Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et gammelt triks for å rense tette løftere er å kjøre litt med 50/50 olje og diesel evnt. white spirit. Forsiktig med det her da det blir utvanna olje og motoren kan ta skade om du gjør det for lenge

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

• 1 month later...
Skrevet

nå har tikkinga forverret seg. nå tikker den når den er varm også. men det er ikke konstant. det kommer litt, blir borte litt og kommer litt...

snakka med naboen(bilmekaniker på volvo), han også anbefalte en slik rens i olja. men jeg syns det sug å kaste bort den nye castrololja....

kan jeg f. eks tappe av castrol olja, fyllepå med en billig syntetisk oljoe, ha rens i den og fyllepå castrolen igjen??

er det vanos på denne motoren? ulyd i den?

jeg KLIKKER av dette her. håper bilen bare brenner opp eller noe snart. fans dritt

Skrevet

Jeg hadde samme tikkinga på en e38 740. Varte i flere minutter på kalde vinterdager. Jeg byttet olje og filter, og tikkingen gikk gradvis bort i løpet av noen dager. Oljen var Mobil 1 5W50 fullsyntetisk. Jeg strammet også kjeden på oljepumpen som var en del for slakk.

Skrevet

Ja det var omtrent slik. Noen få minutt med en helt forferdlig tikkelyd. Skikkelig pinlig å starte.

Men jeg mener på at tikkelyden var sterkere under bilen. Holder til i Kristiansund du også?

Skrevet

ja, høres egentlig ut som det kommer underifra ja.

bor i kristiansund ja. har den grønne e38en som går i byen.

vært interessert i å høre på den engang da?! greit med en eksta mening syns jeg..

Skrevet

Kjedestrammeren kan det og være.

Er ikke mer som en rattling da og ikke tikking?

Kommer lyden om du kjører motoren varm, stopper den i to min og starter den igjen?

Skrevet

er mer tikking enn rakkling ja. litt slåing omtrent.

har nå hørt med stetoskop på motoren. tok av plastdekslet oppå toppene. det var tydlig mer lyd i sylinderen på førersiden, innerst.

hadde det vært strammeren, villet det vell kommet mer i framkant på motoren?

Skrevet

Viss det er strammeren så hører du det er rattling.

Du kan ta en titt på boltene/muttrene på eksosmanifolden. På min S14 så var det et par løse og en knekkt pinnbolt, dette førte til tikking på kald motor, men det gikk bort når den fikk varme i seg. Satte i ny pinnbolt og nye muttrer så var det gull igjen.

Skrevet

takk for tipset, skal sjekke dette.

hva kommer egentlig tikking fra ventiløfterne av? har motoren vært hardkjørt eller? jeg har ikke hatt så bilen så lenge. men den virker godt holdt, var med en hel bunke kvitteringer på servicer etc..

Skrevet

Det vet jeg ikke, men leste i instruksen til min 540 at det var selvjusterende ventiler på M60 motoren. Kan dobbbelsjekke dette om det er ønskelig.

Min tikket litt i dag når jeg fyrte den, så stoppa jeg den og starta igjen så var det borte. Har ikke hatt min så lenge jeg heller, bare to uker.

Hva som kan lage tikking er jeg ikke kjent med. Men olja kan lage tikking, ventiler trenger justering osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...