Gå til innhold

DIY: Oljeskift E46 - Våren er her!


Rayb
 Share

Anbefalte innlegg

Våren er kommet og det er tid for oljeskift folkens!

Et par tips først:

-Kjør bilen varm før du begynner.

-Skift oljen mens bilen står på et flatt/plant underlag.

-IKKE kast gammel olje i naturen, hell den over på en tom olje/spylerveske kanne og lever den på et verksted eller en bensinstasjon!

Du trenger:

-En 36mm fastnøkkel (Eller en stor skiftenøkkel)

-En 17mm fastnøkkel.

-Et stort stjerneskrujern.

-Et nytt originalt oljefilter.

-Tilstrekkelig og riktig olje til din BMW model, trykk inn reg. nr. ditt hos Castrol: http://www.castrol.com/castrol/iframe.d ... Id=7066588

-En BMW E46.

-Helst en bilbukk.

tfntub7ovkwbx1utyije.jpg

Løsne lokket til oljefilter til du hører det begynner å surkle, la det stå slik som vist på bilde 3.

gk6d3026v7be8049jdoq.jpg

samgasq1k55m8j9wszpq.jpg

Under bilen fjerner du de to fremste plastdekslene med stjerneskrujernet.

c85rvqfyrdss163833d6.jpg

rgmuh7zir6l0i1oppvkp.jpg

Løsne bunnpluggen med 17mm fastnøkkel, ha klar en bøtte til den gamle oljen.

kj90r8fnnws6d49qk75y.jpg

m8n26gs1h1e0afrxeu9s.jpg

Mens oljen renner ut tar du fatt på oljefilteret igjen.

r08dgf2bo7gv695a0eec.jpg

Lett av lokket med det gamle filteret i. Ta ut filteret og o-ringen fra lokket.

6u7hiz5nbulh0vqiqnge.jpg

ax0huhtwab76q07359p9.jpg

kbl35yav6yknf8nyv7im.jpg

Monter det nye filteret og o-ringen i lokket, sett den nye kobberpakkningen på bunnpluggen.

mjmgz5z5ujtaknii39yl.jpg

Motoren bør nå være tom for gammel olje. Skru på igjen bunnpluggen. (Med den nye kobberpakkningen!)

3kj27guateq95dw9gmc7.jpg

Du er nå ferdig under bilen så plastdekslene kan monteres igjen.

ou58spme5oplq579vw8s.jpg

Fyll litt ny olje ned i filterhuset og monter lokket med nytt filter og o-ring. Skru fast.

f96plbunfgkfapwy2taz.jpg

ms513n1qgmne8012f1f0.jpg

Fyll på riktig olje (Castrol:) og mengde med olje for din BMW modell. Men vent med den siste halvliteren olje!

Start bilen og la den gå i 30 sek. Stopp motoren.

Peil deg frem til riktig oljenivå.

zcb6gdft3tlwcwvz12kn.jpg

IKKE kast gammel olje i naturen, hell den over på en tom olje/spylerveske kanne og lever den på et verksted eller en bensinstasjon!

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Bra DIY

Men, hvordan skiller man mellom Retail olje og Verkstedolje, siden det er Edge som er Retail og STX professional som brukes (anbefales) til verksteder!

Dessuten så står det jo 3 alternativer for min 325Ci 2002 mod E46:

EDGE Sport 0W-40

EDGE 5W-30

EDGE 0W-30

Hvordan kan jeg vite hva som er mest egnet til min bil når det er såpass "forskjellige" type tykkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke god å svare på den, men du skal ha en castrol olje med LL04 "vekt" til din motor.

Så kan du velge litt ut fra kaldstart egenskapene til oljen der 0W er det beste, 5W er litt dårliger osv.

I den andre enden av skalaen står det f.eks 30 eller 40, jo høyere det tallet er jo bedre smøreegenskaper har oljen når den er varm.

En 30 olje vil bli veldig tynnflytenede ved f.eks. banekjøring.

Så en 0W-40 olje har et større "arbeidsområde" en en 0W-30 olje, men dette sier seg vel selv...

Håper det var svar nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra greier!

jeg har skifta olje på min E46 nå,og slo til med Castrol sin dyre 0W-30 olje.

bortsett fra at bunnpluggen knakk,og at forrige eier hadde trykt et uorginalt oljefilter nedi ,så gikk det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ville bare legge til hvordan man tilbakestiller service tlleren eller hve jeg skal kalle den!

Tilbakestilling av Service intervall.

Resetknappen (for tripteller) sitter til venstre for speedometeret i instrumentpanelet.

Med tenningen AV trykkes denne knappen inn og holdes inntrykket mens du setter tenningsnøkkelen i første hakk (radio hakket).

Knappen holdes inntrykket ennå en stund, ca 5 sekunder, da Service-statusen vises slippes knappen. Enten OILSERVICE eller INSPECTION og igjenværende kjøre strekning vises i km. Etter ytligere et kort trykk på knappen vises tidsintervalls-inspeksjonen som en klokke og igjenværende tid i dager.

[kjørestreknings servicen]

For å komme til tilbakestillings modus, må knappen holdes inne i 5 sekunder. I displayet blinker "rE" i 5 sekunder.

Kjørestreknings servicen kan tilbakestilles ved å slippe knappen og så trykke den inn og slippe den igjen (mens displayet blinker). Hvis du ikke ønsker å stille tilbake, men beholde den gamle kjøre strekningen, så slipp knappen og vent til det slutter å blinke. Etter tilbakestilling vises den nye kjørestreknings servicen i 5 sekunder.

[tidsintervallsinspeksjonen]

Etter kjørestrekning servicen kan tidsintervallsinspeksjonen tilbakestilles.

Statusen for tidsintervallsinspeksjonen vises i displayet. For å tilbakestille denne må knappen holdes inntrykket i 5 sekunder. I displayet blinker "rE" i sekunder. Tilbakestilling skjer ved at du slipper knappen, trykker den inn igjen og slipper. Den nye statusen for tidsintervallsinspeksjonen vises deretter i 5 sekunder, etter det vises "End SIA"

Mulig dere må prøve et par ganger, usikker på hvilke modeller dette går ann på, men iallefall e46 prefacelift, og sikkert e39 i samme tidsperiode!

Mvh Sindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 1 year later...
Hvor ofte bør oljen byttes? Har kjørt 700 mil siden sist jeg byttet olje og oljefilter.

Du kan fint kjøre 700 mil til før du skifter,1500 mil er normalt,og man må ikke ha den dyreste castrol olja,finnes flere fullsynteiske oljer som er billigere og like bra til e46.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte bør oljen byttes? Har kjørt 700 mil siden sist jeg byttet olje og oljefilter.

Du kan fint kjøre 700 mil til før du skifter,1500 mil er normalt,og man må ikke ha den dyreste castrol olja,finnes flere fullsynteiske oljer som er billigere og like bra til e46.

Jeg skiftet oljen ved 12500 km og brukte Castrol SLX 5-30W. Det er dyrere med LL04 som er for nye bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte bør oljen byttes? Har kjørt 700 mil siden sist jeg byttet olje og oljefilter.

Du kan fint kjøre 700 mil til før du skifter,1500 mil er normalt,og man må ikke ha den dyreste castrol olja,finnes flere fullsynteiske oljer som er billigere og like bra til e46.

Kaster meg litt inn oljediskusjonen :wink:

Så vidt jeg har funnet ut står tallene etter BMW LL spesifikasjonen for hvilket år den ble laget. Dvs LL-01 kom i 2001 og LL-04 da i 2004. Forskjellen mellom disse er at LL-04 tar hensyn til diesel motorer med partikkelfilter. Slik jeg skjønner det da er at har man bensinmotor kan man fint kjøre på LL-01 spesifisert olje. Ser at Felleskjøpet selger helsyntetisk olje 4ltr for 365kr som oppfyller bl.a BMW LL-01. Det bør da være trygt å kjøre med denne :?:

Glimrende DIY.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...