Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Du kan jo prøve noe lignende som nascar sin "restrictor plate" http://en.wikipedia.org/wiki/Restrictor_plate og kjøre med datasprut?

se der ja, nå er du virkelig inne på noe her :D dette er jo rett og slett en gjenstand som minsker luftinntak og dermed reduserer effekt. Denne kombinert med datasprut kan nok være løsningen ja :)

"The first use came in 1971 as part of NASCAR's plans to reduce the size of engines from 427 cubic inches (7.0 L) to 358 cubic inches (5.9 L)"

jeg mener at dersom jeg kan dokumentere at dette er installert og bilen benker 150hk så kan de ikke ta meg på noe annet enn mangellapp. Og ikke for "blodtrimma" bil hvis du skjønner :)

Har lest hele tråden, og bikker mer til å tro på at struping av motoren er mest aktuelt. M50B25 (sorry hvis jeg roter med motorkodene..) i 523i er jo strupet med innsugsmanifold som har trangere kanaler, ergo mindre luft og 20 hk mindre ca...

Skrevet

lol.. leste et par sider, og det du sier at du skal lure deg unna BT er greit nok. Er det en eventuel trafikk kontroll og noen har peiling på BMW/biler generelt og titter under panseret... å ser det står en større motor, blir du igjen tatt, for din bil er ikke godkjent på veien. I tillegg til motor byttet er vekten helt annen, og kanskje for stor til at du skal måtte fjerne et sete, som de ikke godkjenner i dag lengre.

Krasjer du å tar eventuelt liv eller stor skade.. omså det var den andre personen som brøyt vikeplikt, eventuelt andre ting, så er DU den som sitter med hele smellen siden bilen din ikke skulle vært på veien, det kan bety gjeldsslave for resten av livet dit, artig bare for en bil ?

Og ja forsikrings selskapene finner som regel ut om du har byttet en bolt på bilen (overdrevet), så ikke tro at de ikke finner ut at bilen er ombygd. De skal jo trosalt prøve å lure seg unna å betale ut et eneste øre til deg som er forsikret på alt de kan. Eneste måten å lure seg unna på der er at du får bilen krasjet så hardt at den ikke er gjenkjennelig, men da er ikke du heller det :P

Jeg vet, off topic, men det er for dit eget beste.

Så ta du heller å send inn søknad om godkjenning, et mye lurer og sikkrere valg.

Skrevet

Kjære muskla, du kommer sikkert til å bli småsur etter å ha lest mitt svar, men men..... ( hvis du gidder å lese et svar fra en bedreviter da...)

8)

Punkt 1: Når du legger ut et spørsmål på et åpent forum, så må du tåle at andre kommer med sin mening. Får du et svar som er "mega off topic", så er det jo selvsagt lov å kommentere det.

Punkt 2: Biltilsynet er dumme... ok. Saken blir vel heller at hvis går du frem feil, ikke har nok / riktig dokumentasjon og er litt uheldig med den du snakker med. Så kan resultatet bli negativt for deg. Regner du med at en BT ansatt skal fordype seg i akkuratt din sak? Det er du som skal ha bilen godkjent ikke de. Derfor må du kunne bevise / dokumenter at alt er ok. Har du tenk på at hvis bilen din blir godkjent, for senere å havne i ulykke, så kan dette få konsekvenser for personen som har godkjent bilen. Derfor kan det jo hende at noen hos BT ikke alltid et lyn rasken med å godkjenne.

Punkt 3: Hvorfor bygge om en bil uten å godkjenne mesterverket??

Punkt 4: Er DU dum? Tror du virklig at noen tror at du kommer til å kjøre rundt med en V8 med 150 hk? Skal vel ikke så veldig høy IQ til å skjønne at effekt reduseringen kunn vil være tilstedet ved kontroller eller lignende. Normalt sett vil du kjøre rundt med 286 hk under panseret.

Punkt 5: Når det kommer til ombygging, så er det meste mulig å få godkjent ( innen fornuftens normer da). Allt kommer ann på hvem som bygger om og hvordan denne personen går frem. Privat personer vil nok møte mer motgang en et firma som kanskej driver i bilbransjen.

Biltilsynet sitter med nesten all makt ( unntak finnes ) Har du riktig attitude når du er i kontakt med BT kommer du langt.

Jeg ville gjort slik:

1: Ta kontak med biltilsynet. Forklar situasjonen, og innrøm gjerne at det var dumt å ikke ta kontakt før ombygningen. Vær litt ydmyk. Det er du som trenger hjelp ikke dem.

2: Trolig sender BT deg til en BMW Forhandlet / BMW Norge for å skaffe dokumentasjon på hvilke forskjeller det er mellom 520 og 540.

3: Henvend deg til BT igjen, trolig smart å ha en fast kontakt person.

Jeg vil tippe at riktig fremgangs måte vil nå være å få ombyggningen din sjekket av er godkjent merkeverksted. Spander noen 1000 lapper på at et verksted kontrollerer at du virkelig har bytte bremeser osv, og at de gir deg en god dokumentasjon på dette.

4: Ta kontakt med BT igjen... er du heldig er du nå i mål.

Ved godkjent ombyggning og hvis bilen din ikke har vært registrert i Norge i 10 år eller mer, så blir det vekt, volum og hk avgift å betale.

Det er blitt noen år siden jeg holdt aktivt på med mye mekking på bil, så det kan jo hende at BT er mer negative til ombyggning nå enn før. Derfor er din oppførsel ovenfor dem viktig... ikke vær en eplekjekk viktigper, eller som du vil si bedreviter

Hilsen en nooob som ikke vet noe om dette..... :?

Skrevet
Kjære muskla, du kommer sikkert til å bli småsur etter å ha lest mitt svar, men men..... ( hvis du gidder å lese et svar fra en bedreviter da...)

8)

Punkt 1: Når du legger ut et spørsmål på et åpent forum, så må du tåle at andre kommer med sin mening. Får du et svar som er "mega off topic", så er det jo selvsagt lov å kommentere det.

Punkt 2: Biltilsynet er dumme... ok. Saken blir vel heller at hvis går du frem feil, ikke har nok / riktig dokumentasjon og er litt uheldig med den du snakker med. Så kan resultatet bli negativt for deg. Regner du med at en BT ansatt skal fordype seg i akkuratt din sak? Det er du som skal ha bilen godkjent ikke de. Derfor må du kunne bevise / dokumenter at alt er ok. Har du tenk på at hvis bilen din blir godkjent, for senere å havne i ulykke, så kan dette få konsekvenser for personen som har godkjent bilen. Derfor kan det jo hende at noen hos BT ikke alltid et lyn rasken med å godkjenne.

Punkt 3: Hvorfor bygge om en bil uten å godkjenne mesterverket??

Punkt 4: Er DU dum? Tror du virklig at noen tror at du kommer til å kjøre rundt med en V8 med 150 hk? Skal vel ikke så veldig høy IQ til å skjønne at effekt reduseringen kunn vil være tilstedet ved kontroller eller lignende. Normalt sett vil du kjøre rundt med 286 hk under panseret.

Punkt 5: Når det kommer til ombygging, så er det meste mulig å få godkjent ( innen fornuftens normer da). Allt kommer ann på hvem som bygger om og hvordan denne personen går frem. Privat personer vil nok møte mer motgang en et firma som kanskej driver i bilbransjen.

Biltilsynet sitter med nesten all makt ( unntak finnes ) Har du riktig attitude når du er i kontakt med BT kommer du langt.

Jeg ville gjort slik:

1: Ta kontak med biltilsynet. Forklar situasjonen, og innrøm gjerne at det var dumt å ikke ta kontakt før ombygningen. Vær litt ydmyk. Det er du som trenger hjelp ikke dem.

2: Trolig sender BT deg til en BMW Forhandlet / BMW Norge for å skaffe dokumentasjon på hvilke forskjeller det er mellom 520 og 540.

3: Henvend deg til BT igjen, trolig smart å ha en fast kontakt person.

Jeg vil tippe at riktig fremgangs måte vil nå være å få ombyggningen din sjekket av er godkjent merkeverksted. Spander noen 1000 lapper på at et verksted kontrollerer at du virkelig har bytte bremeser osv, og at de gir deg en god dokumentasjon på dette.

4: Ta kontakt med BT igjen... er du heldig er du nå i mål.

Ved godkjent ombyggning og hvis bilen din ikke har vært registrert i Norge i 10 år eller mer, så blir det vekt, volum og hk avgift å betale.

Det er blitt noen år siden jeg holdt aktivt på med mye mekking på bil, så det kan jo hende at BT er mer negative til ombyggning nå enn før. Derfor er din oppførsel ovenfor dem viktig... ikke vær en eplekjekk viktigper, eller som du vil si bedreviter

Hilsen en nooob som ikke vet noe om dette..... :?

se der ja, veldig bra svar :) det var akkurat noe sånt jeg var ute etter å høre.. har du vært i lignende situasjon slv kansje??

du har nok rett i det mest som du sier her ja, og når du spør angående om BT har blitt strengere så tror jeg nok det kan ligge noe i det ut i fra hva jeg hørt. Bilsport har jo blitt en voksende hobby i Norge og dette med trimming og turbo osv har vel kommet mer i fokus de siste åra vil jeg tro. grunnen til at jeg i d hele tatt vurderer å kjøre med bilen som ikke-godkjent er at den kun blir brukt ved få anledninger, dvs ferier. Men som du sier så kan det være lurt å gjøre alt riktig og få papira i orden.

MEEEEN, jeg kommer ikke til å si noe om at den er ombygd nå, da får jeg et stort problem ved avslag på søknad :P man må si at man har en kompis av en kompis som vurderer å bygge om ellr no sånt

• 1 month later...
Skrevet

Jeg ser du skriver at BT er dumme, ser du er fra Halsa og antar derfor at til deg blir Kristiansund din trafikkstasjon? Der er forøvrig Bjørn inge kvalvåg på teknisk, som er en tidligere BMW mekaniker fra tiden hvor E30/E34/E32/E28 regjerte. Han merker fort forskjell, resten av gjengen der har også meget god greie på hva de driver med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...