Ballder Skrevet April 18, 2009 Skrevet April 18, 2009 Noen har det i hodet, andre har det i knytteneven... Folk e forskjellige... LEV MED DET! +1
Galro Skrevet April 18, 2009 Skrevet April 18, 2009 Noen har det i hodet, andre har det i knytteneven... Folk e forskjellige... LEV MED DET! Nei, vi kan ikke akseptere det akkurat som vi ikke kan akseptere tyveri; Begge ting går ut over andre individer. Om de ønsket å utføre det de har i knyttneven på seg selv, ser jeg ikke noe problem i det. Ønsker du å leve med det, må du også leve med at det fører med seg svært strenge straffer. For øvrig så er det vanskelig å la diskusjonen ligge når folk stadig trekker frem nye "poenger".
Deep Dish Skrevet April 18, 2009 Skrevet April 18, 2009 Noen har det i hodet, andre har det i knytteneven... Folk e forskjellige... LEV MED DET! Nei, vi kan ikke akseptere det akkurat som vi ikke kan akseptere tyveri; Begge ting går ut over andre individer. Om de ønsket å utføre det de har i knyttneven på seg selv, ser jeg ikke noe problem i det. Ønsker du å leve med det, må du også leve med at det fører med seg svært strenge straffer. For øvrig så er det vanskelig å la diskusjonen ligge når folk stadig trekker frem nye "poenger". Må si meg enig her med Galro.. Tenk på hvordan verden hadde vært uten lover og regler, hvor det var opp til enhver å dømme og straffe andre etter hva du mener er rett.!
Simpel Skrevet April 18, 2009 Skrevet April 18, 2009 Noen som husker en sak nede på Sørlandet for endel år siden der en biltjuv knabba en bil (som biltjuver gjerne gjør)? Det han ikke visste var at eieren av bilen var en sprut gal og dessverre bevæpnet redneck som skjøt og drepte tjuven med rifla. Herregud. Umiddelbart iverksatt dødsstraff for biltyveri er litt drøyt. Men jeg tenker litt stille for meg selv (kun i enerom og etter mørkets frambrudd) at det er litt bra at det går sånn av og til. Et fint skrekkens eksempel for potensielle biltjuver som kanskje lærer seg at de ikke alltid slipper unna med noe betingede greier hvis de blir tatt. Altså det kan gå skikkelig til helvete og. Monica, har du funnet ut noe mer om speilene dine? Kommer de til rette tro?
MonicaM3 Skrevet April 18, 2009 Forfatter Skrevet April 18, 2009 Speilene er på og reg.nr til dem som tok det er borte uheldigvis.
normzzz Skrevet April 19, 2009 Skrevet April 19, 2009 Jeg er rett og slett imponert over meg selv! jeg har lest hele diskusjonen mellom Galro og OLEZZ. Først og fremst: Hvis du skal gå til angrep på en tyv så bør du være SVÆRT sikker på at du har det som skal til for å "ta" han. Folk som stjeler er ikke trygge mennesker. Det kan fort skje at du blir knivstukket om du angriper en som bryter seg inn i huset ditt f.eks. Galro, du må bare gi OLEZZ rett i at det GARANTERT er flere av de som ikke går til politiet, enn de som gjør når det gjelder at personen som er skadet/voldtatt/drept/halshugget er personen som oprinnelig har gjort et lovbrudd... SÅnn er det bare. De FLESTE går ikke til politiet om det var de som oprinnelig gjorde noe kriminelt. peace n luv
Bimmerlars Skrevet April 19, 2009 Skrevet April 19, 2009 Fredrik, du trenger ikke oppføre deg som en arrogant drittsekk og sette folk i bås på den måten. Du vet ingenting om hvor lang eller kort tenkt jeg er. Hvis du greide å lese at jeg støtter selvtekt av det jeg skrev må du være lite glup selv. Denne diskusjonen handla bla. om hva som virker, og jeg skrev at jeg tror at juling/fysisk vold i mange tilfeller virker, men det betyr ikke at det er det rette å gjøre. Vi lever ikke i den ville vesten.
Kentan-racing.com Skrevet April 19, 2009 Skrevet April 19, 2009 skål til folket og et innlegg fra meg.. Tror vi kan si det slik.. selvtekt som det så fint kalles her funker ofte.. Men rett er det ikke.. Så da oppsumerer vi slik at folk er forskjellige og galro og hans tilhengere kan ikke gjøre noe med det.. Peace out for denne natten!
Simpel Skrevet April 19, 2009 Skrevet April 19, 2009 Har nå tatt meg bryet med å lese gjennom hele tråden. Konklusjonen min er at Galro diskuterer prinsippielt og OLEZZ er mer praktisk anlagt. Bra tråd, godt jobba begge to Men funker egentlig straff? I Norge har vi sånne kosefengsel med video og internett, i USA er det glattcelle på livstid med rompepuling annenhverdag på programmet. Har de mindre kriminalitet i USA enn i Norge, nei, det har de ikke det. Tenk. Hvis noen vil ha dokumentasjon på den påstanden er jeg rimelig sikker på at det kan skaffes, jeg gidder ikke akkurat nå. Men: Når Kjell T. Ring driver på med sine aktiviteter, tenker han på hva som kan skje av straff? Tror ikke det. De lever i nuet de som alle andre. Noen som tror at David Toska tenkte "nei, dette kan jeg få lang fengselsstraff for" nå han planla NOKAS ranet? Ellers er jeg enig med Galro. Nei, forresten uenig. Neste gang noen bryter vikeplikten skal jeg følge etter de, rive de ut døra og grisebanke de med balltre og armeringsjern. For brudd på vikeplikten synes jeg er skikkelig skikkelig fælt nemlig.
Thomaz Skrevet April 19, 2009 Skrevet April 19, 2009 Mobbing gir respekt... Mener ikke at du prøver og oppnå respekt, men du prøver klart og heve deg over andre med moralistiske innslag i hytt og pine. Også kom dette... Problemet med denne diskusjonen er at OLEZZ fører diskusjonen mot en bedre vitende. Jeg kan heller ikke se at OLEZZ tilfører debatten noe konstruktivt og det er derfor forståelig at Galro tilslutt blir rimelig oppgitt. Saken er at overlagt selvtekt er forbudt og det bør vi av hensyn til oss selv respektere. Det er alt for mange som er alt for store i kjeften på nettet... og det er lett nok... helt til den dagen man blir satt til veggs av en mer kunnskapsrik person. Derfor er det ikke så dumt å være litt mer udmyk... samt huske på at tullballet man skriver som 19-20 åring også er her om 10 år. Veldig enig med deg her Fredrik.. Være tøff på nett kommer man ingen vei med.. (nevner ingen enkelt personer) Tenker bare generelt
Fredrik Skrevet April 19, 2009 Skrevet April 19, 2009 Fredrik, du trenger ikke oppføre deg som en arrogant drittsekk og sette folk i bås på den måten. Du vet ingenting om hvor lang eller kort tenkt jeg er. Hvis du greide å lese at jeg støtter selvtekt av det jeg skrev må du være lite glup selv. Denne diskusjonen handla bla. om hva som virker, og jeg skrev at jeg tror at juling/fysisk vold i mange tilfeller virker, men det betyr ikke at det er det rette å gjøre. Vi lever ikke i den ville vesten. Jeg vet akkurat hvor korttenkt du evt. er her inne... husk at vi ikke vet mer om deg enn det inntrykket du gir oss gjennom dine innlegg. Forøvrig er det like korttenkt å oppfatte moderatoren som en arrogant drittsekk kun fordi han modererer diskusjonen. Jeg viste mest sympati med Galro´s synspunkter og forklarte hvorfor jeg gjorde det... sette deg eller andre i bås gjorde jeg ikke... jeg skrev kun hvor korttenkt jeg mener synspunktene i innleggene er. Hvordan kan du være så sikker på at bank og fysisk vold virker... skaper ikke slikt bare nye problemer ?... Jeg er faktisk mest overrasket over at noen virkelig tror at fysisk vold løser problemer... jeg kan faktisk ikke huske et godt eksempel på at dette er korrekt. Enten så er voldsutøveren mentalt avstumpet pga. varige mangelfulle sjelsevner og/eller f.eks rusmidler... og trenger således selv hjelp eller så ble volden begått i affekt og man har ødelagt for seg selv i like stor grad som man ødela for offeret. Forøvrig beveger denne diskusjonen seg nå litt på siden av trådens tema, men jeg mener at trådens tema nesten legger opp til at diskusjonen tok den vendingen den gjorde. Hvis vi legger tilside personangrepene er diskusjonen interessant og relevant nok.
Bimmerlars Skrevet April 19, 2009 Skrevet April 19, 2009 Fredrik, du trenger ikke oppføre deg som en arrogant drittsekk og sette folk i bås på den måten. Du vet ingenting om hvor lang eller kort tenkt jeg er. Hvis du greide å lese at jeg støtter selvtekt av det jeg skrev må du være lite glup selv. Denne diskusjonen handla bla. om hva som virker, og jeg skrev at jeg tror at juling/fysisk vold i mange tilfeller virker, men det betyr ikke at det er det rette å gjøre. Vi lever ikke i den ville vesten. Jeg vet akkurat hvor korttenkt du evt. er her inne... husk at vi ikke vet mer om deg enn det inntrykket du gir oss gjennom dine innlegg. Forøvrig er det like korttenkt å oppfatte moderatoren som en arrogant drittsekk kun fordi han modererer diskusjonen. Jeg viste mest sympati med Galro´s synspunkter og forklarte hvorfor jeg gjorde det... sette deg eller andre i bås gjorde jeg ikke... jeg skrev kun hvor korttenkt jeg mener synspunktene i innleggene er. Hvordan kan du være så sikker på at bank og fysisk vold virker... skaper ikke slikt bare nye problemer ?... Jeg er faktisk mest overrasket over at noen virkelig tror at fysisk vold løser problemer... jeg kan faktisk ikke huske et godt eksempel på at dette er korrekt. Enten så er voldsutøveren mentalt avstumpet pga. varige mangelfulle sjelsevner og/eller f.eks rusmidler... og trenger således selv hjelp eller så ble volden begått i affekt og man har ødelagt for seg selv i like stor grad som man ødela for offeret. Forøvrig beveger denne diskusjonen seg nå litt på siden av trådens tema, men jeg mener at trådens tema nesten legger opp til at diskusjonen tok den vendingen den gjorde. Hvis vi legger tilside personangrepene er diskusjonen interessant og relevant nok. Du vrir og vrenger på det som blir sagt. Har aldri støtta selvtekt og finner meg derfor ikke i at du sier jeg gjør det og kaller meg korttenkt. Du kan jo gå litt i deg sjæl: Hva er du mest redd for. Glattcelle over natta eller bank av en sadistisk mann med balltre? Tror nok jeg vet svaret.
Fredrik Skrevet April 20, 2009 Skrevet April 20, 2009 Du vrir og vrenger på det som blir sagt. Har aldri støtta selvtekt og finner meg derfor ikke i at du sier jeg gjør det og kaller meg korttenkt. Du kan jo gå litt i deg sjæl: Hva er du mest redd for. Glattcelle over natta eller bank av en sadistisk mann med balltre? Tror nok jeg vet svaret. Nei... jeg vrir og vrenger ikke på det som blir skrevet. Poenget her er at selvom du ikke direkte støtter fysiske reprisalier og vold mener du og enkelte andre at det er nødvendig fordi virkeligheten er som den er. Dette blir litt som å oppdage at man er fattig og vet at det er galt å stjele, men stjeler fordi man er fattig... og etterpå forteller politiet at man respekterer loven. Jeg mener også at ditt eksempel med balltreet er tendensiøst... hvor mange alminnelige borgere i dette landet kommer ut for gale menn med et balltre ?... De fleste opplever ikke slikt og det gjør en stor forskjell vedr. om man handler i nødverge eller i affekt. Du har rett til å forsvare deg i nødverge, men ikke rett til å utøve vold med overlegg eller i affekt.
Bimmerlars Skrevet April 20, 2009 Skrevet April 20, 2009 Neida, det ville ikke vært nødvendig om vi hadde hatt et rettferdig rettsvesen og politikerene hadde åpnet lommeboka litt slik at f. eks politiet hadde hatt penger til å betale folk slik at det fantes ressurser til å etterforske det som faktisk plager den enkelte borger. Med et slikt skattesystem som vi har her i Norge bør man kunne kreve at politiet har ressurser til å komme når du står med innbrudstyven og ringer 112. Da ville man følt at man får litt valuta for pengene. Når det dessverre er slik at staten ikke tar seg av de kriminelle på en rettferdig måte er det nok mange som velger å ta saken i egne hender og det ender vel ofte med vold. Selv er jeg ikke personen som knuser knea til folk for å ha stjålet noen bildeler, men det finnes nok mange av de der ute.
Fredrik Skrevet April 21, 2009 Skrevet April 21, 2009 Neida, det ville ikke vært nødvendig om vi hadde hatt et rettferdig rettsvesen og politikerene hadde åpnet lommeboka litt slik at f. eks politiet hadde hatt penger til å betale folk slik at det fantes ressurser til å etterforske det som faktisk plager den enkelte borger.Med et slikt skattesystem som vi har her i Norge bør man kunne kreve at politiet har ressurser til å komme når du står med innbrudstyven og ringer 112. Da ville man følt at man får litt valuta for pengene. Når det dessverre er slik at staten ikke tar seg av de kriminelle på en rettferdig måte er det nok mange som velger å ta saken i egne hender og det ender vel ofte med vold. Selv er jeg ikke personen som knuser knea til folk for å ha stjålet noen bildeler, men det finnes nok mange av de der ute. Det er i det minste godt å høre at du ikke er en person som tyr til vold i utide og jeg er ikke uenig i at det dessverre er alt for mange som gjør dette. Jeg er heller ikke uenig i at det er utrolig frustrerende at politiet ikke har ressurser nok til å følge opp alle saker, men det er først og fremst et politisk problem (som du også påpeker). Vil man ha endret dette bør man stemme på et parti som prioriterer lov og orden. Det jeg imidlertid ikke er enig i er at man tar saken i egne hender når politiet svikter. Jeg forstår at dette er fristende, men det er galt både i forhold til loven og ikke minst etisk/moralsk... noe jeg har vist til i bl.a dette innlegget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå