Gå til innhold

M20 vippetøy, tåler hvor mange rpm?

M-Tim
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg fikk nettopp oppleve dette på den harde måten ved at 2 av vippearmene mine knakk.

Har en BMW E30 touring med turbo og datasprut. Turtallsperren er på 6500 rpm. men likevel knakk de.

Ska til innkjøp av smidde stålvippearmer nå, men trenger også kraftigere ventilfjærer.

Noen som vet hvilket turtall f.eks disse tåler?:

http://kmcams.com/product_info.php?manu ... cts_id=262

Evt. hvor ellers det går an å få tak i slike racingfjærer?

Hva slags type turtallsperre har du?

Har du annen kam osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man tar m50 ytterfjæra og setter på m20 toppen klarer den fint av 7000 rpm.

De originale vippearmene tåler ikke allverden, mange med dårlige ventilfjærer får ventilflyt før 6500rpm og da knekker de som regel med en gang.

Stive fjærer så klarer de mere.

Tror trimmjens snakker om min gamle STV.

Så denne sitter det Autronic smc sprut på, men hvordan turtallsperre det var husker jeg ikke.

Det sitter også z45 turbokam i denne, men med org vippearmer og org ventilfjærer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Autronic manualen (SM4) mener jeg det står noe sånt som "use any type of ignition cut with caution, especially turbocharged engines and/or engines with weak valvetrain constructions."

Høres jo ut som en beskrivelse på en turbokonvertert M20 det. :)

Men hvorfor det er sånn, tør jeg ikke si sikkert. Det smeller jo å bærer seg med tenningskutt, men har hørt av flere at det ikke er spesielt gunstig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med febi vipper. Kjørte ca 15.000 km på slike i min gamle m10 og dro den til 8000 rpm daglig. tror derimot korrekt ventilklaring er helt alfa omega. Kjørte med trimkam og stivere ventilfjærer fra dr schrick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...