thunderstorm77 Skrevet April 8, 2009 Skrevet April 8, 2009 Hei I denne tråden tok jeg opp et problem jeg hadde med min 318i 2002 modell: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=99016&highlight= De fant for en tid tilbake feilen og har ordnet bilen. Det viste seg å være noe ufullstendig forbrenning i motoren som dannet koks i motoren som igjen førte til at bilen stoppet. Et lite problem som løste seg ved bl.a. 2x oljeskift pluss noe arbeid og smådeler (sensor, pakninger...) Etter ca 3 måneder på verksted fikk jeg en regning på 28.000,- Som nevnt i den andre tråden utgjør størsteparten av fakturaen skifte av en styringsenhet (DME) som ble spesialbestilt til min bil fra Tyskland. Etter at denne var byttet fikk jeg KLAR melding om at dette ikke hjalp noenting. Da jeg skulle hente bilen, nevnte de at det hjalp NOE, samt at siden denne var spesialbestilt til min bil måtte jeg betale for denne. Jeg fikk KLAR melding om at denne ikke kunne omprogrammeres til en annen bil og derfor returneres. Etter en del dialog med verkstedet har jeg nå skriftlig at min originale styringsenhet er sendt til Tyskland siden dette er en "AT del/bytte del". Jeg har fått utskrift av alt arbeid og fakturaer som jeg vil oversende NAF og evt. benytte advokat. Jeg mener at utført arbeid ikke samsvarer med faktura. Hva er beste måte å gå videre på? Verkstedet er lite villig til videre dialog.
Torbjørn E39 Skrevet April 8, 2009 Skrevet April 8, 2009 Lite omgjengelig det verkstedet er da. Jeg ville ikke betalt for dyre deler de bytter og håper på det beste. Det de kunne gjort er å sjekket om de kunne lånt en slik del av lign. årsmod og prøvemontert, iallefall om delen var dyr. Alle sånne uforklarlige feil har jeg limit på kr2000,- for min egen del blir det dyrere enn det så må noe billigere sjekkes først så fremt det ikke er åpenbart hvor feilen ligger. Bilen din sin egentlige feil ble rettet med 2x oljeskift pluss noe arbeid og smådeler som i å for seg er en ganske enkel og ikke altfor kostbar affære til at verkstedet kunne gjort dette først. Dette er nå min mening. Hvis verkstedet ikke er villig til videre dialog så er jo advokat det neste. Like greit å få en juridisk vurdering av dette så fort som mulig. Da får du en pekepinne fra advokaten om hvor du står osv. Naf- advokat er vel gratis også, du har også gratis advokat via kasko på bilen, har brukt den selv en gang Lykke til og håper det løser seg, koster penger gjør det uansett....
Tom K Skrevet April 8, 2009 Skrevet April 8, 2009 En kompis hadde problemer med en 2005 mod Ford Econoline, 6,9tdi, denne bilen nektet og starte uten startgass når den var varm, bilen var inne på merkeverksted og der ble det byttet en hel masse deler uten at bilen ble bra , han fikk regning på over 30 000,- uten at bilen var blitt noe bedre, han ville ikke betale denne regningen og saken endte med innkasso, vi satte oss ned og skrev et brev hvor vi forlangte og få tilbake de delene de hadde byttet under feilsøkingen da det helt klart IKKE var noe galt med de delene som var byttet, vi forlangt eogså og få en skriftelig redegjørelse over hva som egentlig var gjort, vi forklarte også at jeg hadde funnet feilen ved et enkelt søk på google "05 ford wont start when hot"og her dukket det opp info om at det var standardfeil på denne årsmod at det var defekte oringer i dysene (300,-kr på ebay) , etter det hørte han aldri noe mer fra hverken innkasso eller verkstedet,
Tom K Skrevet April 8, 2009 Skrevet April 8, 2009 , samt at siden denne var spesialbestilt til min bil måtte jeg betale for denne. Jeg fikk KLAR melding om at denne ikke kunne omprogrammeres til en annen bil og derfor returneres. Etter en del dialog med verkstedet har jeg nå skriftlig at min originale styringsenhet er sendt til Tyskland siden dette er en "AT del/bytte del". Høres litt rart ut at din brukte del kan returneres men IKKE den nye, begge delen er jo isåfall "spesialprogramert" til akkurat din bil ta en tlf til en advokat du så tror jeg dette ordner seg
BreitBau Skrevet April 8, 2009 Skrevet April 8, 2009 Det eneste jeg vil si, etter erfaring fra reklamasjoner er at du ikke kommer NOEN vei ved å være snill.. Du gagner rett og slett ingenting på det..
thunderstorm77 Skrevet April 8, 2009 Forfatter Skrevet April 8, 2009 , samt at siden denne var spesialbestilt til min bil måtte jeg betale for denne. Jeg fikk KLAR melding om at denne ikke kunne omprogrammeres til en annen bil og derfor returneres. Etter en del dialog med verkstedet har jeg nå skriftlig at min originale styringsenhet er sendt til Tyskland siden dette er en "AT del/bytte del". Høres litt rart ut at din brukte del kan returneres men IKKE den nye, begge delen er jo isåfall "spesialprogramert" til akkurat din bil ta en tlf til en advokat du så tror jeg dette ordner seg Enig i dette. Jeg krevde min originale del tilbake, den er jo min eiendom. Men den kunne de ikke gi meg, og da innrømmet de at den var sendt til Tyskland. Noen som vet hvilken glede fabrikken i Tyskland kan ha av denne - siden den ikke kan omprogrammeres til andre biler?
TheBirg Skrevet April 8, 2009 Skrevet April 8, 2009 Gleden fabrikken har av delen er bare for egen vinning. altsån finne hva som har gått feil og ta hensyn til det i vidre utvikkling. Men det man har betalt for er ens egen eiendom såfremt ikke annet er avtalt.
Mons1 Skrevet April 8, 2009 Skrevet April 8, 2009 DME som de har "Spesielbestilt" kan kjøpes på GS for ca. kr.10000kr inkl.mva. Du har ingen bil som krever spesialbespilling, men boksen må programmeres. Dette gjør et BMW-verksted og det koster 1500kr å programmere en DME(ECU). Nå har du ikke opplyst nøyaktig hvilken motor som står i annet at det er en 2002mod 318i Touring, men jeg sjekket prisen til alle 318i motorene. Dette er enda et eksempel at udugelige amatørverksteder har fått jobben. Tror du har slippet mye billigere fra dette om du har satset på et sertifisert BMW-verksted. Kan heller ikke se at dere har enes om prisen for bestillingen. Ble du informert om hva dette blir å koste? Aksepterte du besillingen? Hvis du gjorde det, så sliter du! Edit: Har lest orginalinnlegget ditt og dern nevner du noe om å ha blitt tauet inn på et ikke-merkeverksted. Hvem tauet? Både Falken, NAF og Vking har i sin instruks å taue til nærmeste Merkeverksted. Du har jo måtte betale masse på det første vekstedet uten at de fikset noe. Det du kaller en merkeverksted, snakker vi her om et sertifisert BMW-verksted eller bare noen som selger BMW som bruktbiler?
Tom K Skrevet April 8, 2009 Skrevet April 8, 2009 Falck ,NAF og Viking har IKKE innstruks om og taue til merkeverksted, våre innstrukser er og taue til nærmeste GODKJENTE verksted,
Mons1 Skrevet April 9, 2009 Skrevet April 9, 2009 Hva er et godkjent verksted? Og er det ikke forsikringsselskapene som bestemmer betingelsene? Jeg ville ikke akseptere at en tulling i en taubil drar min bil til et amatørverksted som ødelegger bilen mer enn dem fikser den! Jeg har sett det skje! No offence! Falck ,NAF og Viking har IKKE innstruks om og taue til merkeverksted, våre innstrukser er og taue til nærmeste GODKJENTE verksted,
Gunnar Skrevet April 10, 2009 Skrevet April 10, 2009 Som oftest så kjører de bilen til verksted etter eiers ønske, så lenge det ikke er uforholdsmessig langt borte. Når det gjelder om det var merkeverksted eller ikke, så høres det jo sånn ut i og med at DME-en er sendt til Tyskland. Trodde ikke uavhengige verksteder pleide gjøre slikt. Hvis ikke har de vel bare fått reprogrammert den gamle og satt inn den igjen, og prøver å tjene litt penger på at det er en ny en. Forlang å få den gamle uansett hva de sier, hvis ikke kan de ihvertfall begynne med å trekke prisen for ny styreenheten fra regningen - ferdig med det.
Tom K Skrevet April 10, 2009 Skrevet April 10, 2009 Som oftest så kjører de bilen til verksted etter eiers ønske, så lenge det ikke er uforholdsmessig langt borte. det stemmer på en prikk kundene ytes den service de har krav på, og veldig ofte får de mer enn det også, når det gjelder godkjent verksted så er det et verksted som er autorisert for og reparere biler, IKKE "Larsen`s repp og mekk" som driver hjemme i garasjen, det kreves ganske mye for og få starte opp et verksted med godkjenning så bilen din lider ingen nød på et slikt sted, når det gjelder krav fra forsikringsselskapet så krever de at verkstedet bruker de billigste delene, du kan risikere at du får tilbake bilen fra oppretting med brukte plåt deler f eks,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå