Deep Dish Skrevet April 26, 2009 Skrevet April 26, 2009 Dekk man kan kjøre videre på – en begrenset strekning – etter en punktering " ville vært en korrekt betegnelse. Men i Norge har vi altså lagt oss til å kalle det "punkteringsfrie dekk". "Run-flat tyres" kalles det på engelsk, og det er også litt misvisende. Poenget er nemlig at dekkene ikke blir flate, selv om de punkteres. Du havner ikke på felgen – det er derfor det er mulig å kjøre videre. Det høres bra ut. I visse situasjoner medfører det en udiskutabel bedring av sikkerheten. I tillegg er det selvsagt mye mer bekvemt; man kommer seg videre til jobben eller flyplassen eller hvor man nå skal, uten å bli vesentlig forsinket og uten å bli svett under armene og skitten under neglene. Så du tenker kanskje: "Slike kjøper jeg neste gang!" Men så enkelt vil det vise seg å ikke være. Det kommer an på bilen – de aller fleste bilene som ruller på norske veier i dag kan ikke utrustes med "run-flat"-dekk. På den annen side er enkelte nye bilmodeller så tilpasset "run-flat"-dekk at du vanskelig kan velge noe annet. "Punkteringsfrie" dekk er gjerne minst halvannen gang så dyre som konvensjonelle dekk av samme merke og dimensjon. Og mens et alminnelig dekk vanligvis kan "plugges", og siden rulle videre som om ingen ting skulle ha skjedd, vil i regelen et "punkteringsfritt" dekk måtte kasseres etter en gangs "flat-running". Og hvis dekket som må kasseres er mer enn bare ubetydelig slitt, bør det andre dekket på samme hjulpar byttes ut også. For mange er likevel faren for å bli stående en viktigere betenkning. Den som har et reservehjul med på turen kan komme seg videre etter noen strabaser med jekk og hjulvinne, og hun kan komme langt. Den som kjører "run-flat" kan komme seg ti – femten mil videre på direkten, men kan så risikere å bli stående til langt utpå dagen neste virkedag.
jojr Skrevet April 26, 2009 Forfatter Skrevet April 26, 2009 Takk for det, men da har nok jeg missforstått jeg også. for det jeg egentlig lurer på er dekk med forskjellige sider/kanter noen er runde og andre er mer firkantet og det har vel litt å si på sporing, jeg skal ha 235/40 18 foran og 265/35 18 bak, hva er å anbefale
bue Skrevet April 26, 2009 Skrevet April 26, 2009 For å forhindre sporing bør du velge dekk som er rundere i kantene, pga at de "firkanta" dekkene vil prøve å legge seg nedi sporene i asfalten, som ofte er dannet etter "vanlige", smale dekk som 175-205 dimensjon.
GeirAndre Skrevet April 26, 2009 Skrevet April 26, 2009 jah.. koster skjorta de dekka i litt store dimensjoner.. :/
hillmar Skrevet April 26, 2009 Skrevet April 26, 2009 Jeg kan anbefale vredestein ultrack sessanta! Jeg valgte dette foran i dim 235/40-18 nå i år etter å ha lest en del erfaringer på nettet. Det jeg la mye vekt på var nettopp sporing, da mine gamle dekk slang meg fra og tilbake mellom filene på motorveien. Og jeg kan ikke si annet enn at jeg er storfornøyd! Jeg må selvfølgelig holde litt mer i ratten enn med 205 vinterdekka mine, men det er minimalt! Ikke er de så dyre heller, sjekk de ut på dekkonline.no...
camxer Skrevet April 26, 2009 Skrevet April 26, 2009 En annen ting med run flat dekk er at de støyer en del mere enn vanlige dekk. Selvfølgelig gir run flat dekk bedre sikkerhet, men selv velger jeg heller å ha punkteringskum og reservehjul i bra stand liggende i bilen.
Haug530D Skrevet April 26, 2009 Skrevet April 26, 2009 En annen ting man må tenke på er hvor ofte man punkterer? jeg har nå kjørt bil i 15 år og kanskje punktert en gang.
camxer Skrevet April 26, 2009 Skrevet April 26, 2009 Jeg har punktert bilen min etter å ha flyttet den sikkert maks 10m på innkjørselen min. Fant heller ikke ut hva det var Heldigvis har jeg ikke punktert enda når bilen var i bevegelse...
GeirAndre Skrevet April 26, 2009 Skrevet April 26, 2009 punkterte på fredag etter å legge igjen hele dekket på parkeringsplassen:P
eriklepe Skrevet April 26, 2009 Skrevet April 26, 2009 En annen ting med run flat dekk er at de støyer en del mere enn vanlige dekk. Hvordan har du kommet frem til den konklusjonen? egne erfaringer?
camxer Skrevet April 26, 2009 Skrevet April 26, 2009 Har kjørt en e91 coupe med og uten run flat dekk type pirelli ett eller annet. De vanlige dekkene hadde mye behagilere støynivå
Simpel Skrevet April 27, 2009 Skrevet April 27, 2009 En annen ting man må tenke på er hvor ofte man punkterer? jeg har nå kjørt bil i 15 år og kanskje punktert en gang. Statistisk sett en gang i livet ifølge en dekkfyr i Tyskland Så statistisk sett har du gjort deg ferdig med det, hehe.
Torminator Skrevet April 27, 2009 Skrevet April 27, 2009 Statistisk sett er jeg også ferdig med det da!!!! Punkterte en Sierra i vinter, etter at det var slutt på mønsteret, og tatt en god del av korden inni dekket!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå