Gå til innhold

Får ikke av framhjula.. 318i / e36!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde nylig samme problemet med hjulene på bilen til frua (golf). Jeg skrudde ut boltene endel, så kjørte jeg en tur til hjulene løsnet. Enkelt og greit...

Skrevet

Det beste du kan gjøre med fast koroderte felger er å spraye på penetrerende rustløser og la den virke en stund (gjerne over natta) det kan svare seg og spraye flere ganger utover kvelden forå holde det fuktig, og det er spesielt rundt styre tappen på navet problemet er størts .

Dunk forsiktig på hjulet mens du dreier det rundt med løse bolter.

Hvis det ikke slipper nå, kjører du og svinger og bremser til det løsner, Husk at boltene må bare være litt løse.

Etter hvert som felgene løsner fester du hjulboltene igjen slik at du kommer trykt hjem samt ikke ødelegger felgen. Når felgene er av bilen rengjør du navet på bilen med stålbørste og eventuelt litt smergel papir til all oksydering er borte fra styreflensen og anleggsflaten mot bremseskiva.

Rengjør også grundig annlegsflaten på felgene, når du monterer felgene igjen smører du på et tynt lag med Tunap bremsefett dette vil strekt redusere oksyderingen mellom felg og nav og neste gang glir felgen nesten av av seg selv.

Harde dunk og slag er skadelig for bla hjullager og bør ungås.

Skrevet
Bil: BMW 318i e36 1992

Bra dumt spm nå..

Jeg skal ha av framhjula, men de sitter bom fast. Har fjernet 5x bolter. I senter (under støvkappa) sitter det en 46mm mutter, men denne er vel for hjullageret, eller må jeg løsne denne også for å ta av framhjula?

Forøvrig skal jeg også skifte stabstag. Det er ikke av den korte typen, men lang type, artikkelnr: 08-6048 hos Mekonomen. Noen som vet om Biltema fører dette stabstaget?

hilsen fezzic

.. gud og fader #-o

Skrevet

Måtte bruke en 1,5m 2"4" og spenne fast på felgen sånn at planken på ene enden var i kant med gummien og andre enden stakk ut motsatt side. Festen den med stropper i eikene på felgen, og brukte den som "brekkstang" da løsnet felgen lett uten skader.

Skrevet

Slet med samme problem på min e36, til slutt var det bare en ting som kunne klare jobben. Brukte smøreolje og en lighter og lagde en "flammekaster" mot boltsirkelen.

Dette gjøres etter at boltene er skrudd ut. Du holder en kontinuerlig flamme mot sirkelen, i 1-2 min.

Det jeg gjorde var å la flammen holde seg i livet på boltsirkelen ved å hele tiden spraye litt "brennstoff" på, med andre ord skal du IKKE stå å holde lighteren foran sprayboksen hele tiden, da risker du sikkert helsa :P

Dette høres jo kanskje litt dramatisk ut, men måtte til på min bil.

Etter at du har fått hjulene av bør du smøre kobberfett rundt sirkelen, slik at du slipper problemet til neste skift.

Før jeg gjorde dette prøvde jeg alt annet slik de andre har nevnt, kjørte med løse bolter ol. ingenting fungerte, bortsett fra dette :P

Skrevet

kobber fett er det samme som å banne i kirka (kjedelig å se dekket komme opp på siden av deg på motorveien... bruk 5-56 og lignans..

det med at dekkene sitter så veldig er nok at du har sprengt boltene på...

du skal bruke 120nm (ca 9-10 kg med ei stang på 1m)..

det er bare å sparke i dekket, ikke på felgen men dekket :wink:

så kommer det nok av!!

har jobbet på dekkmann, så hvet hva jeg snakker om....

Skrevet

La om dekk på bilen min igår. Fy F... hvor det satt! :angry: Forbanna og svett holdt jeg på i 15 minutt minst. Sparka spraya å banna. Tilslutt rigla jeg det opp,ned,venstre,høgre og tilslutt greide jeg og rive det av. :lol: Forbrente sikkert 1000 kalorier !. spraya på en hel del rustløser og tok på igjen! Når du fester aluminium til stål vil dette eire seg fast. Enkelt og greit. :wink:

Får håpe det blir enklere å legge om igjen når jeg får godfelgene fra gs :D

Skrevet

[solved]: Fikk tilslutt av hjula. WD40 over natta, så måtte jeg kjøre litt frem og tilbake med løse bolter, med litt brå bremsing kom de til slutt (måtte være uforholdsmessig "hardhendt" synes jeg). Sikkert ikke bra for bilen, men hjula måtte jo av på en måte.

Forøvrig var ikke dette eneste stedet det hadde rusta godt: bolter for brakett til kalipre var helt umulig å få av med vanlig verktøy (piper med arm/enkel muttertrekker med liten kompressor/varmepistol). Må få et verksted til å få av de boltene.

Gøy å skru når det eneste man bruker tida på er gamle bolter og torx som har rusta langt til "#¤"#¤... :x

Skrevet

har hatt samme proplemet men har vert kvitt det etter at jeg kjøpe noe hos et bilverksted hjemme, keramikkspray, ett produkt som kent fører. fungere veldi bra. pleier og å gå litt løs me ståørste og smergel i tillegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...