Gå til innhold

Ideer til lettvekts anlegg/basskasse i M3 E46?


Anbefalte innlegg

Vil ta vekk HK-bassgreia som henger i bagasjen,

og erstatte det med noe som faktisk fungerer.

Vil holde vekta på bilen så lav som overhodet mulig.

Nå blir det ny eksos og seter, og målet er å komme nærmest

mulig 50 kg vektreduksjon, så vil derfor ikke ha for mange kg anlegg.

Noen forslag til løsning/utforming som ikke veier mye?

Hva med å støpe noe i glassfiber eller karbonfiber?

Er ute etter presis og snerten bass. Kvalitet framfor kvantitet,

men gjerne litt "overdimensjonert" bass. Spiller ikke høy lyd så,

vil ha litt trøkk på lavt til "normalt" volum.

Jeg er ikke opptatt av fancy bling-bling faktor, nøytral/oem-look er bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kommer annpå elementet når det gjelder størrelse og forsåvidt vekt.

Jeg har tenkt å bygge slik at elementet peker innover i bilen igjennom skiluka. Det som er viktig hvis du bygger det slikt er at det er tett imellom skihullet og basskassen. All trykket må gå ut skihullet. ... (enklere å tegne)

Jeg blir å gå for 1stk 10" som ikkje krever verdenstørste kasse. 2 elementer så begynner det å bli tungt ved tanke på vekt på kassen.

Kan vise et bilde av fjorårets anlegg som ble kastet isammen iløpe av 1 helg.

06042008068.jpg

Når jeg bygger anlegg denne gangen blir det gjort skikkelig og alt blir bygd nytt inkl. sidevegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - Jeg har ikke skipose, men det lar seg vel gjøre å lage et hull ut armlenet uansett.

Er vekt på element en faktor som står i forhold til pris? Altså billig og bra = tungt og stort foreksempel.

Funksjonalitet og vekt går også foran estetikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De modsene er ikke primært for vektreduksjon da, men ser på de som en stor fordel.

Jeg tenkte å slippe unna med for mye vekt ved å bytte ut det eksisterende anlegget med nye komponenter. Det er jo allerede forsterker og bass i H/K.

Si nytt frontsett, og en liten kasse i karbonfiber bak, og nye forsterkere, er det umulig å komme unna med ca 10kg vektøkning totalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den veier jo 9.5 kg! Herlighet...er det gjennomsnittelig vekt på et slikt element eller er det tungt (og bra)?

9,5kg er ikkje ille...blir fort tungt...så trenger du kasse, kabler og muligens forsterker. Da er vi oppe kanskje 30-40kg bare for 1 element.

http://www.engenaudio.com/Produkter/Ear ... WS-8_3.bmp

Denne veier rundt 4,5kg tror jeg, vet ikkje hvor mye trykk denne gir, men blir uansett kanskje 15kg minimum ekstra vekt når kassen og alt er bygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over 20kg anlegg er uaktuelt. Men en kasse støpt i karbonfiber trenger ikke veie mer enn ca 4 kg tror jeg.

Får sjekke opp hva HK-anlegget veier. Men uansett kommer jeg vel noen hakk med å bytte frontsett og forsterker. Hvis jeg kan få en kasse inkl. forsterker til under 15 kg så kan det kanskje gå an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mitt bagasjerom - Har tatt ut skiposen, og bruker volumet til bagasjerommet som "kasse",

jckevznwastis6p74u6h.jpg

Veier 11,2 kg... men den har innebygget forsterker, to 16cm elementer, spiller bra, tåler bagasje oppå og gir god lyd! Den har alt, til 11 kg...

Må legge til at jeg har en Blaupunkt forsterker skjult under filtplata, fremmerst i bagasjerommet... veier nada...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at den beste løsningen vil være å la elementet peke gjennom åpning ut armlenet bak, altså der som skiposen går for de som har det... Det er det jeg ser for meg foreløpig i allefall, også få støpt en kasse i cf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dummeste vekten du legger i er jo den som ligger høyt. Så det beste hadde jo vært å fått alt ned i hjulbrønnen. Men om du har en lukket bil kan det bli leit å få lyden inn i coupèn. Har funnet noen lette produkter her.

10" jlaudio sub 3.40kg http://mobile.jlaudio.com/products_subs ... ries_id=32

Focal solid 4kanals 3.6kg http://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=16028

Focal 130VRS slim 2.40kg http://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=10921

Kabel pakke maks 2kg CB kasse maks 5kg

Så tar du jo også ut orginal høytalere i bilen det er vel kanskje 4kg det også. Så da har du ett helt kurrant anlegg som vil legge på bilen din 12.5kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...