Gå til innhold

Ting jeg leser om men ikke forstår på bimmers.no

Simpel
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei,

Kan noen forklare - i korte trekk - hva dette er og eventuelt hvorfor folk bruker tid og penger på det:

Shortshift?

Coilovers?

På forhånd takk for svar.

Short shift ligger litt i ordet :) girstangen byttes ut så man får kjappere og kortere giring...

Coilovers er komplette sett med høydejusterbare dempere og fjører!

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coilover er en støtdemper hvor fjæren er fast montert sammen med demperen.

Vanligvis er jo disse to enhetene hver for seg.

De dyrere variantene har som regel flere justeringsmuligheter.

Shortshift er litt selvforklarende, da den gjør at det blir kortere vandring mellom gira. Ergo mer effektiv og "sportslig" giring.

det er tøft

facepalm.giffacepalm.giffacepalm.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coilover er en støtdemper hvor fjæren er fast montert sammen med demperen.

Vanligvis er jo disse to enhetene hver for seg.

Nei, det har ikke noe med saken å gjøre. En foreksempel E46 har demper og fjær adskilt bak, mens foran går demperen inni fjæra. Går ikke an å endre på det.

Coilovers er bare et ferdig sett hvor demper og fjær er laga til å gå sammen.

Usikker på om en kaller et komplett senkesett som ikke er justerbart for coilovers, men det er egentlig høydejusterbart jeg forbinder med coilovers. Jeg kjøpte nettopp KW V3 som er høydejusterbart, kompresjon og rebound. 3 forskjellige parametere altså.

Vitsen med coilovers kan være å få et understell som funker bedre på bane. En kan også justere det for kun bane, en mellomting, eller for gate og justere de etter bane ved behov. En kan også bestemme komfort og stivhet slik en vil uansett høyde, dersom man har nok justeringsmuligheter.

Igjen, poenget er å selv velge bl.a høyde og stivhet etter eget behov og bruksområde. For mange er det overkill med dyre coilovers, og ofte blir innstillingsmulighetene ikke brukt ettersom man stiller de inn en gang slik en vil ha de for deretter la det stå. Billig ikke-rustfrie sett har også en tendens til å korrodere og gjøre det vanskelgi å justere etter en vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

coilover betyr jo at fjæra (coil) sitter utenpå demperen, Mc Pherson fjæring er jo på en måte coilover det også, coilover har ikke noe med justering og gjøre men blir ofte benyttet til ombygging fra separat fjær og demper til en komplett enhet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Coilover

Det er vel ingen som gjør det? Hvis bilen har separat demper fra før,

kan du da endre på det mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortere vandring på girspaken er greit nok, men kjappere giring er å ta i. Best for å få kjappere giring er å heise girspaken, slik at den kommer nærmere rattet..

ironisk nok... :D

angående spørsmål om hvorfor folk bruker penger på det, så bør du slutte å spørre deg selv om sånt da du garantert vil få deg mange sjokk på hva folk egentlig bruker penger på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angående spørsmål om hvorfor folk bruker penger på det, så bør du slutte å spørre deg selv om sånt da du garantert vil få deg mange sjokk på hva folk egentlig bruker penger på...

Det var bare en variant av å spørre "hva er vitsen med det" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bare en variant av å spørre "hva er vitsen med det" :)

Vitsen med coilovers (Høydejusterbart understell):

De fleste som kjøper coilovers, gjør det for å kunne justere høyden på bilen perfekt. (lavere forran enn bak, dekk og hjulbue i perfekt harmoni etc.)

De mer avanserte settene gir deg mulighet til å stille på demperene også. Bound og rebound (Hvor tung den er å trykke sammen, og hvor tung den er å dra ut). Noen har også justering av hjulvinkler (camber og caster).

Det gir deg muligheten til å prøve forskjellige innstillinger og endre oppførselen til bilen.

Ulempen med det, er at det er fort gjort å stille seg bort.

Vitsen med shortshift:

Dette er en ren smaksak.

Noen foretrekker lange bevegelser med liten anstrengelse.

Andre foretrekker korte bevegelser med mer anstrengelse.

Jeg kjører med Z3 girstang i mine biler. Den gir noe kortere vandring mellom girene uten at det blir for ekstremt.

Jeg girer ikke noe raskere med den, men jeg føler at det er mer behagelig med en kort bestemt bevegelse på girspaken, enn å røre rundt i grøten på let etter ett gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...