Gå til innhold

Importere 540I og bygge om norsk 520I E39


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 96mod E39 520i.

Får jo en 540I i tyskland til 50000.-

Er det noen som har peil på hvordan det er og ta inn en 540I og flytte over alt som trengs til bila mi og få det godkjent? Og åssen blir det med avgifter på en så gammel bil?

Skal ringe biltilsynet til uka, men vært greit med litt info fra dere som har erfaring med det.

Skrevet

Blir ingen avgifter, siden bilen er over 10år, men du må selvfølgelig betale mva på M5 når du tar den inn til landet. Ang. godkjenning så er det blitt veldig vanskelig å det godkjent pga av nye regler, bla med vekt osv. Det er ikke umulig, men veldig vanskelig. Men det beste er å ringe biltilsynet og prate med dem og sender inn en søknad før du gjør noe som helst.. Lykke til..

Skrevet

Har prata med biltilsynet nå! Ikke noe problem, untatt det å skaffe papierer på at chassi tåler kreftene som det utsettes for med en M5 motor.

Noen som har erfaring med å skaffe slike papirer?

Skrevet

Vil si at det er et problem jeg.. De papirene tror jeg du må lete lenge etter, Nå vet jeg ikke om råkarossen er lik, men om den er det kan du jo bruke ETK til å sammenligne delelister

Skrevet
Blir ingen avgifter, siden bilen er over 10år

Bilen må ha vært registert i ti år i Norge.

Skrevet

1. Du får ikke papirer på det fra BMW. De sluttet å gi ut ombyggingspapirer på 90-tallet en gang. Din beste sjanse er hvis karosseriet er det samme på 520 og M5 (samme delenummer), da kan du få utskrift fra delekatalogen og et stempel fra forhandleren din.

2. Gang budsjettet ditt med tre før du er i mål (det er alltid mye du må ha nytt).

3. Husk å søke BT før du setter i gang.

4. Husk at M5er fra før '01 (00/01 en gang, det finner du info om på nettet) har en svakhet som gjør de utsatt for motorras. Derfor er de ganske rimelige.

5. Husk at tillatt totalvekt på 520i kan være såpass lav at du kan miste sitteplasser ved ombygging - eventuelt til og med ikke få lov til å ombygge. Det er ikke alltid de tillater nedregistrering.

Skrevet
1. Du får ikke papirer på det fra BMW. De sluttet å gi ut ombyggingspapirer på 90-tallet en gang. Din beste sjanse er hvis karosseriet er det samme på 520 og M5 (samme delenummer), da kan du få utskrift fra delekatalogen og et stempel fra forhandleren din.

2. Gang budsjettet ditt med tre før du er i mål (det er alltid mye du må ha nytt).

3. Husk å søke BT før du setter i gang.

4. Husk at M5er fra før '01 (00/01 en gang, det finner du info om på nettet) har en svakhet som gjør de utsatt for motorras. Derfor er de ganske rimelige.

5. Husk at tillatt totalvekt på 520i kan være såpass lav at du kan miste sitteplasser ved ombygging - eventuelt til og med ikke få lov til å ombygge. Det er ikke alltid de tillater nedregistrering.

Har nå sjekket delenr på M5 og 520, og det er ikke det samme..

520 og 540 er det samme, såklart kan jo ikke 540 sammenlignes med M5, men 540 er jo likevell en ganske kraftig og råå bil!

Så skal bygge videre på den planen om å ta inn en 540i fra Tyskland og sette over de delene som trengs for å få den godkjent her i Norge.

Noen som har noen komentarer??

Skrevet

Skriv en søknad til ditt biltilsyn hvor du dokumenterer hva du har tenkt å gjøre. Legg ved utskrifter fra ETK av chassis er det samme. Dokumenter understell og bremseforskjeller på bilene, slik at du kan gå til et bmw verksted med bilen å få dokumentert at du har flyttet over rette deler. Det enkleste blir uansett å hente donorbilen å få biltilsynet til å blombere delene før du setter de over.

Skrevet
Skriv en søknad til ditt biltilsyn hvor du dokumenterer hva du har tenkt å gjøre. Legg ved utskrifter fra ETK av chassis er det samme. Dokumenter understell og bremseforskjeller på bilene, slik at du kan gå til et bmw verksted med bilen å få dokumentert at du har flyttet over rette deler. Det enkleste blir uansett å hente donorbilen å få biltilsynet til å blombere delene før du setter de over.

Ja, jeg skal skrive en søknad.

Hva mener du med å blombere delene??

Skrevet

egenvekten kan ikke økes.

Dvs, om 540motoren veier mer enn 520 motoren, så har du et problem, evt må slakte bilen andre steder, ta ut el vindusheis osv.

Skrevet
egenvekten kan ikke økes.

Dvs, om 540motoren veier mer enn 520 motoren, så har du et problem, evt må slakte bilen andre steder, ta ut el vindusheis osv.

Å faan, hvorfor er det sånn da?

Går ikke ant å betale vekt avgift helleer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...