Jump to content

Kjøp av E38 735iL og videre utvikling..MASSE NYE BILDER S. 6


 Share

Recommended Posts

EDIT:

Denne tråden omhandler hele prossessen fra det å ønske seg ny bil, velge en e38 og kjøpe den. For så å komme med jevnlige oppdateringer om vedlikehold og annet knask. Så tenker du på å kjøpe en E38 er dette tråden for deg!

NYTTIGE LINKER OM E38:

Hva å se etter ved kjøp av E38

http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E38/

http://www.meeknet.co.uk/E38/bmw_e38_buying_guide.htm

Diverse info om E38:

http://www.meeknet.co.uk/E38/

http://www.meeknet.co.uk/E38/BMW_E38_Common_Problems.htm

http://bergen.jaeger.bmw.no/no/bergen-jaeger/no/owners/service/maintenance_inspection/inspectionII_cover.html

http://www.e38.org/

Deler til E38:

http://www.gsbildeler.no/article.asp?w=&x=20303

https://www.koed.no/

Høytalerstørrelse på E38:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=93636

Forumets medlemmer sine E38:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=88787

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=28694&highlight=e38

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=50743&highlight=e38

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=55705&highlight=e38

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=116207&highlight=e38

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=87946&highlight=e38

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=82083&highlight=e38

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=114123&highlight=e38

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=109970&highlight=e38

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=65044&highlight=e38

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=104177&highlight=e38

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=89319&highlight=e38

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=56028&highlight=e38

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=91627&highlight=e38

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=72005&highlight=e38

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=75736&highlight=e38

:D:D:D:D

Heia E38-crewet!!

MERK:

Jeg har ingen tidligere erfaring med BMW, verken kjøremessig eller teknisk. Så dette er en uvitende amatør som rett og slett bare kjøper drømmebilen :-) And it goes a little something like this.....

------------

Hei, min første post her :-)

Jeg drømmer om å kjøpe en E38. Har sett en del rundt på forumet her og her er det mange BMW-elskere, og jeg tenkte jeg skulle forhøre meg med dere kjennere før jeg løper og kjøper :-)

Jeg er ute etter en '97-'99 modell som er best mulig holdt og med lavest mulig km, lyst interiør og ellers helt standard. Ingen styling, senking osv

Av motorer har jeg mest lyst på 3,5 liters V8'eren, men er fornøyd med 728 også. Det viktigste for meg er at bilen er mest mulig som ny/minst mulig brukt. Jeg fant denne annonsen på finn:

EDIT: link utgått!!

Ser veldig godt holdt ut, men er litt bekymret for at det er lang versjon.

Jeg er vant til å kjøre en liten japaner. Ringte eieren og han sa at nivåregulatoren bak var skiftet pga bilen ble beslaglagt fra forrige eier som ikke kunne betale for seg og at bilen stod i ro i ett helt år. Da begynte det visst å lekke/nivåreg. ble ødlagt.

Jeg ønsker tips og råd for kjøp av denne bilen. Jeg har aldri hatt en bmw før og ikke en så stooor bil, men de er så utrolig fine og jeg bare må ha en :-). Det eneste jeg vil forandre på bilen er hvite blinklys hele veien rundt og selvfølgelig et stort anlegg i bilen! Og kanskje få rørene ut bak :-)

Hvis den har stått lenge i ro kan andre ting ha blitt ødlagt/rustet fast?

Hva må jeg regne med av vedlikehold på en slik bil?

Utgifter/service-priser?

Dyre orginaldeler?

Lett/vanskelig å fikse ting selv?

Mye elektronikk som ryker fra tid til annen?

Prisen høy/lav?

Takk for svar, råd og meninger!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har ingen erfaring med e38, men denne burde hjelpe deg: http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E38/

Det ser ut som en utrolig pen bil den du linka til. Men synes det trekker ned endel at det ikke er comfortstoler foran. Jeg har dette i e39'en min, og alle andre stoler er dritt! Synes det hører hjemme i en sånn comfortbil... Men det er meg personelig da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er også stor fan av E38 og skulle jeg handlet nå, ville jeg sett på denne

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17190136

men om du har planer om å bruke over 200.000kr på en, så ville jeg helt klart sett på 730d, uten tvil!

Teknisk er vel E38 en god bil, men klart jo større og tyngere bil, desto mer vil jo ting slites også, spesielt om man skal kline på 20" osv.

Hva ofrer man ikke for utseende? ;)

Link to comment
Share on other sites

E38 er en drømmebil, men man bør være klar over en del ting før man anskaffer en slik doning. Dette er tunge biler som spiser slitedeler. Her bør man kunne skru litt selv, ellers ryker du gjerne på en 20-40 lapper per år i vedlikehold. Dette gjelder også "nyere" e38'er med relativt lav km.

728i eller 730d er de mest fornuftige motorene i denne bilen økonomisk, men med mindre du kjører mye så er faktisk ikke drivstoff det som koster mest ved et slikt bilhold, så mitt råd er å kjøpe den motoren du har mest lyst på.

Link to comment
Share on other sites

Om du har råd så går du helt klart for 730i, 735i eller 740i altså en av de tre med V8. En kamerat av meg har en 740i og den er ikke bare en drøm å kjøre mtp comfort, men lyden i den motoren er grise rå og hei, om du har i bakhodet at den veier opp mot 2ton så har den jo bra kjøreegenskaper :D

Av kostnader så ble det nevnt opp mot 40 tusen i året ovenfor her. Det har jeg liten tro på med mindre du er uheldig og får en mandagsbil.

Men at det koster å være kar, det gjør det nok.

Den du linket til (tidligere kong haralds bil om det stemmer det som står) er i allefall godt stelt med, service hefte var jo vellfylt og bilen så riktig så fin ut.

Uansett hva du velger av motor så vil du nok bli fornøyd med en e38 :)

(Edit: som jeg kan finne ut så fikk man 4 forskjellige åttere i e38;

3liter (730i) ->1998

3,5liter (735i) 1998 ->

4liter (740i) -> 1996

4,4liter (740i) 1996 ->

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med e38, men denne burde hjelpe deg: http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E38/

Takk for nyttig link!! Noe slikt jeg var ute etter.

Her bør man kunne skru litt selv, ellers ryker du gjerne på en 20-40 lapper per år i vedlikehold.

......så mitt råd er å kjøpe den motoren du har mest lyst på.

20-40 tusen? Selv for et skikkelig godt holdt eksemplar av bilen?

Det var en del i overkant av hva jeg så for meg :-(

Jeg er en av de perfeksjonistene som steller svært godt med bilene, har ikke tenkt å kjøre som en galning.

Jeg kan ikke skru selv, men har god tilgang til verksted og mekanikere hvis det skulle være noe. Men for eventuelt videre salg er det jo greit å ha skikkelige papirer på tingene fra autorisert bmw-verksted. Pengespørsmål :-)

Om du har råd så går du helt klart for 735i eller 740i altså en av de to med V8.

Av kostnader så ble det nevnt opp mot 40 tusen i året ovenfor her. Det har jeg liten tro på med mindre du er uheldig og får en mandagsbil.

Men at det koster å være kar, det gjør det nok.

Den du linket til (tidligere kong haralds bil om det stemmer det som står) er i allefall godt stelt med, service hefte var jo vellfylt og bilen så riktig så fin ut.

Uansett hva du velger av motor så vil du nok bli fornøyd med en e38 :)

Takk for kommentar!

V8'er en fin sak som jeg gjerne vil ha ja, lyden er heeeerrrrlig!!

Penger på å slukke tørsten til en slik motor er vel verdt det! :-)

Ja, det koster å være kar, men hadde sett for meg 20 000 kr i vedlikehold per år, MAX!

I tillegg kommer forsikring, har hørt en del med forsikringsselskaper og med mine forutsetninger kommer det nok på ca 15 000 kr i året alene. (ea 4000kr, 40%bonus,parkering offentlig vei...)

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du gammel bil med V8 så må du regne med høy kostnad i året. Alt er dyrere, alt fra radiator, oljekjøler, etc. Bare en service er smådyrt da du trenger 7,5liter olje og 8 tennplugger. Er du perfeksjonist og vil ha ting i orden, samt at du ikke kan skru selv må du regne med endel titusenlapper i året.

En kjenning med 740i betalte 70.000 for to servicer på Strandveien auto, for topppakningsbytte og bytte av div. slitedeler.

Selv brukte jeg 62.000 på min 530 med M60B30 motoren på 1,5 år i div. reparasjoner. Dette inkludert nye felger og bytte av topppakning.

Har du ikke råd kan du fort ende opp med en bil som forfaller etterhvert.

Men det er rått med V8'er i 7'serien. Noe jeg skal ha om ett par år.

Link to comment
Share on other sites

jeg har hatt min 1998 728 i over et år. og vedlikehold har ikke kostet meg mye. byttet bremser med en gang jeg kjøpte den. og skiftet olje og filter 3 ganger. bare vask og polering som har kostet litt utover det.

730 har vel den mest ubrukelige motoren i E38. den går ikke no bedre enn 728. den er dyrere i drift. den sitter i gammlere bil. og den har den gammle automat kassa. nye steptronicen er en mye bedre kasse. så i forhold til 728 er det dårlig motor valg ;)

740 4,4 L er den motoren jeg aller helst ville valgt om motor er det du kjøpte bilen etter. men 728 er ikke no dårlig bil.

193 hk i en E38 går greit nok.

om du kjøper en IL eller ikke spiller nok ikke så stor rolle. eneste forskjellen er at en IL er 14 cm lenger. det er alt. det er 14 cm lengre bakdører. da får du litt bedre ben plass bak.

Link to comment
Share on other sites

En kjenning med 740i betalte 70.000 for to servicer på Strandveien auto, for topppakningsbytte og bytte av div. slitedeler.

Selv brukte jeg 62.000 på min 530 med M60B30 motoren på 1,5 år i div. reparasjoner. Dette inkludert nye felger og bytte av topppakning.

:shock::shock:

Det var penger det ja. Å kjøpe en bil til ca 220 000 kr og så bruke nesten 1/3 av bilens verdi i året på vedlikehold skremmer meg litt :-(

Hmmm, må nesten revurdere å kjøpe i det hele tatt, trodde jeg hadde råd nå, men kanskje best å vente 1-2 år til.

jeg har hatt min 1998 728 i over et år. og vedlikehold har ikke kostet meg mye. byttet bremser med en gang jeg kjøpte den. og skiftet olje og filter 3 ganger. bare vask og polering som har kostet litt utover det.

Har du et estimat?

Og var bilen i bra stand da du kjøpte den?

730 har vel den mest ubrukelige motoren i E38. den går ikke no bedre enn 728. den er dyrere i drift. den sitter i gammlere bil. og den har den gammle automat kassa. nye steptronicen er en mye bedre kasse. så i forhold til 728 er det dårlig motor valg ;)

740 4,4 L er den motoren jeg aller helst ville valgt om motor er det du kjøpte bilen etter. men 728 er ikke no dårlig bil.

Bilen jeg ser på er 735, ikke 730. Hva sier du til den motoren?

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16990102

Og det var en virkelig flott E38 du hadde!! :-)

Hvor mye kostet det å ta rørene ut bak og fikse hvite blinklys rundt bilen?

Dritfin!

Link to comment
Share on other sites

En kjenning med 740i betalte 70.000 for to servicer på Strandveien auto, for topppakningsbytte og bytte av div. slitedeler.

Selv brukte jeg 62.000 på min 530 med M60B30 motoren på 1,5 år i div. reparasjoner. Dette inkludert nye felger og bytte av topppakning.

:shock::shock:

Det var penger det ja. Å kjøpe en bil til ca 220 000 kr og så bruke nesten 1/3 av bilens verdi i året på vedlikehold skremmer meg litt :-(

Hmmm, må nesten revurdere å kjøpe i det hele tatt, trodde jeg hadde råd nå, men kanskje best å vente 1-2 år til.

jeg har hatt min 1998 728 i over et år. og vedlikehold har ikke kostet meg mye. byttet bremser med en gang jeg kjøpte den. og skiftet olje og filter 3 ganger. bare vask og polering som har kostet litt utover det.

Har du et estimat?

Og var bilen i bra stand da du kjøpte den?

730 har vel den mest ubrukelige motoren i E38. den går ikke no bedre enn 728. den er dyrere i drift. den sitter i gammlere bil. og den har den gammle automat kassa. nye steptronicen er en mye bedre kasse. så i forhold til 728 er det dårlig motor valg ;)

740 4,4 L er den motoren jeg aller helst ville valgt om motor er det du kjøpte bilen etter. men 728 er ikke no dårlig bil.

Bilen jeg ser på er 735, ikke 730. Hva sier du til den motoren?

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16990102

Og det var en virkelig flott E38 du hadde!! :-)

Hvor mye kostet det å ta rørene ut bak og fikse hvite blinklys rundt bilen?

Dritfin!

735 vet jeg ikke så mye om. ikke sikker på HK eller sånn i den motoren.

bilen var i meget bra stand. hadde gått 133 000. bilen var helt orginal bortsett fra hvite blinklys og facelift baklykter.

baklykter koster 1 745 på www.koed..no det er for en lykt.

jeg kjøpte sota blinklys forran på min. kostet ca 500 på www.gsbildeler.no

har de hvite liggende. kan få de veldig billig av meg om du kjøper en E38 :P

oljeskift kostet meg 400 - 700 kr hver gang jeg skiftet olje og filter.

bremser byttet et verksted for meg med en gang jeg kjøpte bilen. skiver forran. og alle klosser. skivene bak var bra.

kostet meg ca 5000.- det var for deler og utført arbeid på verksted.

og få ut eksosen kostet meg 2 550.- leverte bilen hos svendsen eksos og sa jeg skulle ha de stussene bak. de skjærte ut hull i bakfangeren og byttet stussene. er fortsatt orginale eksos rørene. men byttet ut stussen etter lyddemperen. stussene kjøpte jeg også hos svendsen og de inngikk i prisen på 2 550.-

t4jly0hx10fiojzozudr.jpg

jeg er forresten 22 år og akkuratt ferdig med læretiden min. kjøpte bilen mens jeg var lærling. så det koster ikke så forferdelig mye med E38 heller. alle biler koster. E38 trenger ikke å være mye dyrere enn en annen bil.

det jeg har brukt mest penger på er og kjøpe ting til bilen som egentlig ikke er nødvendig. felger, speil, eksos. o.s.v.

takk for komentarer på bilen. begynner og bli fornøyd selv også nå :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nok gå for vanlig facelift lykter ja...

Takker for informativ post der oppe, med litt konkrete priser og slikt.

Har du satt inn annlegg i bilen din?

Vet du om det er mye pes?

Må vel ha en høytaler i hver dør og en sub baki med egen forsterker. Kanskje 2 stk høytalere i hattehyllen også!

For min del er det viktig at det ser proft og diskre ut, helst ikke synes i det hele tatt faktisk! 8)

Så får vi bare håpe jeg finner meg et bra eksemplar av E38 :-)

Link to comment
Share on other sites

min E38 har 2 høyttalere i hver dør. det er orginalt.

høyttalerne bak er plassert ganske likt som forran. liten oppe og stor nede. har ikke bilde bak.

a20r1utmivisqni0ijrj.jpg

har ikke anlegg i min bil. men skalle sette det inn. broren min byggde anlegg til en E30 cab. med 3 stk 10" DLS bassere. jeg kjøpte kasse og alt og hadde i min opel astra GSI. byggde om kassen litt og satt i 3stk 12" cadence wildbeast. skulle flytte kassen over i den store 7er`n. men kassa var for stor :S gikk ikke mellom hjulbuene. skal bygge kasse til bilen. men ikke kommet så langt ennå.

gikk i liten opel

pedmcpyaajuypcscpoir.jpg

ikke så bra i stor 7er

npbtxzqhk27jdf98qn22.jpg

fikk ikke kassa inn. var mye plass igejnn bak kassa. men den stoppet i klem mellom hjulbuene. så får bygge ny til bilen min.

vet ikke hvordan det er å kobble anlegg i E38. men er jævlig trangt bak spilleren forran.

du kan spørre "nautiluz" her på bimmers om råd til anlegg i E38. han elsker anlegg og bmw. han har byggd anlegg i 2 E38

Link to comment
Share on other sites

:shock:

Så voldsomt ut :-)

Forresten, leste om blinklysene dine: de du endte opp med til slutt er desidert best! Vet du om bmw sine originale hvite blinklys er blanke som de du endte opp med eller hvite som de du hadde først? eller har de kanskje forskjellige orginale?

Nå ser det ut som den 735 jeg linket til først er den jeg ender opp med. Har den da om ca 1 uke (har bedt selger ta naf's salgstest først pga jeg bor laaangt ifra og verken har tid eller nok kunnskap til å gjøre like grundig sjekk).

Hvis/når kjøpet er i boks så skal jeg poste litt bilder etterhvert som jeg "fikser" på ting.

Litt artig; jeg har aldri kjørt en slik bil en gang :-)

Har prøvekjørt en gammel 3-serie en gang, alt jeg noensinne har kjørt av bmw, hehe.

Det er bare noe med E38 sin look som er helt fantastisk.

Jeg er ikke helt blank da, jeg jobber hos en bilforhandler og har kjørt mye store, brede jaguarer med kraftige motorer. og alle mulige land rovere. volvo s80 v8 er en neste drømmebil jeg må ha :-)

og helt til slutt, the utlimate dream, bentley flying spur speed

ja, i know, jeg er ikke som de fleste bmw-kjøpere/eiere

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...