Gå til innhold

Kjøp av brukt 1-serie

olemartin
 Share

Anbefalte innlegg

Hepp.

Jeg er på utkikk etter en brukt 1-serie, 116i eller 118d til maks 200.000 kr. Dette er den første bilen jeg kjøper noensinne, så jeg er ganske usikker på en del ting kan man si.. :-)

Forresten, jeg bor i Oslo og kommer sannsynligvis ikke til å bruke bilen særlig mye. Kanskje rundt 8000km i året.

F.eks: Hva er best av en 116i, 2004 modell, gått 46.000 i forhold til en 118d, 2006 modell, gått langkjørt 109.000km?

Er det stor forskjell mellom 2004, 2005 og 2006 modellene av 116i og 118d?

Er det noe spesielt jeg må tenke på når jeg kjøper en brukt 1-serie?

Er det stor forskjell på vedlikeholdsutgiftene på en 116i og en 118d?

Er dette et godt kjøp? bmw 118d

Setter stor pris på om noen har svar på et eller flere av spørsmålene mine. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra Wonderbaumen så den fin ut den 118d'en du linket til, men vil tro at med så lav kjørelengde så vil du komme økonomisk best ut av det ved å kjøpe en brukt bensin fremfor diesel, men dette vil og avhenge av hvor lenge du har planer om å beholde den siden diesel for tiden holder seg bedre i pris. Hvorfor ikke vurdere 118i som er mer tilsvarende 118d?

Har selv bare prøvd 118dA av 1-serie, og automatgir passet svært dårlig i den bilen etter min mening. Når det i tillegg var diesel i en liten sportslig bil ble det meste feil for meg, men dette er nok mer brukbart med manuell.

Vedlikeholdsmessig burde det vel ikke være de store forskjellene så lenge turboen ikke lager problemer i dieselen slik den har gjort i tidligere BMW-dieseler, men akkurat vedlikeholdskostnadene vet jeg veldig lite om.

Har du sjekket forskjeller på å forsikre de forskjellige alternativene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Ser ut som jeg må gå over 200.000 for å få tak i en 118i, men de har også betraktelig mindre kilometerstand enn mange 118d som ligger ute.

Blir nok manuelt på meg ja.

men vil tro at med så lav kjørelengde så vil du komme økonomisk best ut av det ved å kjøpe en brukt bensin fremfor diesel, men dette vil og avhenge av hvor lenge du har planer om å beholde den siden diesel for tiden holder seg bedre i pris.

Hvorfor mener du at jeg vil komme bedre ut av det med en bensin-bil? Blir nok til at jeg beholder bilen rundt 3 år tenker jeg.

116i og 118d har samme pris på forsikring, hvertfall hos mitt forsikringsselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt så er en dieselbil dyrere i innkjøp som ny og holder seg bedre i pris som brukt, mens de til gjengjeld bruker mindre drivstoff i forhold til en bensinbil, derfor må man normalt kjøre langt mer enn 8000 km i året for å spare inn igjen den høyere kjøpsprisen. Grunnen til at jeg spurte hvor lenge du har planer om å beholde den er at hvis du f. eks. kjøper en 118d for 30 000 mer enn en 116i og beholder den ett år så er kanskje differansen fortsatt 30 000, men den trolig vil bli mindre etter hvert som verdien på bilen faller med alderen.

Dette er den den generelle normen i bilmarkedet og ikke noe jeg vet spesielt om for 1-serie, og smak og behag ang. diesel i forhold til bensin er selvfølgelig ikke tatt med i betraktningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks: Hva er best av en 116i, 2004 modell, gått 46.000 i forhold til en 118d, 2006 modell, gått langkjørt 109.000km?

Jeg ville nok valgt en 118d fremfor 116i, men finn en bil som er gått litt mindre. Ha litt tolmodighet så dukker den opp.

finnkode 16804444 14593675 er kanskje ikke inner tiere, kun eksempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, skjønner. Tusen takk for oppklaringen.

Jeg tror jeg må komme meg ut og prøvekjøre en 116i og en 118d for å se hvor stor forskjell antall hestekrefter og moment har å si for opplevelsen..

Jeg går utifra du har valgt BMW pga. kjøreglede og ikke av økonomiske grunner?

Det beste er å teste selv, jeg vil bli veldig overrasket om du liker 116i bedre enn 118d, normalt står valget mellom 120i og 118d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok valgt en 118d fremfor 116i, men finn en bil som er gått litt mindre. Ha litt tolmodighet så dukker den opp.

finnkode 16804444 14593675 er kanskje ikke inner tiere, kun eksempler.

ja, nettopp. Det er det inntrykket jeg har også. Folk virker veldig fornøyde med 118d og veldig stille om 116i.

Takk for finn-linkene, kanskje jeg må beregne en lengre kjøretur? Søket mitt går kun på østlandet nå.

Jeg går utifra du har valgt BMW pga. kjøreglede og ikke av økonomiske grunner?

Kjøreglede, lavt forbruk/utslipp og design har vært mine viktigste kriterier. Samtidig så har man selvfølgelig et budsjett å forholde seg til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var inne på finn.no og så litt på 1-serie etter jeg skrev her sist og kan være enig i at 118d fremstår som det som gir mest for pengene opp til kr. 200 000,-

Kan umulig skade å utvide søket og så heller vurdere underveis om det dukker opp noe som er verdt en lengre tur for å evt. kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Mange gode konklusjoner og meninger her, men vil bare tilføye at jeg ville ha kjøpt diesel når det er så liten motor. Minste bensinmotorene til bmw (116i) har litt problem med registeret. Jobber selv på et BMW-verksted og har tatt en del registerjobber på 116i. Med "en del" mener jeg kanskje rundt 2-3 i året :(

118d med manuell er en knall bil etter mine meninger, sprek, drivstoffgjerrig og er enkel å chippe :) Lykke til med bilkjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dieselmotor som er gått 100k er så vidt innkjørt :wink:

Men det er klart, man har jo slitedeler osv.

Men jeg ville valgt 118d her uansett.

Du skal jo ikke kjøre så mye, så da vil det "jevne seg ut" til du skal selge igjen.

Men siden du er så skeptisk er det bare å vente på den rette bilen, selv ventet jeg i 3 måneder uten bil før jeg fant det rette, måtte helt til Tyskland for å finne den.

Ingen problem å finne 118d til under 200k som ikke er gått så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...