yeppbiz Skrevet April 25, 2009 Skrevet April 25, 2009 Hei! Jeg har nettopp kjøpt meg en 523i 96 mod. Når jeg sjekker topplokket og motoroljen er oljen veldig brun! Dette har jeg aldri opplevd før. Som regel er oljen hvit hvis det er lekkasje fra vannpumpen og oljen er svart når den er godt brukt. Ser forøvrig at oljen i servopumpe er av samme brunfarge!! Er det mulig at det er en liten lekkasje fra servopumpen?? Det skal sies at jeg ikke vet hvilken olje som er brukt. Når det gjelder den orginale stereoen med 6 cd magasin; Når jeg starter opp bilen forandres ballansen på høytalerene til kun på venstre side. Dette skjer hver gang jeg skrur på og av tenningen. Noen som har opplevd dette? Takker for noen gode hint:-)
Bmwfanatic Skrevet April 25, 2009 Skrevet April 25, 2009 oljen skal ikke bli hvit om det er lekkasje fra vannpumpen, men toppakning og lignende blir en annen sak.. hehe det går heller ikke an att det lekker olje fra servoen inn i motoren om det var det du tenkte på.. Hva som nøyaktig forårsaker fargen på oljen din kan jeg ikke svare på, kanskje noe annen kan
yeppbiz Skrevet April 25, 2009 Forfatter Skrevet April 25, 2009 Noen som vet noe om hvorfor balansen på stereoen blir vrangstilt etter hver stopp? Hva med den brune oljen?
Deep Dish Skrevet April 26, 2009 Skrevet April 26, 2009 Noen som vet noe om hvorfor balansen på stereoen blir vrangstilt etter hver stopp? http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=57466
525i1991 Skrevet April 26, 2009 Skrevet April 26, 2009 oljen blir hvit når den blandes med vann. er det brunt skum i påfyllingstoppa for oljen eller i ekspansjonstanken? da er nok topp pakninga gåen. skift register reim samtidig om du skal skifte topp pakning. (om dette ikke netopp er gjort)
Rayb Skrevet April 26, 2009 Skrevet April 26, 2009 Det kan være feil olje på motoren! Tørk rent og skift til Castrol olje (nytt filter også) som passer for din motor og følg med da.
yeppbiz Skrevet April 26, 2009 Forfatter Skrevet April 26, 2009 Takker for alle svar:-) Det er brunt i motor topplokket ja. Ikke skum, men bare som om oljen normalt er brun. Sjekket også kjølevæsken og den er mer av en gulfarge! Har ikke betalt bilen enda, så jeg har ikke mulighet til å skifte olje... Kan dette være indikasjon på at toppakningen er ferdig? Hva vil en sånn reparasjon komme på? Skal sjekke med selger hvilken olje han har brukt. Også hvilken kjølevæske. Håper noen kan gi meg noen gode råd her. Vil ikke kjøpe katta i sekken!
525i1991 Skrevet April 26, 2009 Skrevet April 26, 2009 ville vært veldig skeptisk til ett slik kjøp om du ikke baserer deg på en liten overhaling. er ikke sikker på pris på rep, men kun toppakningen koster jo nermere 1000 kr eller mer. og jeg ville skiftet register reim når du uansett må av med den. blir fort noen tusen da.
jolly Skrevet April 26, 2009 Skrevet April 26, 2009 Tviler på at toppakningen er gåen. Blir ikke brun olje av det. Er nok heller veldig lenge siden denne stakkaren har fått ny olje. Gul kjøleveske er vel litt rart. Grønn - blå eller rød er vel fargen som er normal på denne. Servo oljen skal være rød. Her er bilen din kresen. Om det har vært en miks av oljer i servoen , så kan den ha tatt skade av det i pumpe og i tannstang... Tipper du kan stille en del spørsmål rundt dette. Vedr. stereo så er dette en feil som oppstår på org.e39 stereo. Noen irriterer seg så mye over det at de skifte. Andre greier seg med å trykke på og holde inne LD knappen inntil lyden blir linear og så justere bass og diskant etterpå. (jeg greier meg med den løsningen) Skal du fikse det , så må du skifte ut...
525i1991 Skrevet April 26, 2009 Skrevet April 26, 2009 Tviler på at toppakningen er gåen. Blir ikke brun olje av det. Er nok heller veldig lenge siden denne stakkaren har fått ny olje. Gul kjøleveske er vel litt rart. Grønn - blå eller rød er vel fargen som er normal på denne. Servo oljen skal være rød. Her er bilen din kresen. Om det har vært en miks av oljer i servoen , så kan den ha tatt skade av det i pumpe og i tannstang...Tipper du kan stille en del spørsmål rundt dette. Vedr. stereo så er dette en feil som oppstår på org.e39 stereo. Noen irriterer seg så mye over det at de skifte. Andre greier seg med å trykke på og holde inne LD knappen inntil lyden blir linear og så justere bass og diskant etterpå. (jeg greier meg med den løsningen) Skal du fikse det , så må du skifte ut... Jeg sa ikke at oljen bli brun pga det heller, men det var snakk om toppakningen så var bare ett forslag for å bekrefte/avkrefte dette:D
yeppbiz Skrevet April 26, 2009 Forfatter Skrevet April 26, 2009 Det er siste gang skiftet olje i august 2008. Den har gått litt over 15.000km etter dette skiftet. Så det begynner å bli på tide... Så hvis toppakningen er gåen da, tror jeg kanselerer kjøpet ellers må nok prisen ned. Ved nærmere undersøkelse av kjølevæsken, er den rød!
Aroid Skrevet April 26, 2009 Skrevet April 26, 2009 er nok bensin i oljen din. ta og lukt på olje om det lukter bensin.
yeppbiz Skrevet April 26, 2009 Forfatter Skrevet April 26, 2009 Nå har jeg fått opplyst av selger at det er en amerikanske helsyntetisk spesial olje. Den skal bli brun pga kompresjonen i motoren. Høres dette ut sannsynlig ut eller er det en skrønehistorie? Kjølevæsken regner jeg nå som OK
bjalle Skrevet April 26, 2009 Skrevet April 26, 2009 Jeg bruker alltid (amerikansk)mobil 1 0-40 bmw longlife 01 olje på min og den blir brun og ikke svart når det er tid for oljeskift,det er ikke reim men registerkjede på e39 og den skal holde motorens levetid,godt brukt servo olje blir også brunaktig så tror nok motor er ok,er du i tvil så er en diagnosetest hos bmw en god investering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå