Gå til innhold

E23 745i


Trond.S
 Share

Anbefalte innlegg

For litt over et år siden nå kjøpte jeg en god gammel e23 745 som bursdaggave til meg selv. Jeg hadde jo vært så snill mot selv i lang tid så jeg synes liksom jeg fortjente det :)

Bilen trengt litt stell og det var jeg klar over, men tanken var å fikse den litt enkelt og sette den på veien i fjor sommer. Sånn skulle det jo ikke gå så klart, tidsfrister er jo til for å brytes :) Brukte mer tid enn enn jeg hadde regnet med på banebilen i fjor så da har de ikke blitt til at jeg kom i gang med denne før nå i påsken.

Sånn så den ut når jeg henta den etter å ha stått innesnødd noen måneder.

a1f9q7i52ay353ouii0z.jpg

En litt artig ting ved bilen er Recaro setene som jeg har skjønt ikke var så vanlig tilbehør i gamle 7'ere.

a39aquaxpwbsp1i7ep1k.jpg

b00jyuumc6t3baafolqm.jpg

Måtte vaske den og prøve litt felger når jeg hadde ferie i høst.

twe2tezq9rswo1kgtkr2.jpg

3zykm7gs1dntqkuef0yn.jpg

Måtte prøve M5 felgene jeg kjøpte i vinter når den skulle inn i garasjen nå :)

a3rqgp4lha0d34i28den.jpg

eouz01p1m6h994c8151j.jpg

På plass og klar til å ta av dører, skjerm og seter. Når jeg begynte med setene kjente jeg at gulvteppe var vått. Tok ut tepper og isolasjon for å tørke og rense det også.

cp9g3fcaozoa0lr25m7i.jpg

Ville ha den opp på tønner for at den skulle stå på hjula og ikke henge i bukken når jeg skjærte av kanalen. Det ble egentlig god arbeidshøyde. Marius tok seg en tur innom med speilrefleksen sin og tok noen kunstneriske bilder :) Takkar for dem! Han tok et genialt bilde av garasjen og 518 til morra mi ved siden. Marius er forresten forrige eier av 518.

dzn9la0g16i1tou2hfau.jpg

Her begynner det egentlige arbeidet jeg skulle gjøre.

90vhrs3hktx52wkzi1uu.jpg

52dc0y2m7xe5n8ndxwyw.jpg

Kjøpte et punktsveisborr. Har ikke prøvd det før jeg men det var fine greier synes jeg. Gikk mye lettere enn med vanlig borr som jeg har kødda med før.

ii26s04w9dt5j56jhj0e.jpg

ic40yww9wwdsl2f79opj.jpg

m1q9nveuqiv8p0ayr70x.jpg

Var litt skader helt forrerst på innerkanalen og på innerskjermen, men egentlig mindre enn forventa på en så gammel bil. Greit med overrraskelser den veien når man holder på med rust for det pleier jo å være helt motsatt. Så da ble det litt kapping og lapping for å bli kvitt rust-faenskapen og få noe frisk plate å feste den nye kanalen i.

sdc6k0jkdup2jp8v6b2g.jpg

Mer fra Marius som viser hvordan det ble i innerkanlen etter litt sandblåsing og en dusj med sinksprayen. Også et nydelig bilde av M-system 1 eller hva de kalte disse viftefelgene. Jeg må bare innrømme at jeg digger dem selv om de er litt sære :)

clzw9vuhdrhc1pm5fopm.jpg

Nå er kanalen stortsett klar til å henges på plass igjen. Var ekstra fornøyd med at jeg klarte å få den løs under B-stolpen også sånn at jeg slipper å skjære i den nye kanalen og skjøte den sammen med noe av den gamle i døråpningene.

0aeiqonhtl80wsamwqau.jpg

7pahe85k1t58snlyaia0.jpg

1cp2q6esrqvt1m6wi8p9.jpg

73957josmuwh7t9jai6e.jpg

Det er så langt jeg har kommet til nå. Har borra hull og hatt sinkspray på kanalen også så jeg satser på å få sveisa den i morra. Kunne nok har rekt å begynt på sveisinga i kveld, men hadde litt vodt i hue og man gruer seg jo bestandig til å sette det første punktet så det ble heller litt surring :) Etter den er ferdig sveisa fast havner bilen ut av garasjen ei ukes tid siden banebilen trenger litt kjærleik før den er klar til banekjøringa igjen.

Hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

:D Dette så veldig kjent ut. Holder på med akkurat samme jobben på bilen min for tiden. Du fant ut at man kunne fjerne alt rundt b-stolpen du også ja. Egentlig grei jobb å skifte kanal siden det kun er punkting (om man har orginaldel), bortsett fra den slagloddinga i bakkant da. Er spent på å se hva du gjør der siden du har kappa vekk langt oppover :P Planlegger du bytting av hele bakjermen? eller bare sette in del 21 som vist på dette bildet her?

http://bmwfans.info/parts/catalog/E23/S ... tail_trim/

forresten synes jeg plutselig at det så litt spennendes ut med arktisblau igjen. Jeg som trodde jeg hadde bestemt meg for farge på min egen.... :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kim@etnorgeikrig.com: Begynner jo faktisk å bli noen e23 rundt på forumet her. Har jo vært temmelig dødt på den fronten før. Morro at det blir litt annet enn bare 3-serie synes jeg også :) Skjønner ikke helt hvilke knapper du tenker på. De i midtkonsollen eller?

Deler kan det blir behov for etterhvert ja :)

///MoePower: Regna med at det kom et innlegg fra deg her ja :) Sant nok, er en del rust men kunne fort vært verre også.

Stonescream: Turbinfelger er gromt det. Har du det på e23 også eller E34?

Gleder meg til å prøve denne bilen ja, har vel egentlig bare rygga ca 250 meter til samme med den :)

LarsiPan: Takker. Tror setene kan bli greie med litt stell. Grunnen til at de er såpass skjeldene er vel prisen den gangen bilen var ny. Skulle nok ha visst interesse for seter før man tok seg råd til å kryssa av i utstyrslista :)

Dralle: Ja, var egentlig greit å få vekk hele kanalen etter å ha sett litt. Så bildene av kanalen du hadde kjøpt i tråden din så da handla jeg orginal kanal jeg også. Den slagloddinga er noe drit å ta opp. Jeg skal bytta bakskjermen også siden den er så dårlig, så da bare kappa jeg litt opp på den. Hjulbua ligger jo utenpå kanalen også. Nå den først var skjært opp så jeg kunne bryte litt på den delen som er lodda fast knakk den med en gang.

Du har litt problemer med å bestemme deg for farge du skjønner jeg :)

Var forresten ikke du som kjøpte den svenske 745'n uten motor i Trondheim?

Jeg klarte forresten å sveise på kanalen i går da, så den er klar :) Ble ikke noe bilder av det men er jo ikke veldig ulikt de bildene som allerede ligger her. Flytta den også over i den andre garasjen hvor den skal få stå i fred til jeg er ferdig med de tingene som skal gjøres på E30'n.

Hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var jeg som kjøpte den svenske... Så nå har jeg tre higeline biler stående 8)

Tenkte på de to bakerste i midtkonsolen.

Var deg som handla den ja! Svin :wink:

Knappene i midtkonsollen er til rutene alle sammen. Den nederste er til å låse sånn at de bak ikke kan kjøre ned rutene med knappene i dørene. Er vel en salgs barnesikring. Så har du de til foran og de bakerste er til å kjøre bakrutene opp og ned for sjåføren.

Hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare en ting å si om detta Trondemann, og det er at detta blir ikke bra! :wink:

Detta blir en solid glidare.. og må si jeg gleder meg til å hvile en hvit slapp høyrearm i den vinduskarmen til sommern :)

Hehe.. enkelte er vel ærlige sånn ja. Men de får jo vanligvis rett for det blir jo skjelden bra. Hadde ikke han ene som dømte bilen din nord og ned klart å skifte termostat på en bil til og med. Noen er jævlig dyktige :lol:

Nå må du ikke glede deg for tidlig el vinduer fra tidlig 80-tall er ikke bestandig like ivrige :)

Pussig, på mine er de til rutene foran på siden av askebegret og så står de tre brytere bak handbreket som er til rutene bak.. En laseknapp.

De ligger igjen en frontfanger og en mellomaksling på sjørdal som jeg ikke fikk plass til, vist de er noen som trenger de..

Er nok noen forskjeller ute å går da.

Hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M M MM..! Der var bamsebilen i gjengen på plass her inne ja. Trur detta blir storveis. 4 dovne karer i denna så blir det tur :wink:

Liker forresten bilen best med BBS RC hjula. Da ser den klassisk og fin ut. M5 hjula er ok de også, men ikke på en klassisk lang direktørbil som detta. For sportslig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var 7ern på operasjonsbordet ja. :) Du henger godt i og får ting gjort, i motsetning til meg. Er planen å få den cruiseready foran 2009? Denne har vel kanskje litt trekklast også, så den funker som superior trekkvogn?

Hva slags rustbeskyttelse og primer skal du bruke?

Likte spesielt det først bilde med BBS felgene, de passet perfekt!

Vil tro det tok sin tid å få bilen så høyt over bakken? Eller har du ei skjult Flåklypa-justerbar-superretometertalje hengende i taket? En kompis av meg gjorde tilsvarende utpå grusen i vårløsinga en gang, og da jeg svinger inn på tunet får jeg se en bil som er i ferd med å falle rett fram (ned), har aldri ledd så mye i mitt voksne liv av reaksjonen hans. Men som sagt, det var på grusen og uten håndbrekk og ikke i gir. Men så var det en skropel da.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M M MM..! Der var bamsebilen i gjengen på plass her inne ja. Trur detta blir storveis. 4 dovne karer i denna så blir det tur :wink:

Liker forresten bilen best med BBS RC hjula. Da ser den klassisk og fin ut. M5 hjula er ok de også, men ikke på en klassisk lang direktørbil som detta. For sportslig!

Hehe.. ja det var jo på tide å komme i gang med denne nå da. Tror det kan bli artig med turer i denne ja.

Krysseiker og gammel BMW blir jo skjelden feil det, men de RC hjula er litt smale bak på den. Hadde vært kjekt med 9" bakfelger. Pitlane er jo 8,5" og har litt kjekkere innpress og en del breiere felgkant :)

Der var 7ern på operasjonsbordet ja. Du henger godt i og får ting gjort, i motsetning til meg. Er planen å få den cruiseready foran 2009? Denne har vel kanskje litt trekklast også, så den funker som superior trekkvogn?

Hva slags rustbeskyttelse og primer skal du bruke?

Likte spesielt det først bilde med BBS felgene, de passet perfekt!

Vil tro det tok sin tid å få bilen så høyt over bakken? Eller har du ei skjult Flåklypa-justerbar-superretometertalje hengende i taket? En kompis av meg gjorde tilsvarende utpå grusen i vårløsinga en gang, og da jeg svinger inn på tunet får jeg se en bil som er i ferd med å falle rett fram (ned), har aldri ledd så mye i mitt voksne liv av reaksjonen hans. Men som sagt, det var på grusen og uten håndbrekk og ikke i gir. Men så var det en skropel da..

Ja håper jeg får den på veien i sommer hvertfall. Er jo som vanlig sjåførsiden som er værst så det blir ikke så mye å gjøre på andre siden. Er stortsett bare bakskjermen som er dårlig der. Hadde vært stas å bruke den som trekkvogn, tror den kan dra 1800kg i norge, men mener jeg har sett at de er godkjente for 2000kg i tyskland.

Jasså går det treg med bilen din om dagen?

Bruker sinkgrunning eller hva det heter der jeg sveiser, også kommer jeg til å bruke hulromsbeskyttelse inni kanalen etterpå. Kommer godt til i alle kroker og kriker når som den er såpass demontert. Det får jo ikke rusta så lenge det fettet eller voksen ligger utenpå.

Hehe.. skjønner at han ble litt lang i maska da bilen var på tur ned ja :) Brukte bukken til å løfte den oppå der jeg, det var ikke så skummelt som det du beskriver.

Hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...