Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal skifte olje på min E46 325CI med M54B25 motor,og uten å tenke noe serlig over det bestilte jeg Castrol sin 15-40 olje på G.S sine nettsider,

for jeg husker slagordet "BMW recomends Castrol",så bestilte den første og beste jeg fant, men så kom jeg til å tenke på om det er forsjell på oljen for Diesel og bensin?

noen som har noe tanker om dette? kan jeg trygt bruke Castrol sin 15-40 olje på min bensinbil?

Skrevet

Nå har ikke jeg peiling på den oljen du kjøpte. Men et søk på din motor på castrol sin hjemmeside ble 3 alternativer anbefalt.

EDGE Sport 0W-40

EDGE 5W-30

EDGE 0W-30

Skrevet

Jeg kjører samme oljen tror jeg.

Gs sin Castrol Proffessional 15w-40 Mineral

God olje, men jeg valgte den for den er litt tykkere enn helsyntetisk olje. Har en m50b20 som nærmerer seg 300k. Bruker ikke noe olje da.

Blir litt kortere intervaller med mineral, men så er den billigere og da.. :D

Skrevet

15-40 er ganske så tjukk når den er kald, så du bør i tilfelle skifte igjen før vinteren.

5-40 eller 10-40 er meir passe...

Uansett bør det ikkje vere aktuelt med noko anna enn heilsyntetisk i ditt tilfelle.

Skrevet

Hold deg til helsyntetisk ja, det er det motoren skal ha.

Og 15-40 er kanskje litt drøyt? Motoren din skal vel egentlig ha 5-40 regner jeg med.

Hvor mye det har å si skal være usakt, men flere mekanikere jeg kjenner mener at med 15-40 på min m50 ville jeg på sikt ødelegge lagrene i motoren fordi den ikke smører godt nok.

Dette er da spesielt når olja er kald.

Spurte om dette når motoren min i en periode brukte mye olje, men endte med å overhalle toppen og i dag bruker den ingenting.

-Med 5-40 olje.

Skrevet
  -Jorgen- skrev:
Jeg kjører samme oljen tror jeg.

Gs sin Castrol Proffessional 15w-40 Mineral

God olje, men jeg valgte den for den er litt tykkere enn helsyntetisk olje. Har en m50b20 som nærmerer seg 300k. Bruker ikke noe olje da.

Blir litt kortere intervaller med mineral, men så er den billigere og da.. :D

Det er jo når motoren blir eldre og har gått endel at det er spesielt vikteg med en god olje. Der gjør mange den feilen at det begynner med en dåligere olje noe jeg mener er helt feil.

Skrevet

var innom BMW forhandleren i dag og spurte om råd , og han ba meg ikke bruke den halvsyntetiske 15-40 oljen, så jeg kjøpte ny olje hos dem.

Castrol sin 0W-40, og den var dyr!

men fikk 15% rabatt,men måtte likevel ut med 1300,- kr for 7 liter.

pakka fra G.S kom i posten i dag med 15-40 oljen,så den er bare å sende i retur

Skrevet

Hadde du fyrt av en PM til meg, så skulle du fått kongeolje (Royal Purple Oil) for under 100,- kr per liter inkludert frakt...

Men da vet du det til en annen gang da...

Skrevet
  stroker skrev:
Hadde du fyrt av en PM til meg, så skulle du fått kongeolje (Royal Purple Oil) for under 100,- kr per liter inkludert frakt...

Jøss, til M50B20 også eller?

Skrevet
  stroker skrev:

Det er notert :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...