E12_520s Skrevet Mai 11, 2009 Share Skrevet Mai 11, 2009 Har soset rundt på forumet her en stund men aldri surret meg til å registrere meg så får vel nesten si hei;) Nå ser det ut til at jeg har fått fatt i bil og mesteparten av delene jeg trenger for å dra igang et lite prosjekt. Sånn som det ser ut nå har jeg en 1981 modell E12 520 som har blitt konvertert til 520i etter at gasser motoren tok seg. Har også gassermotoren stående men den er skjært så har ikke noen store planer om å sette inn den igjen. Prosjektet kommer till i første runde å bli del i 2. Del en blir å iløpet av sommeren få fikset opp bilen, sveiset all rusten etc og hel lakkering. Få motoren som er i bilen i stand igjen og komme meg på veien asap. Front delen på bilen er bra, er et lite hull på siden av panseret men det er jo ikke noen større jobb og sveise igjen. Dørene på passasjer siden er byttet så de er sågodt som rust frie, har dører til fører siden også men de er i annen farge enn bilen så de har ikke blitt satt på enda. Listverket på bilen blir shadowline istede for crom, tenkte jeg skulle få fatt på en alpina front fanger og noen 17" alpina replica felger. Kanalene på bilen og gulvet er ganske bra, trenger bare litt småfiks men bakdelen er det litt verre med, må nok bytte en god del av bakskjermene, bakskjørtet er kæss så det må byttes men er ikke verre enn at det burde gå ganske greit å få stand på det. Må bare få inn litt mer trening på å sveise først så blir det nok bra. Bilen er jo fra siste året e12en ble produsert så er jo skivebremser bak også. Så satser jeg på utover vinteren å starte på en ny motor. Har en ekstra m20b20 stående som jeg tenkte jeg skulle fikse opp og sette opp med turbo. Planen er vel ca 300-->350hk i den motoren. Da blir det også skifte av bremser til noe litt bøsere, annen diff, lurte på å modde en 25% sperre diff opp til ca 40%, annen girkasse etc. Planen der er vel å få fikset opp blokka, freset ned piano tråd. Sveise kjølekanalene i toppen slik at de ikke sprekker, lurte på smidd veiv fra 524 diesel og enten nye eller ned dreide stempler fra 520 med kat. data sprut etc Men fokus ligger ikke der akkurat nå. Tenkte jeg skulle ha bilen på veien før jeg drar igang med det. Interiør messig blir det ikke så mye i første runde. Men lurte på å beholde det orginale baksetet bare friske det opp litt og skifte til sports stoler eller noe i den duren fra E28 eller lingnende foran. Jeg vet at sete festene på E12 og E28 går om hverandre men noen som vet om e34 stolene hadde samme feste også? Bildet viser alpina B7Sen som jeg tenkte å hente inspirasjon fra. Lurte på samme fargen men uten alpina stripene på siden, shadowline istede for crom og 17" hvite alpina replica felger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E12_520s Skrevet Mai 11, 2009 Forfatter Share Skrevet Mai 11, 2009 Skal se om jeg får tatt noen bilder av bilen sånn som den står nå og legge opp senere så dere får se hva jeg har og jobbe med Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet Mai 11, 2009 Share Skrevet Mai 11, 2009 setefestene fra E34 er noe annerledes, men skal kun være snakk om å borre om noen hull. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Mai 11, 2009 Share Skrevet Mai 11, 2009 Hørtes ut som et gromt prosjekt. Ville satsa på M20B25, evt en M30 hvis du skal overlade Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E12_520s Skrevet Mai 11, 2009 Forfatter Share Skrevet Mai 11, 2009 Hørtes ut som et gromt prosjekt. Ville satsa på M20B25, evt en M30 hvis du skal overlade Joda du sier noe:P Har vurdert det, og kommer vel til å fortsette å vurdere det når det nærmer seg men er litt tiltak da, har jo opptil flere m20b20stående klare og ymse topper. Er det noen som sveiser de toppene i norge eller bør jeg ta turen til f.eks. PPF med de? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E12_520s Skrevet Mai 11, 2009 Forfatter Share Skrevet Mai 11, 2009 Var og tok noen bilder nå og jadda blir jo litt rustsveising. Ser ut til at dørene på fører siden ryker ( har andre uten rust i feil farge), bak skjørtet ryker, hjulbuene bak, og bakre delen av begge kanalene ryker. Lurer på om vi faktisk har nye kanaler iallefall det som er kæst liggende. Hjulbuer må nok kjøpes inn og bakskjørtet. Panseret er jeg ikke sikker på enda. Er jo rust der men tror det skal være overkommelig å fikse det. Vi får se når jeg får dratt igang. Håper på å komme igang i midten\slutten av mai med å ribbe bilen invendig, og tildels utvendig blir lettere å se nøyaktig hva som skal til på alt da. Er jeg ikke rå på å sveise nå så burde jeg vel få mer enn nok trenig iløpet av prosjektet:P Driver også å vurderer frem og tilbake om tilhenger festet får bli eller ikke. Heller litt mot at det åker blir jo ikke en bil jeg kommer til å ha stort behov for å dra tilhenger med detta. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sturlis Skrevet Mai 11, 2009 Share Skrevet Mai 11, 2009 Huff, den var rusten... Ser ut som om du har mye "kose-arbeid" foran deg ^^ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwkizn Skrevet Mai 11, 2009 Share Skrevet Mai 11, 2009 Tøfft prosjekt Min første bil var en 518 e12.vert morro å fått taki en nå å hadd som prosjekt. lykke til med bilen skal følge med litt her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E12_520s Skrevet Mai 11, 2009 Forfatter Share Skrevet Mai 11, 2009 Huff, den var rusten... Ser ut som om du har mye "kose-arbeid" foran deg ^^ Hehe ja den er det:P men ser verre ut her enn det er, tror jeg:P får se når jeg får ribbet bilen, jekket den opp etc hvor ille det egentlig er, men fronten på bilen fra ca midten av fører døra og ut er det fint lite rust på det er jo iallefall positivt. Bakenden på bilen derimot trenger litt jobb, men med nye hjulbuer, en del av kanalen og bakskjørtet er jeg langt på vei, er ikke så ille under (ingen tror\håper jeg fra hva jeg kunne se:P) Spørsmålet er veng karroseri deler vs. orginale bmw karross. deler. Sist jeg prøvde veng fra en forskjerm på en E36 318is en kompis hadde og passformen på den var så kæss at vi dro og leverte den tilbake uansett hvor mye vi hadde myglet på den hadde det ikke blitt bra. Mulig det går greiere med deler man sveiser inn. Noen som har noen erfaringer? Teknisk sett derimot er bilen faktisk i ganske bra stand. Bilen har vært i familien frem fra '86 tror jeg det var og den var i daglig drift frem til for et par år siden som pendle bil/bruks bil nr 2. men ble aldri funnet tid til å rustsveise den. Skal hive opp bilder av alt når jeg får tid til å ribbe den og få den litt opp så jeg kan sjekke skikkelig under. Tøfft prosjekt Min første bil var en 518 e12.vert morro å fått taki en nå å hadd som prosjekt. lykke til med bilen skal følge med litt her Hehe håper det blir brukanes og at rusten ikke knekker meg helt:P Bilen har som sagt vært i familien siden midten av '80 tallet. Og var den bilen jeg lærte å sladde i en gang i tiden så hadde vært artig å få den på veien igjen i nice stand. Har hatt løst til å begynne på et prosjekt lenge men tid etc har ikke tilatt det, så klør stort etter å komme igang nå. Håper å ha blien rustfri og godkjent i starten på august og lakk når jeg finner kronasjene til å hel lakkere bilen i samme farge som alpinaen jeg har lagt inn bilde på i første innlegget. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E12_520s Skrevet Mai 11, 2009 Forfatter Share Skrevet Mai 11, 2009 setefestene fra E34 er noe annerledes, men skal kun være snakk om å borre om noen hull. Okok burde være overkommelig og sette inn E34 seter da, skulle gjerne hatt noen sports stoler foran og ser for meg at det er lettere å få fatt på det i god stand fra en E34 enn E12 eller E28. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SondreLM Skrevet Mai 11, 2009 Share Skrevet Mai 11, 2009 Stilig prosjekt. Liker gamle bimmere Min far hadde en slik en for 3-4 år siden. En 528 riktignok, men en e12. Ganske kule biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E12_520s Skrevet Mai 11, 2009 Forfatter Share Skrevet Mai 11, 2009 Stilig prosjekt. Liker gamle bimmere Min far hadde en slik en for 3-4 år siden. En 528 riktignok, men en e12. Ganske kule biler Liker faktisk stuket på E12en, det er ikke mange av dem som ruller på veien, og liker tanken på en E12 som ser rimelig standar ut bortsett fra litt lavere, alpina fanger( hvis jeg får tak i en *krysser fingrene*) og som går rimelig bra så skal bli artig å bygge turbo motor til den utover høsten\vintern. Litt sært stuk er det på den, men så er jo jeg litt sær også så det blir vel bra:P Jo er jo en del her på forumet som har turbo BMW prosjekter på gang. Hva gjør dere med godkjenning av bilene? Hvis jeg dimensjonerer bremser etc f.eks. etter E28 M5, og kan vise til bremsing av motoren med ca samme effekt som den, iallefall for bremsinga:P Er det mulig å få det godkjent da eller må jeg styre og ordne med tüv papirer da også? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sturlis Skrevet Mai 11, 2009 Share Skrevet Mai 11, 2009 Et tips: skal bilen bli ordentlg strøken, kjøp originaldeler Jeg holder på å restaurere e30'n min, hadde uoriginale forskjermer og frontplate, og det var dårlige greier... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rolfi Skrevet Mai 12, 2009 Share Skrevet Mai 12, 2009 Jeg har selv hatt flere M20B20 stående. Mitt tips er, kast de. Det gjorde jeg. Har èn igjen, den skal bli stuebord... En så tung bil som E12 fortjener egentlig M30, men tror M20B25 eller M20B27 med turbo hadde gjort nytten ganske godt! Bra at du vil bevare en E12. Er ikke mange igjen av de nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet Mai 12, 2009 Share Skrevet Mai 12, 2009 http://cgi.ebay.de/ALPINA-B7-Turbo-B7S- ... 7C294%3A50 Dyre, men originale B7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå