Gå til innhold

E46 Touring og brumming/romling i kabinen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er sikkert noen av dere som fikk med seg min tråd vedr. vibrasjoner i drivverket for en tid tilbake og dette problemet er tilsynelatende løst iom. at bilen nå går fint uten vibrasjoner (nytt svinghjul og clutch), men nå plages jeg av en dyp brumming/romling som gir en irriterende gjenlyd i kabinen som jeg ikke kan lokalisere til et bestemt sted utover at det kommer bakfra.

Jeg tror ikke denne lyden skyldes drivverket, men derimot slitte foringer i bakstillingen. Jeg kan imidlertid ikke merke at foringene er slitte når jeg kjører, men de er tross alt alle sammen 205000 Km gamle... så et eller annet vedr. foringene er nok skyld i brummingen/romlingen. Jeg har forøvrig testet med to forskjellige dekk/felger oppsetninger, men det ga ingen forskjell. I tillegg har jeg sjekket at bakdøren ligger helt inntill hvilepunktene iom. at dette i motsatt fall ofte er en kilde til nettopp brumming/romling i kabinen. Ulyden kan lettest høres når jeg holder 120-130 Km/t, men akkurat det tror jeg er en tilfeldighet.

Hvilke foringer eller annet kan evt. være årsaken til ulydene tror dere ?

Skrevet

Brumming assosierer jeg først med hjullagre og roterende masse. Er dette noe som har vært byttet i det siste? Det bruker å være en typisk BMW problem på rundt 200kkm syns jeg.

Brommer det mer ved hard svinging til en av sidene, eller ved pådrag i lange slake kurver med litt sidekrefter?

Nå har jeg kun opplevd at hjullagre brommer i langt lavere hastigheter når det først skjer, men dette kan være et begynnende problem for alt jeg vet. Ved kraftig svinging burde problemet iallefall provoseres fram.

Gjenklangen kan også komme av fester på f.eks eksosanlegget som vibrerer ved et gitt turtall, eller sammens med en gitt luftmostand lager en spesiell lyd. Har vært offer for slike problemer flere ganger, og de driver en til vanvidd.

Nevner også et tilfelle med en differensial jeg hadde, som begynte å brumme og romle mellom 110-140km/t. Den hadde vært utsatt for lite (og gammel) olje over lang tid. Regner egentlig ikke med at det er problemet her, men var verdt å tilføye.

Hva har du skiftet i drivverket nå? Så vi får en totaloversikt.

Et OT spørsmål:

Hva var grunnen til at svinghjulet måtte byttes; hadde det slått seg (med varmegang)?

Skrevet

Takk for et informativt svar og svaret på ditt nest siste spørsmål er... intet. Ingen foringer er skiftet i bakstillingen og når bilen etterhvert har rullet 205000 Km bør jo et eller annet snart si takk for seg. Det merkelige er at tre forskjellige verksteder (inkl. to autoriserte BMW verksteder) har undersøkt bilen og ingen av foringene viser ved bend & strekk metoden spesielle tegn til slitasje. Verksmesteren hos Stenshagen i Oslo ga meg sogar en hyggelig kommentar med på veien om at bilen faktisk var i svært god forfatning tiltross for den lange kjørestrekningen.

Romlingen skyldes helt sikkert roterende masse og frekvensen på lyden tilsier at rotasjonen ikke er spesielt hurtig... og det peker på et eller annet med en relativt lav rotasjonshastighet... hjullager eller lydgjennomslag fra differensialen/drivaksler.

Vedr. svinghjulet hadde det slått seg pga. varmgang, men hvorfor vet vi imidlertid ikke. Det er dette som både er interessant og kjedelig med biler som har kjørt langt og/eller er gamle... de merkeligste problemer dukker opp.

Vel... tipset om slitt hjullager og slitte foringer følges opp... :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...