Gå til innhold

E 39 525tds. Tungstartet på varm motor??


Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenninga forskyves på disse motorene etterhvert som registerkjeden begynner å slites/strekkes. Og justeres slik som e34_525tds sa, ved å justere på pumpa. Så det burde absolutt justeres på plass igjen om du ønsker full effekt.

  • 4 weeks later...
Skrevet

Da har jeg løst dette problemet på min bil ved en ren tilfeldighet 8)

1999 525tdsa snart rundet 300 000km.

Symptomer var tungstartet bil om den hadde stått i 5 min eller 30 min osv. Så lenge den ikke glødet så måtte man kinne lenge - den ville da starte til slutt med en liten sky av sort dieselrøyk. Ved kald motor og når den glødet startet den alltid med en gang men "ristet" seg i gang på en måte før den gikk rent.

Løsningen hos meg kom da jeg byttet starter pga. den gamle var helt ødelagt.

Min teori er at når starteren blir slitt så går den for sakte til å komprimere dieselen skikkelig og man må da kinne lengre. Med all kinningen så blir også batteriet dårligere og dårligere. Ved kald motor får man hjelp av glødingen og den vil derfor starte lettere da.

Det er en selvfølge at motoren ellers er i god stand uten diesellekkasjer osv.

Håper dette kan hjelpe noen andre der ute!

Skrevet

Sikkert inne på noe der da jeg synes min ble god en periode etter att batteri ble byttet.

Men det kan jo og skyldes att med ny starter eller nytt batteri så går motor raskere runt i start øyeblikket.

Litt usikker på om det er den egentlige fixen eller bare noe som hjelper på symptomet??

Terje

Skrevet
Sikkert inne på noe der da jeg synes min ble god en periode etter att batteri ble byttet.

Men det kan jo og skyldes att med ny starter eller nytt batteri så går motor raskere runt i start øyeblikket.

Litt usikker på om det er den egentlige fixen eller bare noe som hjelper på symptomet??

Terje

Ja, og det er akkurat det som er løsningen på min bil - at den går fortere rundt når man starter. Jeg har nå ny starter og dårlig batteri og den er fortsatt helt frisk.

Nå kan jeg bare vri om nøkkelen når den er halvvarm og den starter som en bensinbil! :twisted:

Skrevet

Virker fristende og prøve, hva kostet ny starter?

Har hatt samme symptom i 7 år og kjørt omtrent 120tusen på den tiden, er ikke blitt verken bedre eller verre bortsett fra en periode på ett halvt år rett etter batteri var nytt.

Så hadde jo regnet med att viss starter var slitt så ville den ta kveld?

Terje

Skrevet
Virker fristende og prøve, hva kostet ny starter?

Har hatt samme symptom i 7 år og kjørt omtrent 120tusen på den tiden, er ikke blitt verken bedre eller verre bortsett fra en periode på ett halvt år rett etter batteri var nytt.

Så hadde jo regnet med att viss starter var slitt så ville den ta kveld?

Terje

Den var overraskende billig - rett over 2000kr hos GS-bildeler med innbytte av den gamle.

Min har også vært sånn helt siden jeg kjøpte den (1,5 år). Jeg kjører mye småkjøring og da får vel starteren kjørt seg tilsvarende. Om din 120 000 stort sett er langkjøring vil jo starteren din vare lengre.

Kan ikke love at dette er løsningen for deg, men når jeg tenker etter så er vel det som antenner diesel kompresjon? Og om ikke startmotoren går fort nok rundt klarer den ikke antenne dieselen med en gang er min teori.

Skrevet

Dette virker jo som en veldig sannsynlig løsning så lenge du ikke har lekasjer! Veldig bra tips!

Dette løser da samme problemet som den boksen vi snakket om tidligere løser. Bare at dette faktisk LØSER problemet, mens den boksen bare går rundt det ved å gløde uansett temp...

Veldig bra at du kommer tilbake med løsningen, det er sånn et forum skal funke! Er alt for mange som starter en tråd, får svar på problemet sitt og aldri kommer tilbake med en bekreftelse på at det var problemet eller at de fant en annen løsning...

Skrevet
Dette virker jo som en veldig sannsynlig løsning så lenge du ikke har lekasjer! Veldig bra tips!

Dette løser da samme problemet som den boksen vi snakket om tidligere løser. Bare at dette faktisk LØSER problemet, mens den boksen bare går rundt det ved å gløde uansett temp...

Veldig bra at du kommer tilbake med løsningen, det er sånn et forum skal funke! Er alt for mange som starter en tråd, får svar på problemet sitt og aldri kommer tilbake med en bekreftelse på at det var problemet eller at de fant en annen løsning...

Jeg synes det var rett å gi beskjed om dette da det lå mange tråder om akkurat dette.

Det at den boksen alltid gløder gjør dieselen mer lettantennelig og motoren vil da starte dertil lettere. Nå er jo den boksen mye billigere enn en starter så da skjønner jeg at folk heller vil velge det når de har en fungerende starter.

Skrevet

Den boksen gir ikke bare gløding,men starter også kaldstartfunksjonen i dieselpumpa. Har du en slitt pumpe, får den da høynet trykket fortere til dysene, og motoren starter raskere når varm.

Skrevet
Den boksen gir ikke bare gløding,men starter også kaldstartfunksjonen i dieselpumpa. Har du en slitt pumpe, får den da høynet trykket fortere til dysene, og motoren starter raskere når varm.

Ok, min starter i alle fall raskere både kald og varm nå. Forskjellen på varm motor er helt ekstrem og jeg er nesten fornøyd med bilen for en gangs skyld.

Skrevet
Den boksen gir ikke bare gløding,men starter også kaldstartfunksjonen i dieselpumpa. Har du en slitt pumpe, får den da høynet trykket fortere til dysene, og motoren starter raskere når varm.

Ok, greit å vite. Men det utgår for meg da jeg har ny pumpe, så da virker starmottorbytte veldig fristende!

  • 2 weeks later...
Skrevet
Den boksen gir ikke bare gløding,men starter også kaldstartfunksjonen i dieselpumpa. Har du en slitt pumpe, får den da høynet trykket fortere til dysene, og motoren starter raskere når varm.

Ok, min starter i alle fall raskere både kald og varm nå. Forskjellen på varm motor er helt ekstrem og jeg er nesten fornøyd med bilen for en gangs skyld.

hva skjer med dårlige/slitte pakninger når de får enda mer trykk enn de er vandt med?..jeg trur nok det stemmer bedre det over her at det burde evt "justeres" oppigjen i den forstand at tenningstidspunktene treffes som de skal.

Skrevet
Den boksen gir ikke bare gløding,men starter også kaldstartfunksjonen i dieselpumpa. Har du en slitt pumpe, får den da høynet trykket fortere til dysene, og motoren starter raskere når varm.

Ok, min starter i alle fall raskere både kald og varm nå. Forskjellen på varm motor er helt ekstrem og jeg er nesten fornøyd med bilen for en gangs skyld.

hva skjer med dårlige/slitte pakninger når de får enda mer trykk enn de er vandt med?..jeg trur nok det stemmer bedre det over her at det burde evt "justeres" oppigjen i den forstand at tenningstidspunktene treffes som de skal.

Har ikke merket annet enn at den starter lettere. Den har heller ikke blitt noe gradvis dårligere igjen som andre har opplevd ved bare batteribytte.

  • 1 month later...
Skrevet

jeg har samme problem på min 525tds men har manuell fødepumpe knapp rett på tenning så den går hele tiden dette er sinnsykt irriterenes er det noen som har prøvd og manuelt gløde bilen når den er varm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...