende regler på området. Du kan selvsagt håpe på litt "good will", men du kan ikke kreve det; Da hadde det heller ikke blitt kalt "good will". Hva svensker mener er egentlig ikke så veldig viktig i saken. Kunne ikke vært mer enig. Har ikke all verdens sympati med trådstarter hær. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå