Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Påsketur, snøsmelting og slaps i massevis... Opp fra hytta har vi en bratt bakke med sving midt i. I dag brukte jeg kanskje 15 forsøk på å komme opp denne bakken. Jeg har en 2004 320d (E46 altså). Etterpå oppdaga jeg en feilmelding som ser ut som et gult motorsymbol. Ifølge instruksjonsboka er det registrert feil verdier i eksosen (ikke så rart kanskje...). Det står også at feilen skal undersøkes snart, men at man kan kjøre. Etter at jeg kom opp og oppdaga feilsymbolet (mulig det kom mens jeg holdt på i bakken...) kjørte jeg en 20-25 min i 80-90 km/t med enkelte "drag" for å prøve å evt. blåse eksosanlegget rent igjen. Jeg kobla også fra minuspolen på batteriet i 30-60 sek. i håp om å nullstille systemet og evt. feilmeldinger. Men, feilsymbolet er der fortsatt. Noen som vet hva dette kan være eller hvor alvorlig det kan være? Slettes ikke minnet på nyere biler selv om man kobler fra strømmen? Kan noe virkelig ha blitt ødelagt av forsøkene på å komme opp? Skifta luftmengdemåler i høst, om det er relevant.

Det er også 27 mil fra hytta til heimen i Oslo. Vil det være mulig for meg å kjøre denne strekningen? Bør jo stille på jobb tirsdag morgen og er ingen verksteder som er oppe før da. Er heller ikke noen BMW-verksteder i nærheten.

Håper noen kan opplyse og trøste en stakkars påsketurist! :)

God påske til dere alle!

Skrevet

Hei og god påske :)

Minnet slettes etter èn time, hvis du kobler fra batteriet. 30-60 sekunder holder ikke.

Om det er et gult lys, så er det ikke farlig å kjøre med, men skal sjekkes så fort som mulig. Du finner ikke et bilde av den lampa du fikk opp da?

Skrevet

Takker! Da skal jeg prøve å koble av batteriet et par timer i ettermiddag :) Skal ta et bilde om feilen vedvarer. Ser ut som en motor, så jeg bråstoppa da jeg oppdaga det like etter jeg hadde kommet opp. I instruksjonsboka, på dansk, står det at det er registrert feil verdier i avstøtningssystemet.

Nå er det ski :)

Skrevet

Det kan være feil på lambasonde. Det e ren sensor som sitter etter katalysatoren mener jeg. Dette er ikke noe kritisk, men bilen kan få mindre optimal blanding og bruke mer bensin.

Feilmeldinger slettes ofte ved å holde nøkkelen i tenningsposisjon 2 før en starter bilen. Ca 30 sek. Må ofte prøve flere ganger. Hvis sensoren er ødelagt så vil ikke lampa slå seg av. Vet ikke om akkurat denne feilmld krever sletting, eller om lampa vil slå seg av umiddelbart dersom sensoren blir i orden..

En annen feil det kan være er vel katalysatoren. Bl.a ved ekstrem varme kan cellene inni gå istykker. Å prøve å komme opp en bakke skulle ikke føre til det.

Skrevet

Takker og bukker for hjelp! Kobla fra batteriet et par timer og holdt tenningsnøkkelen i pos. 2 i 30 sek for å være sikker ;) Feilmelding borte på første forsøk og kom ikke tilbake på turen tilbake til byen og bort fra det herlige påskefjellet. :)

Da er hovedfokus i dag vask og sommerhjul :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...