Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spm fra mi si side:

1: Definasjon og poenget med tørrsump? Veit ikkje kva det er eingang, berre att det brukes i sammenheng med store antall HK..

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det er mange grunner til å ha tørrsump....Som regel når man har en grom motor kan det hende at den orginale oljepumpen ikke er så glad i turtall(8500rpm og oppover). Kjører man på bane og har bra grep i bilen kan man miste olje trykk i svinger med orginal systemet. Man får som regel 3 ganger så mye olje i omløp og Stabilt oljetrykk hele registeret med tørrsump.

Men det koster og man må ha mye dyre slanger og koblinger, ny oljekjøler, tank bak og tørrsump pumpe, ny bunnpanne og endel maskinering på noen motorer. Jeg vil tro at dette koster allt fra 25000-50000kr avhengi av hvor mye man kan gjøre selv.

Mere info:

In a wet sump, the oil pump sucks oil from the bottom of the oil pan through a tube, and then pumps it to the rest of the engine.

In a dry sump, extra oil is stored in a tank outside the engine rather than in the oil pan. There are at least two oil pumps in a dry sump -- one pulls oil from the sump and sends it to the tank, and the other takes oil from the tank and sends it to lubricate the engine. The minimum amount of oil possible remains in the engine.

Dry sump systems have several important advantages over wet sumps:

Because a dry sump does not need to have an oil pan big enough to hold the oil under the engine, the main mass of the engine can be placed lower in the vehicle. This helps lower the center of gravity and can also help aerodynamics (by allowing a lower hoodline).

The oil capacity of a dry sump can be as big as you want. The tank holding the oil can be placed anywhere on the vehicle.

In a wet sump, turning, braking and acceleration can cause the oil to pool on one side of the engine. This sloshing can dip the crankshaft into the oil as it turns or uncover the pump's pick-up tube.

Excess oil around the crankshaft in a wet sump can get on the shaft and cut horsepower. Some people claim improvements of as much as 15 horsepower by switching to a dry sump.

The disadvantage of the dry sump is the increased weight, complexity and cost from the extra pump and the tank -- but that's a small price to pay for such big benefits!"

Skrevet

Vitsen med coilovers (Høydejusterbart understell):

De fleste som kjøper coilovers, gjør det for å kunne justere høyden på bilen perfekt. (lavere forran enn bak, dekk og hjulbue i perfekt harmoni etc.)

Har du lest tidligere innlegg..? coilovers betyr ikke at det må være justerbart. Man får vanlig demper og fjær som coilovers også. Les innlegget til Tom K.

Skrevet

Slenger meg på med et spørsmål: Catchtank, er vel noe jeg hører i forbindelse med turbobygg, hva er det til? Og er det bare noe som blir brukt på de ekstreme bygga? Er det noe som heter catchtank til bensin, og catchtank til olje?

Tror jeg har forstått såpass at den "catcher", altså fanger opp overflødig olje/bensin, men overflødig fra hvor? Eller er dette helt feil kanskje?

Skrevet

Catch tank kan være både til kjølevann og olje, den skal fange opp væske som kan komme ut av motoren

Skrevet
Spm fra mi si side:

1: Definasjon og poenget med tørrsump? Veit ikkje kva det er eingang, berre att det brukes i sammenheng med store antall HK..

Så om tørrsump på NGC i går, Megafabrikker: Corvette. Der stod hovedgrunnen til tørrsump var at med våt sump ville g-kreftene i en sving tvinge all olja i bunnpanna opp langs sidene og dermed sette veivakselen tørr.

Skrevet
Slenger meg på med et spørsmål: Catchtank, er vel noe jeg hører i forbindelse med turbobygg, hva er det til? Og er det bare noe som blir brukt på de ekstreme bygga? Er det noe som heter catchtank til bensin, og catchtank til olje?

Tror jeg har forstått såpass at den "catcher", altså fanger opp overflødig olje/bensin, men overflødig fra hvor? Eller er dette helt feil kanskje?

Catchtank kan brukes både til oljeåndinga og ifm. bensintillførselen.

Til oljeåndinga bruker du den for å "fange opp" olja som kommer opp i form av damp, på vanlige biler går denne dampen rett i innsuget noe som selvfølgelig er mindre opptimalt.

Når du har catchtank i bensintilførselen er dette en tank du har mellom "hovedbensintanken" og motoren. denne vil da fungere som en buffer sånn at bilen ikke mister bensin selvom det skvulper i tanken.

Skrevet

catchtank for olje er til å samle opp oljerester og kondens som slipper ut av veivhuset.

Denne oljen går normalt tilbake i innsuget men denne vil du helst ikkke ha inn igjen. derfor ruter man den inn i en catchtank istedenfor.

dampen som kommer ut kan man enten kjøre i friluft (via filter på tanken) eller tilbake i innsuget, på sugesiden.

Grunnen til at man må ha tank eller veivhusvent i friluft er for at man ikke kan kjøre med overtrykk inn i veivhusen.

Catch tank til bensin står etter hovedtanken og er til for å skape en stabil tilstrøming av fuel til motoren.

Pumpen fra hovedtanken fyller catchtanken så denne alltid er full mens pumpen derfra føder motoren.

edit: for sein

Returen kjører man tilbake i hovedtanken.

Skrevet

som sagt, bygger du turbo kan du ikke ha veivhusvent. inn på trykksiden lenger

men du kan fint kjøre slangen inn _før_ turbo

Skrevet
Spm fra meg:

Hydraulisk håndbrekk VS Vanlig håndbrekk?

Vanlig håndbrems går på wire,enten til kaliper eller bremsesko i trommel.

Hydraulisk håndbrems blir omtrent det samme som fotbrems-systemet ditt,bare at du bruker håndbrekket til å betjene dette med.

Skrevet
Hepps, takk for gode og informative svar! Bare en siste ting, catchtank for olje er da bare for de som bygger litt ekstremt?

Nei,kan med fordel ha dette på NA motor også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...