Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Øy laget en tråd for en stund siden om en 320 som jeg ville bygge om til 323 med å bytte veiv fra 325. prøvde å søke man fant den ikke igjen,

men spørr igjen, er det bare veiven som må byttes? eller rådene også?

tenkte å bygge om 320n min til 323 og sette på kompressor på den serdu

takk på Forhånd

Skrevet

Når du øker slaglengden må du ha tilsvarende kortere råder ellers "kommer di gjennom topplokket". Altså om slaglengde øker med f.ex. 10 mm må rådene vere 5 mm kortere.

Skrevet

flott har komplett bundel liggende med nye råder.

hva kan jeg vente av effekt ? noen ide ?

har også 328 . men det går vel ikke ?

Skrevet

Iutgangpungtet er det vel samme blokka, men b20 har 80 mm boring. b25 og b28 har 84 mm. slaglengde på b20 er 66 mm, b25- 75 mm og b28- 84 mm. Du må nesten sjekke att sylinderskjørtet er langt nok og att ikke stempelskjørtet på b20 stemplene koliderer med veiva. Siden jeg ikke har prøvd det selv kan jeg ikke svare på det, men det er jo lett å måle. Kanskje det er noen andre som har prøvd og kan svare på det? Hvilken motorstyring tenker du å bruke?

Skrevet
Når du øker slaglengden må du ha tilsvarende kortere råder ellers "kommer di gjennom topplokket". Altså om slaglengde øker med f.ex. 10 mm må rådene vere 5 mm kortere.

Hvordan kan man øke slaglengden med kortere råder egentlig?

Vet man kan for eksempel Stroke M52B25 motoren ved å bytte blokka til M54B30, men regner egentlig med at sylinderveggene er litt lengre i M54 blokken da borringen er lik, altså at blokken er litt høyere, da har man lenger råder.

Skrevet

M54 b30 Har 89,6 mm slaglengde. du må ha blokk med veiv og råder fra b30 for å stroke, bare blokka hjelper ingen ting. Grunnen til att du må ha kortere råder er jo att veiva tegner en større sirkel med økning av slaglengden dermed må råden vere kortere for att øvre død punkt på stempel skal havne på samme sted. Det stopper altså på samme topp pungt men går lengere ned i sylinderen.

Skrevet

Ja er klar over at man må ha komplett bunndel fra B30.

Ok så det du mener er at B25 veiven har større utslag? altså lenger avstand mellom hvert veivlager, hvis du skjønner hva jeg vil frem til?

Er utdannet Bilmekaniker, men vi hadde veldig lite om dette når jeg gikk på skolen for ørten år siden (Er for tiden maskinarbeider)

Skrevet
lengre slag ja, og jeg hadde da nok om det på skolen tidlig på 70 tallet.

Da er jeg med :D men da bør det vel egentlig gå greitt dersom blokkene er like bortsett fra borring.

Blir vel ikke så mye lenger slag at stempel skjørtene tar borti Rådene.

Skrevet

Etter bildet i etk. ser det ut som b20 stemplet er så kort som det er mulig å få det så det går nok bra. Det som kan bli problem som jeg ser er kompresjonsøkningen det blir spesielt med b28 veiv. det må kanskje dreies av stempeltoppene og mulig tykkere pakning. Ett annet moment ved å bruke b28 veiv er att den blir en langslagsmotor, det medfører mindre turtalls villighet men høyere dreiemoment ved lavere turtall. Den egenskapen er ønsket i 520 med automat som øko. trimming, men kanskje ikke i 320 som er en lettere bil.

• 2 weeks later...
Skrevet

satt inn veiv og råder i helga. følte jo den ble endel piggere spess fra 4 tusen og oppover, virka som det var mer momemt. og jeg fikk bedre toppfart på girene faktisk.

hva kan jeg forvente av effektøkøkning tror dere?

Skrevet

har testet 320 325 328, ingen av dem er i nærheten av å være så god å kjøre som 323 med M50 manifold!!! E36

min var slik at den på en måte var grei opp til 3000 omdr så sprang det opp til 4000-5500 så etter d strevde den da valige maifolden satt på

nå som jeg bytta er den draa villig i hele sonen, helt sykt opp til røde linja!! hører grelle lyden på lavt turtall digg!!

Skrevet
har testet 320 325 328, ingen av dem er i nærheten av å være så god å kjøre som 323 med M50 manifold!!! E36

min var slik at den på en måte var grei opp til 3000 omdr så sprang det opp til 4000-5500 så etter d strevde den da valige maifolden satt på

nå som jeg bytta er den draa villig i hele sonen, helt sykt opp til røde linja!! hører grelle lyden på lavt turtall digg!!

ja er fint å montere m50 innsug, men selv om e byde om 2.3 så går den ikke like godt som en 223 tror jeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...