bmwlukas Skrevet April 17, 2009 Share Skrevet April 17, 2009 Jeg syns at SMG giren på min nyinnkjøpte m3 oppfører seg på en annen måte enn den forrige jeg hadde. Det virker som at den ikke er fullt så "hurtig" i giringa. Har fått et tips om at minne på SMG kassen venner seg til kjøringa di. Så hvis bilen har blitt veldig rolig kjørt tidligere, skjønner den ikke hva som foregår hvis du begynner å dra den skikkelig ut på gir osv. Noen som veit noe om dette ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Whistler Skrevet April 17, 2009 Share Skrevet April 17, 2009 Kan nok ha en viss innvirkning det. Er ikke værre enn å koble til med f.eks carsoft og slette det adaptive minne til girkassa. Da får du rimelig raskt svar på om den reagerer kjappere. MEN, jeg er redd det kan være noe annet. Gir du bånn gass skal kassa gire kjapt uansett. Etter mine erfaringer fungerer minne mer ved normal kjøring.. At den lærer seg å holde lenger på gira eller gira kjappere ned ved lett gasspådrag. Uansett verdt ett forsøkt å ta en diagnose og slette minne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stianosthus Skrevet April 17, 2009 Share Skrevet April 17, 2009 Litt usikker på SMG men de fleste vanlige kassene til bmw fra E46/E39 og utover har dette adaptive programmet som lærer seg kjøremønsteret til sjåføren. Dette er bare noe drit, jeg kjører 90% helt rolig men når jeg vil kjøre litt inspirert så gidder ikke kassen å være med på notene liksom. Litt info du kan prøve: http://forum.e46fanatics.com/showthread ... tive+reset Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hillmar Skrevet April 17, 2009 Share Skrevet April 17, 2009 Nå vet ikke jeg noe om SMG kassa spesielt, men men mer bmwkasser generelt. Og angående denne adaptive funksjonen så er det mye forskjellige forklaringer på hvordan den funker ute og går. Det jeg har kommet fram til er at kassa nullstiller seg vær gang du stopper bilen. Det har altså ikke no å si hvordan forgje eier kjørte. Det er også sånn at hvis du trykker gassen fort i bånn vil kassa hoppe til sitt sportsligeste program og selvom du slipper gassen igjen og kjører rolig videre vil den henge igjen i dette programmen ca 10sek. for å "se" om du skal gi på mer. Og når vi først er inne på det. Den mest vanlige metoden for å "nullstille kasse" der du gir gass i 30 sek før du starter bilen for at kasse skal bli kvikkere er ingen nullstilling. Det du gjør er å lure kassa til å tro at du kjører sportslig, så den legger inn sportsprogrammet allerede før du har starta... Men dette er somsagt generelt for BMWkasser, så om det gjelder SMG'en vet jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erebus Skrevet April 18, 2009 Share Skrevet April 18, 2009 SMG kassene er søppel uansett og den klareste indikasjonen på at E46 M3 drar på åra sammenlignet med feks VAG DSG kassene i ulike modeller og betegnelser. For guds skyld kjøp med manuell hvis du på død og liv skal ha E46 M3. Bare min mening. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonr- Skrevet April 18, 2009 Share Skrevet April 18, 2009 Jeg syns at SMG giren på min nyinnkjøpte m3 oppfører seg på en annen måte enn den forrige jeg hadde.Det virker som at den ikke er fullt så "hurtig" i giringa. Har fått et tips om at minne på SMG kassen venner seg til kjøringa di. Så hvis bilen har blitt veldig rolig kjørt tidligere, skjønner den ikke hva som foregår hvis du begynner å dra den skikkelig ut på gir osv. Noen som veit noe om dette ? Det har ikke jeg merket noe til. "feilen" din høres ut som om du ikke har satt kassen i "max sport", men hvordan dette gjøres går jeg utifra at du er kjent med? Når jeg har min på laveste sport (steg 1), så girer den sakte uansett. Så fort jeg tar av antiskrens og setter den i steg 5 eller 6 (husker ikke hva som er maks), så girer den kjapt som f. dette er du nok helt sikkert klar over, men må bare nevne det ettersom dette kunne ha vært "problemet" din.. Tror det beste blir en feilsøking hos noen med peil. lykke til. håper ikke det er noe alvorlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonr- Skrevet April 18, 2009 Share Skrevet April 18, 2009 SMG kassene er søppel uansett og den klareste indikasjonen på at E46 M3 drar på åra sammenlignet med feks VAG DSG kassene i ulike modeller og betegnelser.For guds skyld kjøp med manuell hvis du på død og liv skal ha E46 M3. Bare min mening. ja, søppel kasse!.. de kassene er bare oppskrytt. kostet over 100tusen som tilleggsutstyr og csl utgaven kommer kun med smg. bare driten! erebus: jeg går da utifra at du har prøvd en e46 m3 med smg? ------------------------_____________________________________ EDIT: morten: misforstår jeg deg nå?? jeg reagerte på innlegget fra EREBUS, der han på en nonchelant måte mener kun driten om SMG kassa. mitt svar til han forøvrig, var sarkasme og ironi i retur. er det bare meg, eller kommer ikke det fram i mitt innlegg? jeg har prøvd begge deler og mener smg gir mest kjøreglede. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morteym Skrevet Mai 5, 2009 Share Skrevet Mai 5, 2009 Trodde egentlig CSL kanskje hadde litt mer aggressiv programvare på kassa. Jeg er ikke sikker på det for det er bare noe jeg har hørt. Kan jo være innbildning pga lyd og litt mer hk. Edit: *fjernet* Jeg tror ikke programvaren nullstiller seg hver gang en stopper bilen. En måte å nullstille kassa på er å kjøre rett fram i ca 70 (usikker på om farta har noe å si), og holde begge hendlene på rattet inne i noen sekunder. Husker ikke hvor lenge, 10 kanskje. Har lest om et par som har gjort det, og løst div "småproblem" på den måten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonr- Skrevet Mai 5, 2009 Share Skrevet Mai 5, 2009 svarte deg i redigert post ovenfor =) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morteym Skrevet Mai 5, 2009 Share Skrevet Mai 5, 2009 Ja, da fikk det en litt annen betydning.. jeg skiller uansett mellom sak og person, så ingen skade skjedd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
j_b Skrevet Mai 5, 2009 Share Skrevet Mai 5, 2009 jeg ville ha valgt å sette inn den nyeste softwaren. har gjort det og funker merkbart bedre på både sport og automat. automat funksjen er jo helt akkurat som en hel automat bil nå den. jeg er fornøyd og dama også mer fornøyd når hun kjører den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morteym Skrevet Mai 5, 2009 Share Skrevet Mai 5, 2009 Såpass ja? Er det noe du får gjort på service? Vet du hvilket årstall den nyeste programvaren er far? Eneste jeg vet er at min har oppgradert software som gjør at clutchen ikke slites for tidlig ut, noe som var en bug tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
j_b Skrevet Mai 5, 2009 Share Skrevet Mai 5, 2009 gjorde det da bilen måtte sletta de feil kodene som kom etter lakkeringa. men skal nok få gjort det hos alle bmw verksteder eller bmw hobby gutta. husker ikke den programmen er fra, men det tok en del minutter for å oppgaradere det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå