caaatooo Skrevet April 14, 2009 Skrevet April 14, 2009 Har litt "nykking" i min forholdsvis nyinnkjøpte 96 mod. 320i touring med M52 motor. Litt om symptomene: Hadde en del nykking under kjøring like etter jeg hentet den. Byttet pluggene (som var utslitte), og det forbedret seg en del. Har likevel noe "nykking" igjen, men dette er kun på lavt turtall (under +/- 2000 omdreininger). "Nykkingen" på turtallet er ikke der når jeg ruser bilen når den står stille, kun under kjøring (når det er motstand). Det nykker ikke noe nevneverdig i 1. gir, men i de øvrige girene "nykker" det en del. Over 2000 omdreininger forsvinner "nykkingen" i veldig stor grad, kanskje med litt unntak av 4 og 5. gir - der "nykkingen" kan vedvare opp mot 2300 - 2500 omdreininger. Dette gjelder særlig i oppoverbakker, etc. Vet at dette kan skyldes mange ting, men jeg lurer på om noen har vært borti noe lignende? Er det noen som har tips eller formeninger om hva dette kan skyldes? Har allerede bestilt nytt luftfilter og skal prøve å bytte dette, for å se om dette kan hjelpe. Skal ha bilen inn på diagnose på torsdag for noe annet (at alarmen når bilen låses), og er derfor interessert i alle tips før denne tid dersom det er noe som kan avdekkes i en slik diagnose. På forhånd takk!
Bimmerchris Skrevet April 15, 2009 Skrevet April 15, 2009 Har du forsøkt å spraye lmm med elektrorens? Skader jo ikke og evt bytte bensinfilter (selv om det nok ikke er der problemet sitter).
CrZyWiz Skrevet April 15, 2009 Skrevet April 15, 2009 Kan være litt av hvert Cato! Falskluft, Coil(er), LMM(dog lite sannsynlig) eller TPS(Denne vil kansje ikke vises på diagnose). Er problemet der uansett om den er kald eller varm?
caaatooo Skrevet April 15, 2009 Forfatter Skrevet April 15, 2009 Kan være litt av hvert Cato! Falskluft, Coil(er), LMM(dog lite sannsynlig) eller TPS(Denne vil kansje ikke vises på diagnose). Er problemet der uansett om den er kald eller varm? Vet dessverre at det kan skyldes litt av hvert... håper at det skyldes noe billig, hehe Innsugsbelgen ble byttet en uke før jeg kjøpte bilen. Det kan jo tenkes at det ikke er blitt helt tett rundt denne, slik at den suger inn falskluft..? Skal få dette sjekket til i morgen. Har tenkt på at det kunne være en (eller flere) coil(er) som kan slite litt, men dette vil vel en diagnose være med på å avsløre? Hva er forresten TPS..? Nå vet jeg ikke hva som er innbilning eller ikke, men jeg tror har "nykkingen" er til stede i litt større grad ved varm motor enn ved kald. Dette tør jeg imidlertid ikke si for sikkert, men det er iallfall det inntrykket jeg sitter igjen med.
CrZyWiz Skrevet April 15, 2009 Skrevet April 15, 2009 Forhåpentligvis vil en diagnose avsløre hva som er feil. Men vet ikke hvor avansert de motorene er mtp. registrere feilkoder. Min bil markerte fjuskende coil med "Feiltenning syl x". Angående Falskluft skal det godt la seg gjøre å ikke få det tett rundt den belgen iom at det er en slangeklemme rundt hele slangen, men man vet jo aldri! Er også endel småslanger så går under innsuget. Men trenger jo ikke være det som er problemet her. Satser på at diagnose vil gi svaret! Visst du ikke finner uttav det på Torsdag kan du jo ringe til helga, så kan jeg jo prøvekjøre for å kjenne å føle litt Har også diagnose utstyr til BMW. TPS er gasspjeld posisjons giver
caaatooo Skrevet April 15, 2009 Forfatter Skrevet April 15, 2009 Forhåpentligvis vil en diagnose avsløre hva som er feil. Men vet ikke hvor avansert de motorene er mtp. registrere feilkoder. Min bil markerte fjuskende coil med "Feiltenning syl x".Angående Falskluft skal det godt la seg gjøre å ikke få det tett rundt den belgen iom at det er en slangeklemme rundt hele slangen, men man vet jo aldri! Er også endel småslanger så går under innsuget. Men trenger jo ikke være det som er problemet her. Satser på at diagnose vil gi svaret! Visst du ikke finner uttav det på Torsdag kan du jo ringe til helga, så kan jeg jo prøvekjøre for å kjenne å føle litt Har også diagnose utstyr til BMW. TPS er gasspjeld posisjons giver Satser på at diagnosen kommer ut med et svar, og at det bare er å "fikse-og-reparere" dette Og hvis jeg ikke får noe svar så kommer du til å få en telefon I helga blir jeg nok dessverre å havne på vannvogna; har bursdager som må feires både på fredag og lørdag, så jeg vet ikke om jeg kommer til å være kjørbar før på mandag
CrZyWiz Skrevet April 15, 2009 Skrevet April 15, 2009 Ja ingenting vil være bedre en det! Hehe! Sant nok! Skal ha utflytterfest her i helga
caaatooo Skrevet April 15, 2009 Forfatter Skrevet April 15, 2009 Ja ingenting vil være bedre en det! Hehe! Sant nok! Skal ha utflytterfest her i helga Høres veldig bra ut Må forresten få gratulere dere med ny leilighet! Å finne i leilighet på Finnsnes må jo være verre enn å finne den berømte nåla i høystaken... Tor Inge slet også veldig med det! Det blir nok uansett bra med stabile boforhold
caaatooo Skrevet April 15, 2009 Forfatter Skrevet April 15, 2009 Bump! Flere gode forslag mottas med stor takk
CrZyWiz Skrevet April 15, 2009 Skrevet April 15, 2009 Tips: Prøv BMWCCN forumet også Er endel medlemmer der med utrulig bra kompetanse!
caaatooo Skrevet April 15, 2009 Forfatter Skrevet April 15, 2009 Hadde helt glemt av det forumet! Selv om det må sies at det er nokså tungvint. Takk Tommy, hvordan skulle jeg klart meg uten deg?
CrZyWiz Skrevet April 15, 2009 Skrevet April 15, 2009 Neida, veldig enkelt. Lag nytt tema helt nede. og neste gang du vil inn å sjekke trykker du på vis alle siste 24 timer. så ser du alle trådene det har vært aktivitet på de siste 24 timene Kjempelett!
caaatooo Skrevet April 16, 2009 Forfatter Skrevet April 16, 2009 Da har jeg vært på diagnose, og fått svaret angående "nykkingen": Coilen til sylinder nr. 2 er defekt. Forsto det slik at coilene var en svakhet på disse motorene. Så nå er ny coil bestilt. Hvis det kommer flere slike feil, så bestiller jeg alle nye. Tusen takk for all hjelp! Har også en annen feil som er nokså irriterende, men som de ikke fant noe feilmeldinger på ved diagnosen: Alarmen på bilen kan gå når bilen er låst, selv om ingen er i nærheten av den. Dette kan skje enten kort tid etter at bilen blir låst, det kan gå en - to timer før den går, og tidvis kan det hende at den ikke går av i det hele tatt. Det er snakk om en original, fabrikkmontert BMW alarm. Det som jeg vet ble gjort av forrige eier, var at han byttet alle sentrallåsdriverne. Diagnosen fant likevel ingen feilmeldinger på minnet til sentrallåsen (herunder alarmen, regner jeg med). Er det noen som har erfaringer med et slikt problem, eller som kan tenke seg mulige løsninger? Går det i verste fall an å koble ut/programmere bort alarmen (tenker i forhold til EWS/startssperre)?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå